fogyasztás

Lehet-e még tovább csökkenteni az autók fogyasztását?

2014.06.06.

Az Autoszektor gyakori témája az autók fogyasztása, számos írás taglalja, hogy az autó használója miként csökkentheti, mit tehet ennek érdekében. Rendre hasznos tanácsok sora olvasható a cikkekben. Úgy tűnik „szakállas” ez a téma, de nem lehet elégszer beszélni róla, itt is igaz „egy újszülöttnek minden vicc új” és az ismétlés a tudás szülő anyja…

Az „Autótechnika Autósoknak” rovatban (ismét) foglalkozunk a témával, a mi világlátásunk szerint a fogyasztáscsökkentés technikai oldalával. Tesszük ezt azért, hogy rámutassunk, a ma autóihoz nincsenek fogyasztásjavító varázsszerek, mester úr biztos tippje, titkos beállítások, új szoftverek. Szokták hangsúlyozni, hogy a gyártónak nem igazán érdeke a fogyasztás javítása, ezért a jó szakember tud még olyan beavatkozást, ami hoz néhány százalékot. A „varázslók” minimum 10%, de inkább 20%-os javítást is ígérnek.


1. ábra: a fogyasztási világrekord az idei Shell Eco-Maraton versenyen született: 1 liter benzinnel 3,314.9 km távolságot tud egy francia egyetem speciális „torpedója” megtenni. A szériaautók rekordfogyasztása, normál autópálya használatnál, a fenti érték századrésze!

Miért tudta a szerelő régen valóban javítani a fogyasztást?

Mert nem volt (elsődleges) szempont a fogyasztás!

Szempont volt:
-          a biztos üzem,
-          a biztos hidegindítás,
-          a jó gázfelvétel, gyorsulás,
-          a teljesítmény.

Ehhez a keverékdúsítás jó eszköz volt.
Gyújtásidőzítés/előgyújtás az üzembiztonságot, jó indíthatóságot szolgálta.
A vezérlés „rugalmatlan” volt, egy tartományra optimalizálták.
Segédberendezések hajtása nem volt igény szerinti.
Rendre túlhűtötték a motort.

„Csodákat” lehetett tenni:

-          jobb (biztosabb) gyújtással (mechanikus megszakító kiváltás),
-          keverékminőség javítással (perdítők, venturik),
-          keverékillesztéssel (fúvóka-cserék) és hengerek közötti keverékelosztás kiegyenlítésével,
-          új vezérműtengellyel,
-          sportkipufogóval,
-          hűtés módosítással,
-          olajadalékkal,
-          motorféküzemi tüzelőanyag lekapcsolással,
-          ledugózásokkal stb. illetve
-          általában KARBANTARTÁSSAL.

A gyártóknak ma alapvető kötelezettsége és érdeke is fogyasztáscsökkentés. És ez csak fokozódni fog a következő évtizedben! Erre figyelnünk kell!

Az EU, de más országok is, így például az USA, előírja az autók széndioxid kibocsátásának mértékét. A széndioxid (CO2) csak az autó fogyasztásának a csökkentésével érhető el, ha azt szénhidrogén tüzelőanyag hajtja. Ma ennek még gyakorlatilag vetélytársa nincs, majd talán a hidrogén, az is a tüzelő(anyag)cella tápanyagaként.

Szóval, hangsúlyozzuk még egyszer, a CO2 csökkentés tüzelőanyag-fogyasztás csökkentéssel érhető el.
A gyártókat kötelezik a CO2 csökkentésére. Ha a gyártói flotta átlagban nem éri el a határértéket, a túllépést minden forgalomba helyezett új autó után be kell fizetni. Kemény pénzek ezek:

5 € a határérték feletti első g/km túllépésért,
15 € a második g/km túllépésnél,
25 € a harmadik g/km túllépésért
95 € minden további g/km túllépésnél,
2021 után minden g/km túllépésért
95 € büntetés fizetendő be.

Ezek az összegek már „ütősek” egy autógyártónak is, ezért mindent megtesz a technika oldaláról, hogy csökkentse a fogyasztást. Nem a fogyasztóért való verseny készteti erre, hanem az előírás, illetve a büntetés. Túlléphetné a rá vonatkozó határértéket és forgalomba is hozhatná autóit, de nem éri meg.

A CO2 kibocsátást a típusvizsgálati menetciklus lefutása közben mérik, menetciklus kilométerére vetítve határozzák meg az értéket és a határértéket is. Ma egy átlagos határérték (ez flotta tömegátlagtól függ) a 130 g/km CO2.

2. ábra: az EU CO2 határgörbéje. Egy autógyártó flotta tömegátlagánál kell a határgörbére vetíteni és így kapjuk meg a vonatkozó CO2 határértéket.

2013-ban Európában

5,5 g/km a csökkenés, átlag: 126,8 g/km,
A VW Golf flottaátlag 112,8 g/km (-14,2 g/km),
Németországi autógyártók átlaga 135,9 g/km (-5,2 g/km).

Vetítsük a CO2 kibocsátást fogyasztásra!

Dízelüzemű gépjármű:
5 liter/100 km fogyasztása megfelel 132 g CO2/km kibocsátásnak.

Benzinüzemű gépjármű:
5 liter/100 km fogyasztása megfelel 120 g CO2/km kibocsátásnak.

