járműlogisztika

Nagy a nyomás a mexikói járműlogisztikán

2025.02.03.

Mexikóban hatalmas igény mutatkozik a kész járművek logisztikája iránt a növekvő hazai termelés és az importvolumenek növekvő tendenciája miatt. Az Automotive Logistics szaklap megkérdezte a helyi a kulcsszereplőket, hogyan elégítik ki a piaci keresletet.

Mexikó az elmúlt években az autóipar egyik forró vidékévé vált, az autógyártók és a logisztikai cégek egyaránt a közép-amerikai országba telepítettek létesítményeket az Egyesült Államokhoz és Kanadához való közelsége, a fejlődő vasúti hálózat, a javuló kikötői infrastruktúra és az elektromobilitás népszerűsége miatt.

Mexikó járműgyártása 2019-ben tért vissza a legutóbb látott szintre, és az ország tavaly valamivel több mint 3,3 millió személyautót exportált, ami 15,2 százalékos növekedést jelent 2022-hez képest a Nemzeti Statisztikai és Földrajzi Intézet (INEGI) adatai szerint. Ezzel a beáramló kereslettel és gyors növekedéssel, valamint a kanadai vasúti munkaerőhiány (és az esetleges amerikai kikötői sztrájkok) miatt a mexikói hálózatra nehezedő további nyomással a mexikói FVL-szolgáltatóknak meg kell találniuk az egyensúlyt a kapacitás és a kereslet között.

Nő a logisztikai kapacitás

Mexikó belföldi és exportpiaca egyaránt növekszik, és olyan nagy autógyártók telepedtek le, mint a BMW, a Volkswagen és a Tesla telepedtek le az országban, a logisztikai cégek pedig növelik beruházásaikat és kapacitásukat, hogy lépést tartsanak a növekvő piaccal.

A BMW a gyártás és az ellátási lánc terén a "helyi a helyiért" megközelítést alkalmazza Mexikóban és idén megkezdte egy 80 ezer négyzetméteres akkumulátorgyártó üzem építését a San Luis Potosi-i összeszerelő üzem mellett, ahol a tervek szerint 2027-től - a debreceni termelés elindulását követően - megkezdődik a Neue Klasse elektromos autók gyártása. A Volkswagen de México logisztikai partnereket keresett egy közös LTL-hálózat (less-than-truck-tload) létrehozásához Mexikóban és az Egyesült Államokban az észak-amerikai ellátási lánc megerősítése érdekében. És bár a tervek a közelmúltban elakadhattak, a Tesla 2023-ban közölte, hogy tervei között szerepel egy új gigagyár építése Mexikóban, a Nuevo Leon-i Monterrey közelében. Bár az amerikai elnökválasztási kampányok (és Donald Trump elnökjelölt ígérete, hogy magasabb vámokat vet ki a mexikói gyártású járművekre) közepette megakadt a Tesla előrelépése ezekkel a tervekkel kapcsolatban, mexikói kormányzati tisztviselők közölték, hogy Elon Musk cége 135 millió dollárnyi ösztönzőt kapott a gyár megépítéséhez.

A GM, a Nissan és a VW továbbra is járműveik mintegy 80 százalékát exportálja az országból, és Mexikóban is jelentősen megnőtt a járműimport, ami a piacot megcélzó kínai autógyártóknak köszönhető. A kínai márkák eladásai Mexikóban az elmúlt néhány évben 300 százalékkal nőttek, ami még nagyobb nyomást gyakorol az FVL hálózatára.

A mexikói piacra irányuló OEM-beruházásokkal párhuzamosan a logisztikai cégek is bázist építettek maguknak az országban. Az év elején a Schneider National új irodába költözött Mexikóvárosban, hogy könnyebben támogassa az ügyfelek számára az USA és Mexikó közötti, határokon átnyúló áruszállításokat. Más logisztikai cégek, köztük a Jack Cooper, amely 25 éve működik az országban, és a Grupo ATC járműlogisztikai részlege, a TLE Automotive, folyamatos és gyors növekedésről számoltak be a mexikói FVL-piacon nyújtott szolgáltatások tekintetében. Augusztusban a TLE megduplázta szállítóflottáját, és Mexikó egyik legnagyobb fuvarozó cégévé vált, a Jack Cooper pedig tavaly öt új telephelyet nyitott Mexikóban, és tizenkét új ügyféllel bővült.

