WRC

Ott Tänak nyerte a Svéd-ralit, és már vezeti a világbajnokságot

2023.02.12.

Több mint egy év után győzött ismét a M-Sport és a Ford, az észt mellett két Hyundai-pilóta állhatott még dobogóra.

Tänak a második svédországi győzelmet aratta karrierje során, de ha a havas versenyeket nézzük, akkor már a harmadik sikerénél tart, ugyanis a 2019-es Svéd-rali mellett a 2021-es Arctic-ralit is megnyerte korábban. Sem az észt sztár, sem az M-Sport nem számított arra, hogy már a visszatérés utáni második versenyen összejöhet a győzelem a Forddal, különösen azért, mert a szezonnyitón Monte-Carlóban csak egy ötödik helyre futotta.

Tänak Svédországban sem nyert sok gyorsaságit, viszont nagyon egyenletes teljesítményt nyújtott, és mindig csak kevéssel maradt el a szakaszgyőztestől, és vezetői hibát sem vétett. Az is segítette a felkészülését, hogy egy héttel a Svéd-rali előtt részt vett egy szintén havas, de kisebb versenyen Észtországban, ahol volt lehetősége kicsit jobban kiismerni a Ford Pumát téli körülmények között.

 

A Svéd-ralin szombat délután állt az élre, és onnan kezdve már nem engedte ki a kezéből a győzelmet, végül 18,7 másodperccel előzte meg Craig Breent, aki szintén remek teljesítményt nyújtott. A Hyundai ír pilótája tavaly (még Forddal) már az első napon kiesett Svédországban, idén azonban a jó rajtpozíciójának is köszönhetően remek időket autózott. Kicsit túl gyors is volt a Power Stage-en, ugyanis ott előzte vissza csapattársát, Thierry Neuvulle-t az összetettben.

Pedig nem ez volt a koreai csapat terve, ugyanis a teljes szezont futó belgát akarták előretolni a második pozícióba, Breen ezért szándékosan szedett össze egy 10 másodperces büntetést, de mivel Neuville is hibázott az utolsó szakaszon (egy balkanyarban túlcsúszott, és a hófalon állt meg), így végül mégis Breen állhatott fel a dobogó második fokára, mindössze 1,3 másodperccel megelőzve Neuville-t. Még egy 10 másodperces büntetés már nem fért volna bele Breennek és a Hyundai-nak, ugyanis akkor Kalle Rovanperä mögé, a negyedik helyre csúszott volna vissza, így a csapat a befutó után belenyugodott az eredménybe.

"Nyilvánvalóan sokat jelent számomra, hogy új autóba ülve már tudtam szállítani az eredményt ezeknek a srácoknak [az M-Sportnál]. Nagy erőfeszítésre van szüksége ennek a kis csapatnak, hogy ilyen nagy gyártók ellen harcoljon. Biztos vagyok benne, hogy elég sok stresszt kapnak tőlem, de amíg ez eredményre vezet, addig mindannyian nyerünk ezzel a kapcsolattal. Nagyszerű ennek a csapatnak a tagja lenni" – nyilatkozta a célban Tänak, aki azonban a verseny alatt folyton arra panaszkodott, hogy nem érzi magát kényelmesen az autóban.

Kalle Rovanperä szoros csatát vívott a harmadik helyért, de végül alulmaradt Neuville-lel szemben. Vasárnap az első gyorsaságit még megnyerte, és 1,1 másodpercre feljött riválisa mögé, a belga azonban a záró két gyorsaságira tartogatta a két új gumiját, ami aztán a tempóján is meglátszott. Azonban a negyedik hely is elég volt a tavalyi világbajnoknak ahhoz, hogy a versenyben maradjon a vb-címért, jelenleg csak három ponttal van elmaradva Tänaktól. Ezúttal a Power Stage-en sem nyomta olyan keményen a gázt a 21 éves tehetség, mert nem akart a pontversenyt vezetőként érkezni Mexikóba, a következő versenyre (márc 16-19), akkor ugyanis elsőként rajtolva neki kellett volna takarítania a pályákat a többiek előtt. A Toyota a dobogó nélküli eredmény ellenére továbbra is őrzi a vezető helyet a gyártók világbajnokságán, az előnye 14 pont a Hyundai előtt.

A kevés önbizalommal vezető Elfyn Evans lett az ötödik a másik Toyotával, a hatodik helyen pedig Pierre-Louis Louvet végzett a másik Forddal. A francia az utolsó szakasz második felét elektromos üzemmódban, 136 lóerővel tette meg, de annyi időt nem vesztett, hogy a WRC2 kategória győztese, Oliver Solberg megelőzze az összetettben.

Esapekka Lappi azonban az utolsó szakaszon meg tudta előzni Solberget, így a szombati gumiprobléma és kicsúszás ellenére is hetedik helyen végzett a Hyundai-jal. Ha nem vált volna le a futófelület az abroncsáról szombaton, akkor alighanem ő is dobogóra állhatott volna.

Végeredmény, Svéd-rali:

1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 2h25m54.5s

2 Craig Breen/James Fulton (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +18.7s

3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +20.0s

4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +25.1s

5 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +1m24.0s

6 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5m59.0s

7 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +7m42.4s

8 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +7m48.1s

9 Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen (Volkswagen Polo GTI R5) +8m30.4s

10 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +9m03.2s

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.22
Rekordszámú, 1,453 millió személyautót gyártottak tavaly Csehországban, 3,9 százalékkal többet,....
2025.01.22
Meglepő, hogy kik adják az ötletet, ami működhetne is.   ..
2025.01.22
Tehetséges fiatal autóversenyzők tűntek fel idehaza a közelmúltban, ezért széles összefogással, a "....
2025.01.22
Ha páncélos személyautót említünk, a szovjet ZIS 115 típus juthat eszünkbe. Kevésbé köztudott, hogy....
2025.01.22
Hetven páros nevezett a Monte-Carlo-ralira, amely csütörtökön rajtol el a monacói hercegségben és....
2025.01.22
A közelmúltban két olyan új, megfizethető árú modellt is bemutatott a Peugeot, amelyre sokan....
2025.01.22
Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépése után a cseh vállalatok mérlegelhetik a gyártás....
2025.01.22
Négy ajtós változattal érkezik a MiniEv, hogy a Hong Guang visszatérjen a csúcsra a szegmensében. A....
2025.01.22
A globális felmelegedés miatt hevesebbek a viharok, villámárvizeket okoznak a zivatarok, és egyes....
2025.01.22
A Volkswagen Polo kategóriájának egyik legsikeresebb modelljévé vált, miután 1975 óta több mint 20....