LPG (PB) tüzelőanyagú gépjármű:
5 liter/100 km fogyasztás megfelel 83 g CO2/km kibocsátásnak.

CNG (sűrített földgáz) tüzelőanyagú gépjármű:
5 kg/100 km fogyasztás megfelel 113 g CO2/km kibocsátásnak.

A 2021-re tervezett 95 g/km maximális kibocsátáshoz pedig:
dízelmotornál a fogyasztás nem lehet több mint 3,6 liter/100 km,
benzinmotornál pedig 4,0 liter/100 km.

Az autósnak nagyszerűek ezek a szinte hihetetlenül kis fogyasztásértékek. A mérnököknek pedig hihetetlenül nehezen elérhető értékek.
Küzdenek is rendesen, amit ma műszakilag lehet, „bedobnak”. Az Euro 7 előírásában már sejtetnek 75 g/km értéket is…
Itt már nincs helye szerelői trükközésnek (régebben még csak volt olyan, hogy toronyirányt ennyi, de ő tud egy rövidebb utat…)

3. ábra: a mai rekorder forgalomba helyezhető személyautók körében a kétüléses VW XL1. Mint arról az Autószektor beszámolt, az első vevő át is vette a technika mai csodáját. Az XL1 fogyasztása gázolajból kevesebb, mit 1 liter 100 km-enként. Mint képünk mutatja a hibridjárműben még egy kis csomagtér is van.

Melyek a technikai fogyasztáscsökkenés főbb területei?

-          Új motorok (downsizing, rightsizing),
-          Új hajtóművek (sebességváltók),
-          Könnyebb autók,
-          Kisebb menetellenállás,
-          Alternatív hajtás.

4. ábra: a Honda új, Earth Dreaming Technology dízelmotorja, CO2 kibocsátása 94 g/km, a fogyasztás 3,6 liter/100 km.

A feltalálóknak (becsülöm összes tévedéseikkel együtt Őket és nem zárom ki, hogy rátalálnak valamire!) ma ismét nagy bíztatást ad a kötelező fogyasztáscsökkentés, a fizikai törvényeket áthágó eredményeket „sejtetnek”, de találmányaik annyira titkosak, hogy azt meg nem mutatják…

Az autógyártók ma mérnökök ezreit, tízezreit állították rá a fejlesztésre, a technikai forradalom valahányadik korszakát írjuk!

Tehet-e valamit az autószerelő, hogy napjaink új autójának fogyasztása a gyári adatokhoz képest javuljon?

Ha nem rontja el azt a mérnöki kényes technikai egyensúlyt, melyet a környezetvédelem, a teljesítmény jellemzők, a járás „kultúra” együtt alkot, és melyet kötelező érvényű előírások teljesítése szab meg, akkor:

SEMMIT!

Lehet-e hasznos tanácsot adni az ügyfélnek a tüzelőanyagfogyasztás csökkentése érdekében?

LEHET!

Rendszeres, gyári előírásnak megfelelő karbantartás elvégeztetése

(közben kiderülhet, hogy a gyár javított szoftvert adott ki, így szoftver-frissítés)

-          VEZETÉSI TANÁCSOK! (eco-driving)
-          Autóhasználati tanácsok!
-          Korszerű gumiabroncsok alkalmazása!

Kárt okozó szélhámosságokból sajnos napjainkban is sok van!

Hiszékeny (műszaki ismeretek hiányában lévő) emberek tudatos félrevezetésének színterei:

-          az Internet (Kína, USA „jótanácsai”),
-          a kereskedelmi, kéretlen e-mailek, hírlevelek,
-          a TV reklámok,
-          a garázssori szájhagyomány és
-          (sajnos) a szerelői rábeszélés.

Csoda légszűrő, csoda kipufogó, kenőanyag adalék, tüzelőanyagadalék, tuningcsip, villamos energia harmonizáló, tüzelőanyag molekula polarizáló és kötési energia csökkentő stb.

TILOS!

Egy tolerálható alapelv:

Ha nem is használ, legalább ne ártson!

Az autófenntartásnak ma az a feladata, hogy

-          a névleges állapotot, azaz
-          a gyári fogyasztást
fenntartsa!

Ez a szerelőnek nem egyszerű feladat, ügyfélnek pedig nem olcsó dolog!

5. ábra: Egy, már megtisztított, és egy még lerakódásoktól roskadó szívószelep, a lerakodás miatt nem csak a fogyasztás romlik, a teljesítmény is lecsökken (Forrás: www.injektor.hu)

Például komoly műszaki problémát, fogyasztásnövekedést okoznak a motor belső lerakodásai. Ezek sajnos a kipufogógáz és kartergáz visszavezetés miatt gyakoriak. Nem könnyű és nem olcsó a belső „takarítás”. Sok gondot okoz a nem megfelelő minőségű tüzelőanyag, Bajok lehetnek és vannak a koromszűrőkkel. Arra nézve nincs még sok tapasztalat, hogy az SCR rendszerek majd milyen gondokkal járnak.

Ezek mind-mind autójavítói fogyasztás-helyreállító munkák.

A legfontosabb autószerelői feladat a gyári névleges állapot fenntartása, extra csökkentésre nincs lehetőség!

Dr. Nagyszokolyai Iván

az Autótechnika főszerkesztője

(a témához kapcsolódó további szakmai cikkek az Autótechnika folyóiratban, illetve a http://autotechnika.hu oldalon olvashatóak.)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....