kutatás-fejlesztés

Spaller Endre: K+F-re legalább 300 millió eurót kellene lehívni

2014.02.17.

Az Európai Unió új, 2014-ben induló kutatási és innovációs keretprogramjából, a Horizont 2020-ból 300 millió eurót kellene lehívnia a magyar cégeknek – jelentette ki Spaller Endre, a Nemzeti Innovációs Hivatal elnöke Győrben tartott sajtótájékoztatóján.

Az elnök emlékeztetett rá, hogy a Horizont 2020 előtti FP7 program során Magyarországnak  csak 260 millió eurót sikerült lehívnia, ezért áttörésre van szükség, amelyhez az egyetemek és vállalkozások összefogására van szükség.

Spaller Endre elmondta, a Horizont 2020 pályázat keretében közvetlenül Brüsszelhez kell fordulnia, s hetven milliárd euró áll rendelkezésre, amelyből 8,6 milliárdot a KKV-k kaphatnak.

- Az elmúlt hét évben mindössze 260 millió eurót nyertek a magyar cégek, a következő hét évben legalább 300 milliót kellene nyerni, ha a K+F jobban teljesít, akkor legalább 350 milliót – jelentette ki az elnök.

Spaller Endre elnök

Spaller Endre párhozamot vont Magyarország és Kína tíz évvel ezelőtti helyzete között. Akkor Kínában fejlett volt az ipar, de nem volt kutatás-fejlesztés, ahol azonban fejlett az ipar, előbb-utóbb megjelenik a K+F is.

Az elnök szerint Győr-Moson-Sopron megye áttörés előtt áll, magas a megye hozzájárulása az ország GDP-jéhez, s nagyon sok projekt, projektkezdeményezés van a régióban.

Az autoszektor.hu kérdésére válaszolva, hogy miért nem sikerült az előző hét évben több pénzt lehívni magyar cégeknek kutatás-fejlesztésre, az elnök elmondta: az egyetemeken nagyobb nemzetközi tapasztalat áll rendelkezésre, mint a vállalkozásoknál. Mivel a mostani ciklusban tíz százalék a KKV-k rendelkezésére áll, arra bíztat minden magyar egyetemet, keressenek partnernek olyan kis- és középvállalkozásokat, mivel minden jó ötletre lehet forrást találni.  Magyarországhoz méretéhez és arányához eddig sem szerepelt rosszul, így minden esély megvan arra, hogy ezentúl is jól szerepeljünk.

Vajon miért költenek keveset a magyar cégek K+F-re, s változik-e Ön szerint a mentalitás? - tettük fel a következő kérdést Spaller Endrének.

-Ha változik a mentalitás, a Horizont 2020-ban lehet rá forrást szerezni – kaptuk a választ. Spaller Endre szerint az illúzió, hogy az alul tőkésített magyar KKV-k saját bevételből fordítanak sok pénzt kutatásra-fejlesztésre, azért vannak az EU-s források, hogy ezekre pályázzanak.

Győr-Moson-Sopron megyét példaként hozta fel a sajtótájékoztatón. Mi a helyzet az ország keleti felén? – hangzott az újabb kérdés az elnökhöz.

-Ha itt kevés K+F van, akkor ott talán egy fokkal még kevesebb van, de az egyetemek környékén mindenütt megjelenik. A cégeket illetően az ország keleti felén még nagyobb a lemaradás Győr-Moson-Sopronhoz képest.

Végül azt tudakoltuk Spaller Endrétől, hogy ha Győrben az Audi és a Széchenyi egyetem a K+F fő mozgatója, igaz ez Kecskeméten az ittani főiskolára és a Mercedesre is?

-A Mercedes viszonylag új gyár az Audihoz képest, így ilyen tapasztalatok nincsenek, de a következő hét évben a KKV-en lesz a hangsúly. Olyan konzorciumok sokkal nagyobb eséllyel tudnak pályázni, amelyekben egy-két kis és közepes vállalkozás is ott van.  Győr-Moson-Sopronban a KKV-k a multik beszállítói s hozzák az európai színvonalat a gyártás területén. Az a kérdés, K+F-ben is tudják-e produkálni az európai színvonalat.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....