expedíció
Nem mindig kellett gazdag grófnak lenni ahhoz, hogy részt vegyél egy maratoni autóversenyen, világ körüli túrán. A múlt században olykor működött az a recept, hogy néhány kalandor rádumálja valamelyik járműgyártót egy expedícióra. Jiry Hanzelka és Miroslav Zikmund autóval tett meg világ körüli utat, többször is.
A gyártók nem véletlenül voltak lelkesek, hiszen egy sikeres vállalkozás jó reklámot jelentett az új típusnak, különösen, ha szélsőséges körülmények között tesztelték képességeit. Márpedig egy afrikai, ázsiai, vagy dél-amerikai expedíció biztosan kihozta a típus gyengeségeit, aztán a tapasztalatokat fel lehetett használni a sorozatgyártású modellnél, ami hasznos volt a gyártóknak és persze a fogyasztóknak is.
Ilyen volt a Škoda Popular bevezetése. A teljesen új konstrukció nevében hordozta a népautóra való törekvést. 1933.áprilisában mutatták be a 420-as modellt, melytől joggal remélhetett sikert a gyártó: könnyű súly (750 kg), kis fogyasztás ( 7 liter/ 100 km), elegendő sebesség ( 85 km/h), megbízható motor (995 cm3/22 LE), alacsonya adó (210 korona/év), és elfogadható ár ( 19,9 ezer korona).
Nagyobb hűtőt és csomagtartót kaptak az expedíciós autók Forrás: Skoda
Premierje után egy évvel be is vetették a mélyvízbe a jó ár-érték arányú autót, mely 1934-ben 14,8 ezer kilométeres túrán bizonyította, hogy megbízható és kemény terepen is bírja a strapát. Pedig nem akárhogya hajtotta a négy autóból és hét egyetemistából álló csapatot az ismert jégkorongozó Dr. Zbynek Peters, aki a felkészítésében is részt vett. A gyári prospektus szerint a szériamodellhez képest csak nagyobb méretű hűtőikkel tértek el az expedíciós autók, melyek tetőcsomagtartókat is kaptak.
Gyakran kellett lapát... Forrás: Skoda
Az 1934. május 12-i rajt után négy hónappal többezres tömeg várta a befutókat a prágai Autóklub épülete előtt, ahol a gyár vezérigazgatója, Dr. Karel Loevenstein üdvözölte a karavánt. A hatalmas reklámnak köszönhetően a túra után megugrottak a Škoda eladásai, és a Popular megelőzte hazai riválisait a piacon, a Tatra 57-est, a Praga Piccolót és az Aero 500-ast. Többek között Populart vett a kor leghíresebb csehszlovák focistája, Frantisek Planicka is.
A négy Popularból álló konvoj prágai bevonulása Forrás: Skoda
A Popular Roadster 17,8 ezer koronába került, a négyüléses Carioletért ezerrel, a furgonért plusz egy százassal többet kellett fizetni.
A megrendelések növekedésének hatására Plsenben és Mlada Boleslavban is közel negyedmillió koronás fejlesztésekkel bővítették a Škoda gyártókapacitásait, a Popular különböző változataiból négy év alatt közel 20 ezer készült.
A csehszlovákok később is komoly túrákkal lettek világhíresek, mert a Tatra márka különböző típusaival különösen kiugró teljesítményt produkáltak.
Rég volt, amikor Jiří Hanzelka és Miroslav Zikmund bejelentkezett a kopřivnicei gyár igazgatójához, akitől nemes egyszerűséggel kértek egy autót. Méghozzá egy Tatra T87-est, amivel világ körüli útra akartak indulni.
Tolótetős változatot kaptak a túrára Forrás: Tatra NP
A két fiatal mérnök még egyetemista korában, 1938-ban álmodta meg az expedíciót, aminek indulása a háború miatt csúszott néhány évet. Nem kis meglepetésükre sok csehszlovák cég mellett megkapták a Tatra gyár támogatását is: az ezüst színű V8 hengeres, 3 literes, 75 lóerős teljesítményű léghűtéses farmotoros formája ma is lenyűgöző. Nem véletlenül őriznek belőle egyet a müncheni Pinakothek der Modernben, a korunk formatervező múzeumában.
Ellentételezésként óriási reklámot, sok ezer fotót, filmet és több könyvet ígértek a túráról.
A BMW korábbi dizájnigazgatója a múzeumi Tatra T87-es előtt Fotó: Boros Jenő
Tartották a szavukat, mert az elmúlt hét évtized alatt nyolc kiadó legalább húsz könyve fémjelzi túrájukat, melyről már útközben táviratban küldtek tudósításokat, követségi futárokkal pedig filmtekercseket, telefonon rádióriportokat, postán képes-szöveges anyagokat. Hiába volt alaposan megszervezve az 1947-es túra, nem indult szerencsésen, mert egy szabotázsgyanús fékhiba miatt totálkárosra törték az autót, mely hajóval érkezett Észak-Afrikába. Szerencsére az alexandriai kikötő raktárában éppen volt három fekete Tatra T87-es, az egyiket átfényeztek ezüstösre, rácsavarozták a régi P-19720-as rendszámot és folytatták útjukat.
