aukció
Rengeteg meló és viszonylag kis nyereség jellemzi az egykori szocialista modellek piacát. Olykor akadnak veterán ritkaságok, de inkább csak a kis futásteljesítményű autókért fizetnek magas árat, pontosabban egykori áruk többszörösét, ami messze elmarad az aukciók világsztárjaitól.
Alig futott első szériás 2101-es Zsiguliért és 601-es Trabantért adtak már 8 millió forintot, 1973-as Škoda 110-esért 4,6 milliót, érdekes módon a ritkább 1968-as Škoda Octavia Combiért pedig csak 1,4 millió forintot.
Az elmúlt évek eladási listájának legkeresettebb Škoda típusa volt a 110R modell, aminek 1,4 milliós kikiáltási ára 2,3 millióra ment fel. A meghirdetett ár több mint ötszöröséért, 1,85 millió cseh koronáért (25 millió forintért) kelt egy 1974-es és mindössze 1605 kilométert futott, sérülésmentes Skoda 100 DeLuxe. A svéd export felszereltségű kiviteleben még a hátsó üléseken is van biztonsági öv és két külső visszapillantó tükröt is kapott.
Skoda Coupé Fotó: Boros Jenő
Megéri?
Annak ellenére, hogy fogynak és egyre ritkábbak az egykor domináns tömegmodellek, áraik messze alulmúlják a beléjük fektetett felújítási munkákat és a cserélt alkatrészek értékét. Ráadásul a kiváló minőségben elvégzett lakatos és fényező munkadíjak nem igen különböznek a méregdrága luxusmodell, példul egy Bugatti, vagy az olcsón megkapható Wartburg esetében. Természetesen vannak alacsny tarifával dolgozó szakik, de ahogy szokták mondani, csodák nincsenek, és a minőségianyagok is drágák.
Fogyó és öregedő állomány
Ami biztos, hogy egyre szűkebb a hazai merítés, pedig Trabantokból egykor 310 ezret importált a MOGÜRT és forgalmazott a Merkur. A 600-as Combi ára 1961-ben 45 ezer Ft volt, a 601-es Combi Special 1984-ben 85 ezer forinttal, az 1.1-es Universal 1991-ben 340 ezer forinttal szerepelt a magyarországi árlistán.
Trabantból húsz éve még több mint kétszázezer szerepelt a KSH nyilvántartásában, az idei szám 9800 alatt van. Ugyanebben az időszakban a Wartburg állomány 116 ezerről 4747-re, a Ladáé 300 ezerről 27 ezerre csökkent. Moszkvicsokból az ezredfordulón már csak 5278 volt, az idei állomány 380 darabból áll. A hazai Trabant és Wartburg állománya átlagkora 33,3 év, a Moszkvicsé 41 év.
Mezei szoci flotta Fotó: Boros Jenő
Használtautó.hu
Miközben mesébe illő számok keringenek méregdrága szoci modellek árairól, érdemes megnézni a veteránkorúak listáját: a legkeresettebb használtautós portálon valamennyi márkából lehet találni régi darabokat, a legolcsóbbakat már százezert forintért el lehet vinni, de ezek messze nem minőségi darabok, jó néhányukat forgalomból kivontnak hirdetik, vagyis jó esetben donornak valók, vagy még annak sem.
A veteránkor még nem jelent minőséget, ahhoz OT-vizsga kell, ami nagyon szigorú és csak tökéletes, többségében eredeti alkatrészekből álló darabok érdemlik. ki
Old Timer
A jó állapotú és hivatalosan is OT (Old Timer) minősítésű darabok drágák, miközben az sem biztos, hogy visszahozzák a restaurálás költségeit. Nagyjából a piaci keresletet jelzi az az 1988-as évjáratú háromhengeres, kétütemű, 28 ezer kilométert futott 353-as Wartburg, melyet sokáig közel 3 millió forintért hirdettek, jelenleg 2,3 milliónál kevesebbért megkapható.
Aki restaurált már nagyon kiváló állapotúra autót, az jól tudja, hogy bizony ez az ár messze elmarad a befektetett munka összegétől.
A régebbiek árai jóval magasabbak: közel hétmillióért kínálják az 1963-as évjáratú és OT-vizsgás és 1150 kilométert futott 311-es Wartburgot.
