japán autóeladások
A 758 termék tilalmára vonatkozó szankciós csomag részeként a japán kormány augusztus 9-től megtiltotta az 1,9 liternél nagyobb hengerűrtartalmú benzin- vagy dízelüzemű, továbbá az összes elektromos és hibrid motorral felszerelt autó exportját, illetve megtiltotta a gumiabroncsok szállítását is Oroszországba. A büntetőintézkedésekkel a szigetország követte az Európai Unió és az Egyesült Államok hasonló lépéseit, amelyek a Krím bekebelezése, illetve Ukrajna megtámadása miatt sújtják Oroszországot.
Az orosz szaksajtó szerint a vlagyivosztoki vámhatóság a szankciók bevezetése óta eltelt egy hónapban, augusztus 9-től szeptember 6-ig 11,8 ezer autó behozatalára állított ki okmányokat. Ez durván háromszor kevesebb, mint a szankciók bevezetése előtti négy hétben.
Autópiaci szakértők már a japán büntetőintézkedések bevezetése előtt is arra számították, hogy a büntetőintézkedések megváltoztatják az orosz autópiacot, s részben az lesz a hatásuk, hogy el fogják árasztani az orosz piacot használt kínai járművek is, miután az újak egy év leforgása alatt már amúgy is túlsúlyba kerültek az országban.
A szankciók miatt olyan népszerű japán modellek kerültek tiltólistára, mint például a Toyota Land Cruiser, a Toyota RAV4, a Nissan Patrol, a Nissa X-Trail, illetve a kisteherautók és -buszok közül a Toyota Voxy, Noah, Esquire és Alphard. Az igen népszerű japán crossovereket várhatóan olyan kínaiak válthatják fel, mint a Haval M6, Changan Alsvin vagy a BAIC U5 Plus.
A tokiói döntés komoly érvágás az orosz autópiacnak, mivel a használt japán autók importja tekintetében Oroszország az első világon. Éves összevetésben az idei év második negyedéveben negyven százalékkal nőtt a japán autóimport.
A szankciók ugyanakkor a szigetországban is megteszik a hatásukat: már második hónapja csökken a használt autók ára. A világjárvány idején, részben az ellátási láncok megszakadása miatt az a példátlan helyzet állt elő Japánban, hogy a használt autók néha többe kerültek, mint az újak, most pedig egészen más helyzet rajzolódik ki.
Augusztusban az aukciókra bocsátott autók átlagára alig haladta meg az egymillió jent (2,4 millió forint), ami 6,9 százalékos csökkenés a tavalyi év augusztusához képest. Autópiaci szakértők arra számítanak, hogy ez a tendencia folytatódik. Egészen a közelmúltig az Oroszországban irányuló használt autók exportja az összkivitel húsz százalékát tette ki, de könnyen megtörténhet, hogy ez az arány tíz százalék alá süllyed.