Mesél a szakértő! – Luxuskocsi, vagy papírnehezék? | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő! – Luxuskocsi, vagy papírnehezék?

2015.02.03.

Minél többet tud egy kocsi, annál nagyobb kockázatokat hordoz magában.

Nemrégiben került vizsgálat alá nálunk egy 200.000 km-es Volkswagen Phaeton. A német autógyár annak idején ezzel a modellel kívánta meghódítani a felsőkategóriát, vagyis egyenesen a 7-es BMW-k és az S-klasse-k ellen küldte harcba az új zászlóshajót. Arról most ne beszéljünk, hogy ez mennyire sikerült, vagy mennyire nem, minden esetre létrehoztak egy luxuskocsit, amelyet a direkt erre a célra átalakított drezdai gyárban készítettek, akár úgy is, hogy a megrendelő a gyártósor mellett sétálva végignézhette ahogyan elkészül az autója.

Parketta, üvegfalak és a többi: nem csak a kocsi luxus, hanem a gyár is

Óriási értékvesztés

A luxuskocsiknak van még egy igen jellemző tulajdonságuk. Ez pedig nem más, mint az idő múlásával realizált értékcsökkenés. A most vizsgált autó alapkivitele is 17 millió forint felett volt, most – ha minden rendben lenne – valamivel 3 millió Ft felett alakulna. 7 év 80%...

Gyári fotó a 10 éve újdonságnak számító modellről

Akkor nézzük át, hogy minden rendben van-e!

Előre bocsátották, hogy a kocsi már csaknem egy éve parkol egy helyben. Néha beindítják, feltöltik az akkumulátort, de senki sem használja. Ezért mielőtt bármit kezdhettem volna vele, a szemlét megelőző napon egy akkumulátor töltőt tettem rá, majd 24 óra múlva tértem vissza.

Okostöltő csatlakoztatva, holnap találkozunk

Szerencsére minden működött és tele aksival várt a Phaeton. Elsőre be is indult, de a motoron kívül semmi sem akart működni benne. Úgy döntöttem, hogy a valószínűleg az áramellátás nélkül töltött hosszú idő miatt „megbolondult” fedélzeti elektronikát a diagnosztikai műszer segítségével próbálom meg rendbe hozni.

Összesen 35 tárolt hibakódot sikerült diagnosztizálni, amelynek nagy részét sikerült is törölni a memóriából. Egyvalami viszont nagyon bántott, a gép nem tudott kommunikálni a sebességváltó vezérléssel. A törlések után próbaútra indultam, az immáron üzem meleg autóval.

Check Engine, ESP és ASB hibajelzés, a váltóprogram pedig befagyva

A váltó letiltott

A kocsi motorjának járása példaértékű volt. Úgy duruzsolt a kocsi elejében a V6-os dízel, mintha új volna, később ezt a megismételt diagnosztika is alátámasztotta, nem írt be a próbaút után újabb hibát a motorvezérlés. A váltó viszont vész üzemmódban, előre csak 3. fokozatban volt hajlandó működni, se 1-2, se 4-5-6 fokozatokat nem kapcsolt.

Ennek a hibának sok oka lehet, gondolkodtam, hogy vajon mégis mi okozhatja a leállást. Aztán újra beindítottam a kocsit és csodák csodájára a váltó magára talált és újra aktív volt minden funkciója. Aztán újabb leállítás és újraindítás és minden régi a maradt.

Azt hittem sínen vagyunk, de ez volt az egyetlen pillanat, amikor működött a váltó

Egyébként ilyen és ehhez hasonló üzenetek fogadtak:

"A klímarendszerhez való hozzáférés pillanatnyilag nem lehetséges."

Még valamit?

Ha a váltó kritikus hibája még nem lenne elég, a kocsi CAN-busz kommunikációja is teljesen megőrült. A fedélzeti rendszerek sorban le lettek tiltva. A légrugózás egy üzemmódban (alapértelmezett szinten) állt, a műszerfalon meg is jelent, hogy letiltott a rendszer. (Mivel a jármű szintezése normális volt, nem volt megsüllyedve sem, ezért a légrugók direkt meghibásodását kizártam, bár az emeléses vizsgálat még hátravan.) Aztán a megnéztem a klímát, a rádiót, a navigációt és minden esetben azt az üzenetet kaptam, hogy nem pillanatnyilag nem lehet kommunikálni a rendszerrel.

Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel!

Ezt az autót, bármily csábító is a kínálati ára, ebben az állapotban megvenni, felér egy 5/6-os oroszrulett körrel. Mivel a kocsi elektronikájának további vizsgálatához már márkaszerviz és az ott megtalálható gyári diagnosztikai rendszer szükséges, ezen a héten egy VW szervizben folytatom a kocsi átvizsgálását és a következő cikkben be is számolok az eredményről. Valamiért úgy érzem, hogy nem szabad feladni és eltanácsolni a vevőt – nem hagyok fel a reménnyel, hogy jó lehet ez a példány.

Mi fog eldőlni?

Tegyük fel, hogy 3 milliót kérnek ezért a kocsiért. Egyáltalán nem mindegy, hogy a kocsi számítógépe okozza ezeket a kritikus hibákat, vagy tényleg előállt valami főegység meghibásodás. Ha a gyári számítógéppel talpra tudják majd állítani a kocsit, akkor megéri a pénzét, mert egyébként esztétikailag csaknem kifogástalan autóról beszélünk, a belső esztétikai állapota pedig példaértékű. A menetpróbán tapasztalt komfortérzet csodálatos, csak úgy suhantunk.

A legnagyobb külsérelmi nyom: egy kis rozsda az ajtók alsó részén

Amennyiben viszont kiderül, hogy fedélzeti elektronikát, vagy váltót kell cserélni a kocsiban, akkor ez maga a gazdasági csőd! Ebben az esetben a kocsinak az a legjobb, ha egy bontóban köt ki és az épen maradt alkatrészeit egyenként kiárulják.

Mi van, ha egy gyanútlan vásárló éppen abban a 10 percben próbálja a kocsit, amikor megy a váltó? Milyen bosszúságoktól menti meg magát, aki átvizsgáltatja vásárlás előtt az autót? A történetet hamarosan folytatjuk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.11.28
A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes versenyzője nyerte a Forma-1-es Bahreini Nagydíj....
2020.11.28
2020-ban tizenkettedik éve indul útjára az adventi és karácsonyi időszak látványossága, a ....
2020.11.28
A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) szerint elfogadhatatlan helyzet alakult ki....
2020.11.28
A Red Bull holland pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es Bahreini Nagydíj harmadik szabadedzésén....
2020.11.28
Bár az első sorozatgyártású autó nem itt készült, mégis Európa tekinthető az autógyártás....
2020.11.28
Noha az S sorozat fele, illetve a T, V és Z kezdőbetűk még hátra vannak, néhány év múlva biztosan....
2020.11.28
Csütörtök délután hajtott át valaki járművel egy eddig ismeretlen, fekete ruhás férfin Tata....
2020.11.28
Az immár hétszeres világbajnok Lewis Hamilton volt a leggyorsabb péntek délután is, de a....
2020.11.28
A záróvonalon előzött az új 3-assal, aztán alaposan beletaposott a gázba - többek közt ez is....
2020.11.28
Baleset miatt rendelték el a lezárást Szeged felé, Balástyánál, miután felborult egy autókat....