kapszula
Ha autóbusszal hosszabb távra utazunk, fel kell készülnünk arra, hogy egy ülésben nyomorogva töltjük az éjszakát. A csehek szellemes megoldást találtak a fáradságos utazás kényelmetlenségének elviselésére.
A 60-as években már fellendülőben volt a Csehszlovák turizmus. Kedvelt úti célok közé tartoztak a környező baráti országok. Jellemzően a nyaralást komoly bevásárlással is összekapcsolták. Kiszolgálására, részben a szálláshiány enyhítésére döntés született egy „gördülő szálloda” kialakítására.
A cseh konstruktőrök sosem mentek a szomszédba az ötletekért. 1967-et írunk, amikor megalkották a KAROSSA LP 30 típusú rotelt.
A KAROSSA LP 30 rotel főbb műszaki adatai:
Hossz: 9.100 mm
Szélesség: 2.450 mm, kitolva kb. 3.450 mm
Magasság: 3000 mm
Üres jármű tömege: 6.500 kg
Ágyak száma: 30 fő
Az utánfutót menet közben nem használhatták biztonsági okból. A pótkocsi megállítása és rögzítése után a bal oldali traktus egy részét kézi hajtókarral lehetett kb. egy méterrel kitolni, ami hozzáférhetővé tette a kapszulákat. (Ma ezt egy hót bonyolult, vezérelt elektromos mechanizmussal oldjuk meg. Lásd az amerikai, méregdrága, csicsamicsa lakóautókat.) Az utánfutóban hat egyágyas és tizenkét kétágyas kabint alakítottak ki 30 fő számára. Az emeletes kabinokat létrán lehetett elfoglalni. A hálóhelyeket a folyosótól szövetfüggöny választotta el. Érthetően nem volt a nászéjszakák, vagy az intim légyottok ideális helyszíne. Valószínű, hogy legalább tízen horkoltak. El lehet képzelni a hurrikánszerű hangzavart, amikor a vékony falak szinte beleremegtek. A termetesebb kirándulók nem tudtak felülni, mert a fejük a felső ággyal találkozott. Klausztrofóbiában szenvedőknek sem volt szerencsés választás.
A felépítmény nélkülözte a klímaberendezést, ezért a szigeteletlen lakótérben egy nyári napon a forróságot kellett elviselni az utazóknak, amit csak a szellőző rések mérsékeltek.
A pótkocsiban férfi és női öltözőket, mosdót, valamint WC-t is kialakítottak. Ez utóbbit kívülről lehetett megközelíteni, ami ugyan nem volt ideális télen vagy esős időben, de a célnak megfelelt. A meleget gázolajjal működő kályha biztosította. Az utasokat saját tartályban tárolt tiszta vízzel látták el, a szennyvizet külön tárolóban gyűjtötték.
Minden ágynak saját világítása, ruhatartója, palack- és pohártartója, tárolóhelye és szellőzője volt. A felszereltséghez tartozott a jobb oldali falhoz, kívülről rögzíthető napellenzős ponyvatető, székek, asztal, rádió és porszívó a takarításhoz.
Az LP 30-at Karosa ŠD 11 "Evropabus" luxus távolsági busszal, vagy Škoda 706 RTO LUX busszal vontatták. A karaván 30 személy utazását tette lehtővé.
A vezetése különösen kanyargós úton nagy körültekintést igényelt. A megengedett legnagyobb sebessége 100 km/óra volt, de gyakorlatban az óvatos sofőrök legfeljebb 70 km/órás sebességgel mentek, mert az utánfutó elég kellemetlenül kóválygott a busz mögött. Ennek oka, hogy a lassú manőverezés érdekében az első és a hátsó kerekek is fordultak.
A kedvezőtlen üzemeltetési tapasztalatok miatt 1967 és 1970 között mindössze nyolc Rotel LP 30-at gyártottak. Kár, hogy nem látták célszerűnek a konstrukció korszerűsítését. Közülük négy példány maradt meg. Egyike a Vysoké Mýto Regionális Múzeumban látható.
Az ábrák a szerző rajzai