A vasút az első

"Folyamatosan növekvő volument tapasztalunk a mexikói eladások, valamint a főként az Egyesült Államokba irányuló export tekintetében" - nyilatkozta a szaklapnak José Luis Martínez, a Transport Marva FVL cég értékesítési vezetője. A vállalat 1976 óta működik Mexikóban, és azóta több mexikói autóipari vállalatot is kiszolgál, akár a mexikói kikötőkön keresztüli, akár az Egyesült Államokkal közös határon keresztüli fuvarozással.

Martínez szerint az FVL-ben nagy a jelenlét a határon keresztüli vasúti és a rövid távú tengeri szállításon keresztül. "Úgy érezzük, hogy az új márkák, főként az ázsiai és kínai OEM-ek behatolása teljesen megváltoztatta az iparágat" - mondta. "Úgy érezzük, hogy most egy törésponton vagyunk."

A 2024-es év második felére a Marva még nagyobb volument prognosztizál, de Martínez nem aggódik, mert bőséges vasúti szállítási kapacitás áll rendelkezésre. "A piac növekszik, de több kapacitásunk van a vasúton és általában az autószállítóknál" - mondja.

A Canadian Pacific Kansas City (CPKC) vasúttársaság szintén beruházott mexikói infrastruktúrájába. A Mexikóba irányuló és onnan kiinduló, határokon átnyúló szállítást nyújtó vállalat új nemzetközi vasúti hidat épít a Rio Grande folyón a texasi Laredo és a mexikói Nuevo Laredo (Tamaulipas) között. Ez az új építési projekt, amelynek befejezését 2024 vége előtt tervezik, megduplázza a vasúti kapacitást a Laredo--Nuevo Laredo határátkelőn. A meglévő vasúti híd mellett épülő új egyvágányú vasúti híd lehetővé teszi, hogy a vonatok mindkét irányban egyszerre közlekedjenek, jelentősen növelve a kapacitást és a hatékonyságot a határon. A második hídfő lehetővé teszi a folyamatos vonatforgalom északi vagy déli irányú közlekedését, és közel napi 70 vonatra növeli a kapacitást.

fotó: Automotive Logistics

"A globális ellátási láncok Ázsiából Mexikó felé történő elmozdulásának vagyunk tanúi a vállalatok Mexikóba költözésével és az ellátási láncok észak-amerikai integrációjának fejlődésével" - mondta a CPKC szóvivője. "A világjárvány arra kényszerített bennünket, hogy csökkentsük az ellátási láncok kockázatát, és a folyamatban lévő nearshoring (információtechnológiai folyamatok kiszervezése - a szerk) ezt a kockázatcsökkentést tükrözi. Mexikó jelenleg az USA legnagyobb kereskedelmi partnere, és rekordmennyiségű közvetlen külföldi befektetéssel bír. A CPKC hálózata rendelkezik a pályakapacitással, az intermodális és az átrakodási hálózattal, valamint a kulcsfontosságú partnerségekkel a folyamatos közvetlen külföldi befektetések támogatásához."

A szóvivő hozzátette: "A CPKC egy olyan autóipari ökoszisztémát épített ki, amely olyan versenyt, szolgáltatást és kapacitásbiztonságot nyújt, amely a mexikói hálózatban soha nem létezett. Ez az ökoszisztéma kihasználja a Mexikóban, Ontarióban és az USA stratégiai piacain kiszolgált üzemeket, és beköti ezeket az üzemeket az USA és Kanada kulcsfontosságú célpiacaihoz, kiépítve egy iparágvezető zártkörű hálózatot és egyvonalas hálózatot."

Kikötői beruházás a mexikói export számára

Martínez kollégája és a Transportes Marva kereskedelmi igazgatója, Jan von Feilitzen szerint a belföldi piac ígéretes növekedést mutat, míg az USA-ba és Kanadába irányuló export állandó.

"Több termelés érkezik Mexikóba amiatt, mert az autógyártók folyamatosan növelik gyártási kapacitásaikat az USA-ban. Ám mivel a hagyományos belső égésű motorokról EV gyártósorokra állnak át, több termelést áttesznek Mexikóba. Nemcsak a hagyományos, de az EV gyártást is, és ez önmagában továbbra is nagy nyomást gyakorol a beszállítókra" - mondja. "Az exportpiacon a vasút az elsődleges szállítási mód, de amit látunk, és amit ma tapasztalunk, az az, hogy a mexikói kikötőrendszerben rengeteg rövid távú szállítás történik."

