járműtörténelem
A Rover igazgatója, Spencer Wilks feladta a leckét a mérnököknek, akiknek olyan univerzális gépet kellett tervezni, amelyik szántásra is jó traktor, terményszállító vontató és közúton sem tartja fel a forgalmat.
Az első vázlatot állítólag a Red Wharf-öböl fövenyére rajzolta Spencer fivére, Maurice Wilks, aki már a tengerparti homokozás közben is nagyban gondolkodott: az export megkönnyítése érdekében középre tervezte a kormányt, így mind a baloldali, mind a jobboldali közlekedésű országokba azonos konstrukciót lehetett volna gyártani.
A katonai és polgári igények kielégítése miatt a brit kormány anyagilag is besegített, a fejlesztési idő gyorsítása és a költségek csökkentése miatt az 1947-es Centre Steer prototípus amerikai Jeep-alvázra készült brit Rover-személyautó alkatrészekből.
A szériamodell kormánya már oldalra került, leegyszerűsített formájú karosszériája pedig acél helyett alumíniumból készült: a Land Roverek sorozatgyártása 1948-ban, Solihullban indult.
Lehetett tulajdonosa a brit (BLMC), az amerikai (Ford), a német (BMW) vagy az indiai (Tata), mindig a brit királyi család állandó beszállítója volt, kedvelte, sokszor vezette II. Erzsébet, és utódja Fülöp is. Használói között volt Churchill és még több miniszter, valamint sok híresség, a Beatles és még jónéhány zenész.
Pedig többször elbúcsúztatták, sőt temették: hivatalosan 2016 január 16-án gördült le a Land Rover Defender utolsónak mondott darabja, a legendás modellből addig összesen 2,016,933 készült az angliai Solihull-ban, az első ára 450 angol font volt és akkoriban 56 munkaóra alatt készült el.
Az utolsó szériából négy percenként gördült le a szalagról egy autó. A 2020-as modell legolcsóbb változata negyvenezer angol fontba kerül és már a szlovákiai Nyitrában felépített telephelyen készül.
Az ötvenéves modellt egy alpesi mezőn ünnepelték, a legújabb Land Rover Defender modell első fotója pedig nem tengerparti homokban, hanem egy havas hegyoldalon autó alakúra kitaposott mintáról készült, ezt publikálták beharangozóként.
Most pedig nekiestek, hogy átszabják: a brit KAHN® tuningműhely az elmúlt években épített már saját szuper-sportkocsit, Aston Martin One77 kupét. Fő profilja az átépítés, kreáltak már klasszikus Land Rover Defenderből hosszú V8-ast, 6×6-os változatot, most pedig az aktuális Defendert szabták át targa fazonúra.
A munkát megnehezíti, hogy az elődökkel ellentétben a legújabb Land Rover Defender már nem alvázas és nyitottsága miatt laposan meg kell erősíteni önhordó karosszériáját. Többek között azért is tart félévnél tovább a ponyvatetős változat építése, mert a manufaktúrában egyedileg kalapált és NS3-alumíniumból formált idomokkal erősítik padlólemezét.
A B-oszlopokat erős bukókerettel váltja ki a KAHN®-műhely, mely eddig csak vázlatrajzokon és maketteken mutatta be a kétszemélyes, nyitott targát, mely bőséges csomagteret kínál, bár a rajzok szerint hosszú, lapos üregbe kell betolni a táskákat, vadászfegyvereket.
Egyelőre még csak rajzokat publikáltak, de az biztos, hogy drága lesz a limitált példányszámú Flying Huntsman 90 Spyder, melyből évente csak nyolc készül.
Az első példány 2024. nyarára készül el, minden darabot a vásárlók személyes igényeihez alakítanak, természetesen kézi munkával.
A KAHN®-projektre is igaz, hogy nincs új a nap alatt, hiszen a Land Rover már 2011-ben bemutatta targa típusú kétülésesét, melyből terveztek egy sorban három üléses változatot is.
Nem hiszi? Voila, a Sport Concept 100!
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!