kamion

Sofőrhiány miatt születnek a gigakamionok

2023.12.16.

Az élet sok területén igaz, hogy a hosszabb jobb, ennek ellenére vannak ellenérvek.

Nagyon számít a méret a közúti fuvarozásban, nem véletlenül egyre népesebb a gigagépek mezőnye. A gazdaságosabb és zöldebb közlekedésre hajlamos országokban már korábban is születtek hatékony megoldások, ezzel magyarázható, hogy a jobban kihasználható extra hosszú kamionok először az észak-európai régióban terjedtek el, pontosabban ott kaptak engedélyt közúti közlekedésre. Most éppen a Német Közlekedési Minisztérium hosszabbította meg annak a jogszabálynak az érvényességét, mely szerint 17,88 méteresnél hosszabb és 40 tonnánál nagyobb tömegű járműszerelvények is közlekedhetnek a német közutakon. Már amelyik tartományban engedélyezték.

A közutak zsúfoltsága, a vasút rugalmatlansága mellett leginkább a sofőrhiány hívta életre az XXL kamionokat, melyek a hatékonyságot javítják azzal., hogy csökkentik a tonna/kilométeres szállítási költséget. Mindezek ellenére elfogadtatásuk és engedélyeztetésük nem volt sétagalopp.

Volt sok érv pró és kontra, szóval a gigalinerek 2014-es megjelenésekor vegyes volt a fogadtatás.

Mert ez a sztori sem ma indult, de egyre színesebb a történet: Svédországban, Norvégiában, Hollandiában, Németországban, Spanyolországban már közúton is közlekedhetnek a 25,25 méteres kombinációk.

Sőt, a holland Vos Logistics ennél is nagyobb, 32 méteres Eurocombi XL típust tesztelt közúton: a truck két darab - egyenként 13,6 méteres - pótkocsit vontat, így gyakorlatilag két hagyományos szerelvény kiváltására alkalmas. A környezetkímélőbb járműszerelvényt csak Svédország néhány útjain tesztelhette a Scania.

2014-ben a Svéd Közlekedési Hatóság döntését megelőzte a Svéd Közlekedési Hivatal vizsgálatsorozata, amelyben azt tesztelték, hogy még hirtelen manőverek esetén sem jelentenek veszélyt a közlekedés többi résztvevőjére a 31,5 méter hosszú járművek.

„Hosszú távú fuvarfeladatokat ellátó járműveink semmilyen zavart vagy fennakadást nem fognak okozni a közlekedés ritmusában, hiszen könnyen fenn tudjuk velük tartani a 80 km/h sebességet.” – erősítette meg akkor Anders Gustavsson, a Scania Transport Laboratory ügyvezető igazgatója.

2021-ben állt forgalomba a Scania R 770-es négytengelyes teherautóból, és egy dollys pótkocsiból, valamint egy hosszabb pótkocsiból álló szerelvény, melynek hossza 34 méter. A kamion a Stockholm közeli E20-as autópályán szállított fát a délnyugatra található Södertäljében működő erőműbe szállít fachipset. A 12 tengelyes járműszerelvény össztömege elérheti a 98 tonnát, ami 70 százalékkal több rakomány az átlagoshoz képest. A különleges Scaniát 770 lóerős, V8-as dízelmotor hajtja

A legújabb gigalinert a százéves holland teherautógyár mutatta be: a DAF XD 410-est kettő félpótkocsit vontat. A 25 méterre nőtt szerelvény teljes tömege 50 tonna, amit könnyedén visz a kabin alatt dolgozó 450 lóerős, 2100 Nm-es nyomatékú Paccar MX-11-es dízelmotor. Nem mellékesen ez hajtja a 2023-as Év Teherautójának választott modell több változatát. A gigaliner nyergesvontatójának hajtásképletet 4×2-es.

Hollandiában a távolsági fuvarozásban közúton is engedélyezett 25,25 méter hosszú 60 tonnás összgördülő tömegű kamionok közlekedése, amik még mindig elmaradnak az ausztrál utakon ismert giga karavánoktól.

Európában egyetlen gigakamionok 150 köbméternyi árú szállítására is alkalmas - 44 tonna össztömegű - járműszerelvények másfélszer több rakomány képesek elvinni, miközben fajlagosan csökkennek a fuvarozási költségek és mérséklődik a károsanyag-kibocsátás, így kisebb járműpark is elég a feladatokra.

Az ellenzők szerint ez jól hangzik, de közben tovább növelné a vasúti fuvarozás hátrányát, ami nem csak környezetvédelmi, de közlekedésbiztonsági szempontból sem előnyös, hiszen már napjainkban is agyonterheltek és egyre gyakoribb javításra szorulnak a közutak, mert az egyre kisebb árukészlettel működő ipari parkok és gyártótelephelyek mobilraktárként használják a kamionokat. Vagyis még inkább háttérbe szorulnának az uniós közlekedéspolitika alapelvek.

Gigaliner XXL szabvány

A német BO-Kraftkreis szabvány szerint a szerelvény a 25,25 méteres járműszerelvény külső sarkán mért legkisebb fordulóköre legfeljebb 12,5 méter sugarú lehet, miközben a jármű nem érintheti a középső 5,3 méter sugarú kört, vagyis az XXL kamionnak folyamatosan kell haladni a kijelölt 7,2 méter széles sávban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....