járműtörténelem
Soha annyi mikroautó nem született, mint az 50-es, 60-as években. Ebben az időben élték a törpék az aranykorukat. A luxushoz szokott BMW rajongók 1955-ben kétkedve nézegették a gyár új típusát, a BMW Isettát. A háború kárvallottjai, az idióta politika áldozatai örültek, hogy végre nem kellett ázni, fázni egy motoron nyomorogva. Ekkor még létezett a felhőtlen boldogság. Egy-kettővel több keréken élvezhették a szabadságot. Akkor még volt élet három méter alatt. A jellemzően 200-500 köbcentis motorral hajtott minik 60-90 km/órával száguldottak. Áruk és a kedvező adózás miatt nagy népszerűségnek örvendtek.
Az alábbiakban válogatást láthatnak a fura kinézetű törpékből.
18. A MAZDA K 360 (1959-1969)
A MAZDA K 360 elődje a MAZDA-GO volt, a motorkerékpár hátsó traktusát platósra alakították. Tíz éves életciklusa alatt 280.000 darabot gyártottak. A Mazda első járműve megalapozta a márka későbbi sikereit. Azóta is őrzi a legkisebb Mazda kitüntető címet. A 356 cm3-es, 11 lóerős középmotort részben a két ülés között és a vezetőfülke mögött helyezték el, a súlypont így mélyre került, kellő stabilitást eredményezve. Talán a kis nyomtáv nem indokolta volna a differenciálmű alkalmazását, de a japánok a makulátlan megoldásokra törekedtek. Nincs ki a négy kereke, mégis tökéletesen alkalmas volt a kisebb üzletek árufeltöltésére. Elboldogult akár 3-400 kg teherel is.
Becsült, aukciós ára 15-20 ezer Euró.
19. ČEZETA 505 (1960-1961)
A világ egyik legszebb robogójától örökölte az elejét. Ezt toldották meg az egyszemélyes vezetőfülkével, mögé tettek egy piciny platót és már kész is volt a Prága üzleteit kiszolgáló takaros Čezeta 505 típusú mikro teherautó. A városokban maximum 60 km/órás tempóval pöszörgött. A Čezeta robogóból örökölt 172 cm3-es 9.2 lóerős kétütemű motor hajtotta a hátsó kerekeket.
Kár, hogy nem készült személyszállító, tuk-tuk jellegű változat. 5.895 darab készült. Mai alábecsült értéke mindössze 5-6 ezer Euró.
20. MAZDA R 360 (1960-1966)
A Mazda R360 a gyár első autója volt. A cuki pofa R360-as úgy nézett ki mint egy gyerekjáték. Lehet, hogy egy jóllakott napközis viking már nyomorogna benne, de hát nem is nekik készült, hanem a kistermetű japánoknak.
A kéthengeres 356 cm3-es V elrendezésű, mindössze 16 lóerős motor csak 86 km/órás sebességre volt képes, de a 3 literes 100 km-re vetített fogyasztással kárpótolta gazdáját.
A kocsi igazi kuriózum, mindössze 4.500 készült. Becsült ára 15-20 ezer Euró lehet.
21. NSU PRINZ 600 4 (1961-1973)
A NSU Prinz 600 4-gyel Európa szerény válasza volt az amerikai Chevrolet Corvairre, mint annak a „minimalizál változata”. A formavilág tovább élt a ZAZ Zaporozsec 968-as típussal 1966-tól egészen 1994-ig.
Az NSU 600-as, 20 cm-rel megtoldott jármű már viszonylag tágas utastérrel rendelkezett. Az 598 cm3-es 30 lóerős kétütemű motor hajtotta a hátsó kerekeket, a 120 km/órás végsebességre sem lehet panasz.
Stabil úttartása miatt az alaposan feltuningolt TT 1000-es és a TT, TTS 1200-asok a versenypályák ördögei voltak.
A Prinz história lezárult amikor cég beágyazódott a Volkswagen konszernbe.
Becsült mai ára 5-12 ezer Euró lehet, a sport 1000-es, 1200-as TT kocsikért 25-45 ezer Eurót kérnek.
22. PEEL P50 (1962-1965)
Még jó hogy vannak abnormális emberek, mert akkor nem lett volna a Peel P50, a világ legkisebb autója. A boborék tetős változat elődén is túltett bizarr megjelenésével. A mindössze 60 kg-os kabint két ember könnyedén megemelte. Lehet, hogy egy méretes SUV csomagtartójában simán elférne. Motorja is csak 49 cm3-es 3.4 lóerős. Én nem nagyon merném 61 km/órával – a végsebességet kihasználva - meghajtani. 2010-től életet csiholtak a legendás kabinba és replikákat gyártanak még elektromos motorral is. Aki nem tud ellenállni a kísértésnek 15 ezer Euróért kielégítheti vágyakozását.
Az eredeti típusok is keresettek. Mindössze 30 maradt az utókornak. A példányok 150 ezer Eurós becsült áron kelnek el!!!
23. AUTOBIANCHI BIANCHINA (1962-1969)
A kerékpárgyártással foglalkozó üzem első autója volt a kétüléses Autobianchi Bianchina Trasformabile. Ezt követte a négyüléses Bianchina, a kombi és furgon modell. A Fiat 500 Nouva alapokra épült. 275 ezer darab született a különböző változatokból. Először 479 cm3-es 15 lóerős motor hajtotta, később már 499 cm3-es 21 lóerős motorral üzemelt. Számtalan variációban készült, de a Stellina Cabrio sépségével néhány méregdrága luxus cabriókt is megszégyenít.
Szép számmal válogathatunk az olasz gyűjtők kínálatából állapottól függően 5-30 ezer Euró tartományban.