használt autók
Az új autókkal rendszerint minden rendben van, a szerencsétlen kivételektől eltekintve problémamentesen teszik a dolgukat. Aztán eltelik két-három év, és felszáll a rózsaszín köd: elkezd nyílni a minőségi olló, és kiderül, hogy egyes típusokkal szabályszerűen több a probléma, mint másokkal. Mire pedig ötévesek lesznek az autók, rendszerint már minden lapjukat kiteregették: az ebben az időszakban – a háromtól ötévesig tartó életkorban – szerzett tapasztalatok alapján nagy biztonsággal megmondható, hogy az adott modelltől mit várhatnak más vásárlók. Számítani kell-e tipikus meghibásodásokra, vagy az egyedi esetektől eltekintve problémamentes használat vár az üzemben tartókra.
Ezt segít kideríteni a What Car? magazin rendszeresen megszervezett megbízhatósági felmérése, amelynek keretében több ezer (legutóbb csaknem harmincezer) tulajdonos számolt be az ötévesnél nem idősebb autójukkal az elmúlt 24 hónapban szerzett tapasztalatokról. A szerkesztőség nem csak arra kíváncsi, hogy történt-e meghibásodás, hanem arra is, hogy azt milyen költséggel hárították el, és mennyi ideig tartott a javítás.
Harmincegy márka 199 típusa szerepelt a teljes piacot lefedő kutatásban, ebből szűrtek le általános érvényű következtetéseket. Ilyen például, hogy a hibridek – legyen szó a külső áramforrásból tölthető plug-in változatokról vagy az öntöltő full hibridekről – jellemzően a legmegbízhatóbbak: míg a dízel- és benzinmotoros autók körében 31, illetve 22 százalék volt a meghibásodási arány, a tisztán elektromos járművek pedig 27 százalékos előfordulással romlottak el, a felmérésbe bevont hibridek mindössze 19 százaléka produkált problémát. 95,9 százalékos átlagos pontszámával ez a hajtástechnológia bizonyult a legmegbízhatóbbnak, míg például a villanyautók összesített megbízhatósági indexe jóval alacsonyabb, 87,7 százalék.
A legmegbízhatóbbak hibridek közül is kiemelkedett az első generációs Lexus NX szabadidőjármű: 100 százalékos pontszámot kapott a modell, azaz a felmérésben vizsgált példányok az elmúlt két évben a legcsekélyebb hibát sem mutatták. Ez a mindennapi használatban egyben azt is jelenti, hogy egyetlen fillér váratlan kiadást sem okoztak műszaki problémák, és az autóra minden évszakban, a hét minden napján fenntartások nélkül lehet számítani.
A listavezető NX mögött, a második helyen végzett az aktuális Lexus ES szedán, amely 99,3 százalékos pontszámával egyben a legjobban teljesítő prémium középkategóriás típus is. Problémát csak az infotainment/navigációs rendszerrel tapasztaltak a felhasználók, ám csak minden huszonötödik válaszadó (4%) számolt be ilyenről, a többieknél botlások nélkül dolgozott az utóbbi két évben az autó.
Dobogós a Hyundai Kona hibridje
A Lexus műfajteremtő típusa, a világ első modern prémium-szabadidőjárműve előző, negyedik generációs kiadásában példa értékű megbízhatóságról tett tanúbizonyságot. A 2018 és 2022 között gyártott Lexus RX vizsgált példányainak mindössze 3 százalékánál számoltak be meghibásodásról, a problémák elektromos jellegűek (leginkább a klímaberendezés), illetve a karosszériát érintik. A Lexus RX 98,8 százalékos indexével a prémium-nagyautók, illetve nagy szabadidőjárművek között egyaránt az élen végzett a felmérésben, a hibridek között pedig az ötödik legmegbízhatóbbnak bizonyult.
Két hellyel hátrébb végzett a második kiadású Lexus NX (96,7%), amelynél 13 százalékos volt a meghibásodási ráta, igaz, ezek jelentős része (9%) a karosszériát érintő apróság volt. A Lexus középkategóriás típusa az egyetlen olyan modell, amely két generációjával is képviselteti magát a felmérésen; a jelenlegi széria nagyságrendekkel jobb vezethetőséget, igényes kidolgozást és kifinomult viselkedést kínál, megtoldva a plug-in hibrid hajtáslánc opciójával.
Legmegbízhatóbb 2-5 éves hibrid járművek, Top 10
A legjobb tíz hibrid között tehát négy Lexus is szerepel, ezzel azonban még nem ért véget a Toyota-csoport ragyogása: az aktuális Toyota RAV4 98,8 százalékos pontszámmal a negyedik, az előző kiadású Toyota CH-R (96,8%) pedig a kilencedik helyen végzett. A középkategóriás szabadidőjárműnél 3, a kompakt crossovernél 8 százalék volt a meghibásodások gyakorisága, ezek túlnyomó részét mindkét modellnél a 12V-os akkumulátorra lehetett visszavezetni.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!