autótűz
Szakszerűtlen szerelés, elöregedett kábelek, töredezett csövek és hanyagul rögzített bilincsek mellett még sok oka lehet annak, hogy kigyullad egy szerkezet. Egyetlen kiégett autó értékének többszöröse a kár, ha parkolóban, pláne teremgarázsban lobban lángra egy kocsi. Egy soroksári bevásárlóközpont mellett kigyulladt kocsiról tovább terjedt a tűz és emiatt öt másik is teljesen kiégett. Az előzetes vizsgálatok elektromos zárlatot feltételeztek, de olykor titokzatos esetek is előfordulnak.
MInden harmadik tűz az utastérben keletkezik Forrás: ADAC
Sok rejtélyes tűz okozójára derült eddig fény a szakemberek jegyzőkönyveiből. Autók többnyire menet közben és valamilyen buherálás miatt gyulladnak meg. Régebben különösen az utólagosan és szakszerűtlenül beszerelt riasztók, radió-magnók, motoros ablakemelők voltak a források, pontosabban a hibás csatlakozók, az elspórolt szigetelő-védő elemek miatti rövidzárlat okozott tüzet. De az sem volt ritka, hogy a amatőr „festőmesterek” ronggyal védték a motort a fényezésnél, amit aztán elfelejtettek eltávolítani, és az gyulladt meg menet közben.
Több szerencsétlen ok egybeesése miatt égett le június 6-án a BKV egyik járműve: 610-es pályaszámú Ganz-Škoda-Solaris Trollino GST 12-es trolibusz, mely egy külső vállalkozó újpesti műhelyében parkolt felújítás miatt, amikor villám csapott az újpesti Elem utcai épületebe, melyben minden elégett.
A gyorsan felismerhető bajforrásoknál rejtélyesebbek az utastéri lángra lobbanások, melyekre nem magyarázat a felforrósodott utastér, amiben a hőmérséklet kánikulában, zárt ablakoknál akar 60 Celsius fokra is emelkedhet.
A gépjárműtüzek harmada keletkezik parkoláskor az utastérben, sok autótűz gyújtogatójaként azonosítottak ásványvizes palackot, műanyag öngyújtót, mert ezek olyan mértékben képesek fókuszálni a napsugarakat, hogy azoktól meggyullad a kárpit, a műszerfal és kiég az autó. aeroszolos palackok, sprayek már a forróságtól is képesek berobbanni.
Csak gyors beavatkozással menthető az autó Forrás: Toyota
Magyarországon évente átlagosan félezer autó gyullad ki, minden második a motorterében keletkezik, sérült kábel, kifolyt olaj, hibás üzemanyagvezeték és rögzítő bilincs miatt. Többnyire rossz turbó, generátor, gyújtórendszer, akkumulátor vagy vezérlőegység a forrás.
A gázolajosok betegsége a „diesel engine runaway”, magyarul dízel elszabadulás, ami akkor következik be, ha a motor égésterébe került kenőolaj a járó motorban begyullad és az üzemanyagtöbblet megemeli a fordulatszámot. Ilyenkor ajánlatos a sebességváltót a legmagasabb fokozatba kapcsolni, majd levenni a lábat a gázpedálról, vagyis a veszélyes jelenség megszüntetéséhez le kell fullasztani a motort.
A hibás kipufogórendszer, az eltömődött/ túlterhelt katalizátor is okozhat tűzet oka, hiszen a normál üzemi hőmérséklettartomány (600-900 Celsius-fok) feletti hőséget hosszabb távon nem képes ellenállni a karosszéria, vagy a környezet, például fű.
Védekezés az utastér felmelegedése ellen Fotó: Boros Jenő
Olykor balesetnél is meggyulladnak az autók, a tűzveszély miatt a legkisebb füstölésnél is érdemes először áramtalanítani az autót több modell ezt már kisebb ütközésnél is automatikusan megteszi.
A versenyautókban kötelező az automata oltóberendezés, melyet a páncélozott limuzinokba is beépítenek, a hétköznapi kocsikban ritka az ilyen berendezés.
A legkisebb jelre, füst szagra ajánlatos megállni és megvizsgálni a forrást. A motorháztető kinyitása előtt ajánlott előkészíteni a tűzoltó eszközöket, az oltóberendezést, kendőt Már amennyiben van, mert sajnos kevesen készülnek fel a autótüzekre. Igaz, a palack elhelyezése nem egyszerű, a tűzoltó kendő viszont akár az ülés alatt is elfér.
Hatástalan az oltás, ha nem a kiggyuladt turbóra irányítják a sugarat Fotó: Boros Jenő
A motorháztetőt először csak résnyire nyissuk fel és ne a kocsi elé, hanem oldalt álljunk, mert így megúszhatjuk a közvetlen hőhatást, hirtelen felcsapó lángok veszélyeit. Az első percekben még kisebb berendezéssel is eloltható a tűz, országúton leginkább csak abban reménykedhetünk, hogy egy profi buszos, kamionos beáldozza saját oltóeszközét. Ha nincs szerencsénk, akkor nagy a baj, és akkor már csak utasaink és magunk testi épségének megóvása az elsődleges cél. És persze azonnal hívni kell a 112-es számot.
Könnyen elérhető oltóberendezés a Manifesto modellen Forrás: Dacia
Annak ellenére, hogy Magyarországon személyautóban nem kötelező tartozék a tűzoltó készülék, érdemes beszerezni, mert Romániában ellenőrizhetik. A hatásos eszköz nagy helyet foglal el, és drágább, de érdemes megvenni. Matricáján olvasható oltóteljesítmény és hogy milyen tüzek oltására alkalmas. Személyautóba a 2 kilogrammos ABC porral oltót, vagy 2 literes ABF habbal oltót érdemes tartani. Fontos a gyors beavatkozás: először porral oltóval kell elfojtani a lángot a hűtőrácson vagy a motorháztető résén át, majd habbal oltóval kell hűteni a felforrósodott alkatrészeket.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!