Trabi mustra Fotó: Boros Jenő
Több mint donor
Sokszor hirdetnek kosárban alkatrészeket és karosszériaelemeket összerakásra, ami nagy kihívás még a legjobb mesternek is. Olykor meglepően jó áron lehet kedvezőbb csomaghoz jutni: a használtautó-portál egyik ilyen ajánlata az 1962-es évjáratú P50-es Trabant 899 ezer forintért. A forgalomból kivont és okmányok nélküli darab karosszériája, fényezése komplett, motorja viszont még felújításra vár.
Aki csak egy kis közuti Trabizásra vágyik, annak bőséges a kínálat, melyben jó ajánlatnak tűnik a 80 ezer kilométert futott 601-es a kétszázezer forintért.
Korhű dekoráció a 312-es Warburgban Fotó: Boros Jenő
Lada sor
Százezernél kevesebbért lehet kapni 1994-es évjáratú 1,3-as Lada Samarát, aki pedig igazi klasszikusra vágyik, annak ott van az 1976-os 2101-es Zsiguli 600 ezerért, mindössze 98 ezer kilométerrel. Hasonló áron kínálják az 1994-es évjáratú, de forgalomból kivont 2106-ost, melynek órája 88 ezer kilométert mutat.
A (vissza)tekerés mennyiségét a fantáziára bízzuk.
Tatra 603 Fotó: Boros Jenő
Katalógus értékek
Jelentősek az eltérések a használtnak minősülő veteránautók világában is, erről készít évente összeállítást Európa legnépszerűbb katalógusa, az Oldtimer Markt, mely járműállapot alapján öt kategóriába sorolja a piacon előforduló kocsikat. A legkitűnőbbek közül, vagyis az 1-es oszlopból válogattunk néhány szoci modellt, pontosabban áruk alakulását. Természetesen ebben a mezőnyben is nagy a szórás, de az biztos, hogy az elmúlt öt évben alig változtak például a Zsigulik/Ladák árai az európai piacon.
Az 1986 és 1992 közötti 2107-eseket változatlanul 6300 euróért lehet megkapni. Némileg drágultak a legrégebbiek: az 1971 és 1981 közötti - kifogástalan állapotú - 2101-esek 5700 euróról 6400 euróra emelkedtek.
Tartós értékű T57-es a müncheni Pinakothek der Moderne múzeumban Fotó: Boros Jenő
P50, T57
Az 1958 és 1962 közötti hibátlan Trabant P50-eseket tízezer euróért lehet megvenni.
Az új korában 9780 német márkába kerülő és immár harminc éves, de kiváló minősítésű 1.1 Trabant Universal modellek ára a német Oldtimer Markt katalógusa szerint az ötezer eurót is meghaladhatja.
A keleti blokkban évtizede a Tatra T57-es tartja a rekordot: az 1936 és 1950 közötti darabokat kétszázezer euróért lehet megszerezni, ami stagnáló értéket jelent, pedig múzeumokban is ritka modell.
A veteránpiacon a Škoda sztárja az 1959-1962 közötti Felicia Cabriolet ára stabilan 30 ezer euró, némileg leértékelődtek a 110 R (1970-80) Coupék, melyeket öt éve még 14 ezer euróért lehetett megvenni, idén már csak 12 ezret adnak értük.
Eisenachi darabok
Szélsőséges értékeket mutat az európai piacról szóló Wartburg lista: az 1975-1988 közötti 353W Touristok ára 6 ezer euróról 10,4 ezerre emelkedett az elmúlt öt évben. A kelet-német márka rekordere a 313/1 kemény tetős roadster, melynek ára öt éve 70 ezer euró, megjelenésekor 9620 márkába került. A limitált darabszámú sportos Wartburgból egykor nyolcat hajóztak át az USA-ba, ahol 2896 dollárért árulták.
OT: több szám
Magyarországon nyilvántartott közel tízezer oldtimer minősítésű jármű azt is jelenti, hogy hamarosan elfogy a jelenlegi OT-betűjelzés, mert az ilyen járművek rendszámkészlete is kimerülőben van. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 303/2021-es kormányrendelete szerint 2022. július elsejétől a muzeális jellegű járművekre kiadható veterán rendszámokon az OT mellett a magyar címer után két további betű, majd három számjegy lesz.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!