Von Feilitzen úgy véli, hogy az elmúlt évek kikötői beruházásai segítettek kiegyensúlyozni ezt a keresletet és kínálatot, mielőtt az átcsapott volna kritikus kapacitáshiányba. "Öt évvel ezelőtt Veracruz volt Mexikó legnagyobb autóipari kikötője, de ha megnézzük a mai képet, akkor azt látjuk, hogy Mexikó nyugati partján két kikötő is jelentősen megnőtt" - mondja. A kikötői beruházás lehetővé tette, hogy az olyan kikötők, mint a Lázaro Cárdenas kikötő (a legnagyobb mexikói tengeri kikötő) és a Mazatlán kikötő enyhítsenek a nyomáson. A Mexikói-öböl partján, Veracruz mellett Altamira és Tuxpan kikötői is kritikus és fontos kikötőkké váltak.

Mennyire biztonságos Mexikó?

A mexikói FVL-piacot folyamatosan érintő egyik probléma a biztonság, mivel az ország kormányának a lopások és a kábítószer-kereskedelem miatt tengerészgyalogosokat kellett bevetnie a kikötők és terminálok védelmére. A határokon és a kikötőkben szigorú biztonsági ellenőrzésnek vetik alá a rakományt, ami a várakozási és szállítási idők növekedéséhez vezetett, a közúti és vasúti FVL-szállítás pedig ki van téve a lopás veszélyének. Ennek leküzdésére katonai támogatású konvojokat használnak a gyakran támadásnak kitett útvonalakon.

Az olyan logisztikai cégeknek, mint a TLEA, saját biztonsági intézkedéseket kellett hozniuk, és a kockázat csökkentése érdekében technológiát és képzési programokat kellett alkalmazniuk. Martínez Martínez, a Transportes Marva munkatársa szerint a biztonság továbbra is "nagy kihívás" Mexikó számára. Elmondta, hogy a csoport szorosan együttműködik a hatóságokkal és a rivális cégekkel, hogy felderítsék, mely útvonalakon a legnagyobb a kockázat. A más FVL-cégekkel való összefogás valójában mindenki számára előnyösnek bizonyult.

"Együttműködtünk kamionos kollégáinkkal annak érdekében, hogy bizonyos útvonalakon bizonyos időpontokban, öt-tíz kamionból álló konvojokban haladjunk át ezeken a veszélyes területeken egyszerre, és legtöbbször a Guardia Nacional, az autópályák nemzeti biztonsági hatóságai által őrizve" - mondja. "Rengeteg kommunikáció folyik a hatóságokkal, minden eseményt nagyon gyorsan jelentenek, majd azonnal reagálnak is. Természetesen van egy határ, amit megtehetünk, de megtesszük a tőlünk telhető lépéseket."

Az FVL szolgáltató Vascor is szembesült ezzel a problémával. Nick Thompson, a Vascor észak-amerikai járműlogisztikai vállalat alelnöke szerint a csoport számos megoldást dolgozott ki a létesítmények, a járművek és a személyzet védelmére.

"Nagy hangsúlyt fektetünk az embereink és termékeink biztonságára, többek között extra őrzéssel a helyi rendőrkapitányságokkal való együttműködéssel és kamerás megfigyeléssel" - mondja. "Mexikóban ez egy nagy kihívás, amellyel kapcsolatban igyekszünk segíteni ügyfeleinknek, bár idén ez nem okozott akkora gondot, mint az elmúlt néhány évben. Olyan cégekkel dolgozunk együtt, mint a Stellantis és a Toyota Mexikóban, és sok műveletet végzünk számukra."

Hogyan változtatja meg a villamosítás a mexikói FVL-ágazatot?

A kapacitási és biztonsági kihívások ellenére Mexikó FVL-piaca az elektromos járművek számára virágzik, mivel az országban egyre nő az elektromos járművek gyártása. "Mexikóban növekedést tapasztalunk az EV-k terén, ez egy friss változás a tavalyi évhez képest, amikor nem sok EV-t gyártottak az országban" - nyilatkozta Martínez, a Transportes Marva munkatársa. "Tavaly csak egy üzemben gyártottunk EV-ket, míg most sok üzemben gyártunk."