Első külföldiként átszenvedték magukat a Núbiai-sivatagon, ahol sokszor kellett kiásni a kocsit a homokból. Esős időben a hátsó kerék védőborítását is leszerelték, mert a sár teljesen beborította a kerekeket. Mert araszoláskor nem volt szükség ezekre az aerodinamikai elemekre, melyeket a zseniális Hans Ledwinka tervezett: az áramvonalas autó karosszériájának alaktényezője 0,29-es volt. Autópályán 160 km/órás tempóra volt képes, ezért is kedvelték a német megszálló tisztek, majd a kommunista vezetők is.
Hanzelka és Zikmund az ezüst Tatraval bejárta Afrikát, Közép- és Dél-Amerikát, végigautózták Argentínát, Brazíliát, a Kordillerákat, néha lefoglalták mindenüket, sőt, ideiglenes őrizetbe is vették őket, mert gyanúsnak, olykor kémnek tartották a két csehszlovákot, akik mindig próbáltak hiteles képet alkotni minden országról, az ott élőkről, kultúrájukról, építészetükről.
Országuk követeként elegánsan öltözve jelentek meg a tiszteletükre rendezett eseményeken, ahol általában magas rangú személyek is megjelentek.
Kritizálták a nyugati hatalmak afrikai gyarmatosító viselkedést, hitelességüket nem mindenütt díjazták. Az amerikaiak kommunista kémként kezelték és megfigyelték a párost, sokszor akadályozták határátlépésüket, különösen akkor, amikor az ellenőrzéskor megtalálták rádióadóvőjüket, ami segítette kommunikációjukat, de a hidegháborús helyzetben nem számított jó pontnak.
A T87-es napjainkban a prágai Nemzeti Műszaki Múzeumban látható Forrás: Tatra NP
1959-ben már nem személyautóval, hanem két gyárilag lakóautóvá átalakított 805-ös terepjáró teherkocsival indultak útnak, rádióadóval, mobil fotólaborral, orvossal és komplett stábbal.
A túra útvonala a Közel-Keleten és Ázsián keresztül vezetett. Hiába tervezték, politikai okokból nem engedték be őket Ausztráliába. Aztán következett Délkelet-Ázsia, Japán és az akkoriban még nem kevésbé titokzatos CCCP.
Külföldiként elsőnek autózhattak át a Szovjetunión, ahol fogadta őket Leonyid Brezsnyev, az SzKP főtitkára, aki dicshimnuszos beszámolókat várt tőlük, de hiába: 1964-es hazatérésük után Hanzelka és Zikmund őszintén írt a látottakról, ezért orosz nyelvű könyvük 1990-ig tiltólistára került. Miközben más nyelveken addig 6.,5 millió példányban kelt el.
A birodalom és a rendszer kritikája később is kísértette életüket: otthoni népszerűségük sem tudta megmenteni őket a munkanélküliségtől, mert 1968-sa prágai tavaszon szót emeltek a szovjet megszállás ellen, emiatt évtizedeken át nehezen éltek. A rendszerváltás után Václav Havel elnök elsőként rehabilitálta a világutazó párost.
Toleranciáról szóló könyvének megírása után Jiři Hanzelka 2003-ban elhunyt, társa, Miroslav Zikmund közben eljutott Ausztráliába, majd 2021. decemberében, 102 évesen követte társát.
A páros első útján használt Tatra T87-esből 3023 készült, az expedíciós darab felkerült a cseh nemzeti örökségvédelmi listára és napjainkban a prágai Nemzeti Műszaki Múzeumban látható.
Hans Ledwinka a legendás modell nem kevésbé legendás konstruktőre Forrás: Tatra NP
TATRA T87
Karosszéria: 4 ajtós
Hosszúság: 4740 mm
Szélesség: 1670 mm
Magasság: 1500 mm
Tengelytáv: 2850 mm
Tömeg: 1480 kg
Léghűtése benzinmotor
V8 hengeres
2969 cm3
160 LE (DIN)
V.max: 160 km/h
Üzemanyagtartály: 55 literes
Jiří Hanzelka és Miroslav Zikmund magyar nyelvű kötetei:
Afrika az álmok világában és a valóságban (1954)
A Kordillerákon át (1958)
A fejvadászok földjén (1959)
Két óceán között (1960)
Fordított félhold (1962)
A folyón túl van Argentína (1962
Ezerkétéjszaka (1968)
Világrész a Himalája alatt (1971).
A könyvek kiadói:
Bibliothecca Bp
Madách Pozsony
Művelt nép Bp
Csehszlovákiai Magyar Könyvkiadó
Szlovákiai Szépirodalmi Könyvkiadó
Gondolat Bp
Tatran Bratislava
Autóstúrákról szóló korábbi AUTÓSZEKTOR anyagok:
Lopott ötlet: ember vontatta autók sínen, Selyem úton
https://www.autoszektor.hu/hu/content/lopott-otlet-ember-vontatta-autok-...
Megismételt maraton, de miért fordítva?
https://www.autoszektor.hu/hu/content/megismetelt-maraton-de-miert-fordi...
Whiskyvel itatták a magyar kettős kém autóját
https://www.autoszektor.hu/hu/content/whiskyvel-itattak-magyar-kettos-kem-autojat
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!