járműgyártó
Szerző: Heimer György
Ezek ugyan mellbevágó árak, de annyi bizonyos, hogy az immár ötödik generációs Sportage a kompakt suv kategória egyik favoritja lehet, a típus 28 éves története önmagában is jelzi a Hyundai-Kia csoport viharos felemelkedését a legjobbak közé. A dél-koreai terepes modell látványos vonásainak egyike, hogy műszaki és dizájn szempontjából is széles választékot kínál – szinte mindent, ami ebben a járműosztályban ma elérhető. Ezt példázza, hogy hatféle motor közül lehet válogatni. A hagyományos turbós benzines és dízel erőforrásokon kívül van lágy hibrid (gázolajosan is) és plug in hibrid 230 lóerős rendszerteljesítménnyel, kiviteltől függően, hétfokozatú, duplakuplungos automata sebváltóval, továbbá a nehezebb, havas, homokos terepek leküzdésére szolgáló, a Sorentóból már megismert Terrain Mode-al, vagy az elektronikus szabályozású (ECS) felfüggesztéssel.
A hajtásláncokhoz hasonlóan nagyot ugrottak az autó biztonságát szolgáló digitális szolgáltatások, köztük a vezetősegédek hosszú sora, tudása. Megint csak szemléltetésül itt van többi között a vezetést támogató asszisztens (HDA – Highway Drive Assist), amely a sebességkorlátozásokhoz igazodva tartja a beállított sebességet és távolságot az előtte haladóhoz képest, és eközben a sáv közepén segít tartani a kocsit. A távirányítással kiegészített parkolósegéd (RSPA – Remote Smart Parking) – amely nem is oly rég még csak a drága prémiumok kiváltsága volt – támogatja a szűk parkoló helyekre segítő beállást, sőt az autóból kiszállva a vezető távirányítással vezérelheti a parkolás műveletét. És aztán ott van a kívül-belül megújult dizájn, jóllehet a kifutó modell vonalai sem tűnnek elavultnak. Az új Sportage egyik karakteres formai eleme elöl a frontrészen a bumeráng formájú led-menetfény, s ugyanígy látványos bent a kormány mögött az utastéren keresztülhúzódó, érintőképernyős íves kijelző. Az sem utolsó szempont, hogy a Kia Connect alkalmazással a sofőr már távolról is elérheti autóját: mobiltelefonján lekérdezheti: helyén van-e járműve, bezárta-e az ablakokat, ajtókat.
Hírek szerint az európai piacokra szánt Sportage gyártása már megkezdődődött a zsolnai (Szlovákia) Kia gyárban, de a hibrideké csak februárban indul. Ám ahogy lenni szokott, a Kia messze nincs egyedül a piacon. 2022-ben a ma oly népszerű kompakt suv kategóriában érkezik az új Honda H-RV, a Toyota Corolla Cross, nem is részletezve a testvérmárka Hyundai hasonlóan innovatív Tucson modelljét és a többi rivális hasonló típusait. Vajon a verseny új (ár)szintjén ki lehet nyerő?