Az Automotive Logistics cikke szerint jelenleg Mexikóban négy elektromos modellt gyártanak, köztük a Ford Mustang Mach-E-t Cuautitlán Izcalliban, a Chevrolet Blazert, a Chevrolet Equinoxot és a Honda Prologue-ot Ramos Arizpe-ban. "Az EV-gyártás Mexikóban az elmúlt négy évben 0-ról 4,5 százalékra nőtt a teljes járműgyártáson belül" - mondta Manuel Lastiri, a Transportes Marva kereskedelmi igazgatója. "Bár ez még mindig csak egy kis százalékos arány, az EV-gyártás a tervek szerint a következő öt évben tovább fog növekedni."

Bár az EV-piac növekedése ígéretes, az FVL-ágazat számára új akadályt jelent. A villanyautók nehezebbek, mint a belső égésű járművek, az akkumulátorok tömege 300-500 kilogramm körül van, ami megterheli az utak kapacitását.

Az átállásra készülve a Transportes Marva speciális, megerősített pótkocsi-berendezéseket tervezett, hogy megoldja a 100 százalékban elektromos hajtású kisteherautók (jellemzően pickupok) megfelelő szállítását. "Ez nyilvánvalóan megváltoztatja a közlekedés módját, mivel az EV-k tömege megváltoztatja a terhelési tényezőt" - mondta Martínez. "És ez természetesen hatással van az iparágra, mert több teherautóra van szükségünk, hogy szembe tudjunk nézni ezzel az EV-növekedéssel."

Ez a következő néhány évben problémákat okozhat, mivel a mexikói teherautó-flották elöregednek, és cserére, illetve korszerűsítésre szorulnak. A mexikói teherautó-flották, különösen Mexikóvárosban, általában kicsik. Az UN Habitat szerint a 100-nál kevesebb járművel rendelkező magánflották mintájában a cégek kétharmada három vagy annál kevesebb teherautóval rendelkezik. Ez tovább nehezíti az ország elöregedő kamionparkjának problémáját, mivel a mexikói flották teherautóinak átlagéletkora a 100-500 teherautó közötti nagyobb flották esetében hat-hét év, de ez a szám a kisebb flották esetében a tizenöt év fölé szökik.

A mexikói FVL-flottáknak a következő években korszerűsítésre lesz szükségük, de a közeljövőben Jan von Feilitzen, a Transportes Marva munkatársa optimista a piacot illetően: "Nagyon pozitívan látjuk, hogy mi történik a mexikói autópiacon, a termelés növekedése és a belföldi piac nagyon pozitív tendenciát mutat" - mondta. A TLEA hasonlóan pozitívan ítéli meg a piacot, és a nagy kereslet arra késztette a vállalatot, hogy növelje flottáját és szolgáltatásokkal bővítse a hálózat további erősítése érdekében.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.03
A Győr-Moson-Sopron, a Vas, valamint a Zala Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamarával közösen alapít....
2025.02.03
Négyféle, különböző stílusú, csúcsminőségű napszemüvegből áll az a Lexus-kollekció, amelyet a high-....
2025.02.03
Mexikóban hatalmas igény mutatkozik a kész járművek logisztikája iránt a növekvő hazai termelés és....
2025.02.03
A HUN-REN SZTAKI kutatócsapata önvezető járműveket tanított biztonságos manőverezésre. A három éven....
2025.02.03
2025 különleges év a Knorr-Bremse AG számára: a vállalat idén ünnepli 120 éves jubileumát.....
2025.02.03
Felgyújtották egy taxisofőr két autóját csütörtökön éjszaka a szlovákiai Vrútkyn - írja a parameter....
2025.02.03
A Scout Motors gyártásvezetője mindössze 54 éves volt – írja az automobilwoche.de.     ..
2025.02.02
Használttesztünk főszereplője tipikusan olyan autó, ami mára vagy nem létezik, vagy végletekig....
2025.02.02
A Philadelphiában lezuhant repülő utasai mellett az utcán tartózkodók között is van halálos....
2025.02.02
Éveken belül kötelezővé tennék az automatikusan, manuális beavatkozás nélkül vészfékező sofőrsegéd....