fogyasztás
Az „Autótechnika Autósoknak” rovatban (ismét) foglalkozunk a témával, a mi világlátásunk szerint a fogyasztáscsökkentés technikai oldalával. Tesszük ezt azért, hogy rámutassunk, a ma autóihoz nincsenek fogyasztásjavító varázsszerek, mester úr biztos tippje, titkos beállítások, új szoftverek. Szokták hangsúlyozni, hogy a gyártónak nem igazán érdeke a fogyasztás javítása, ezért a jó szakember tud még olyan beavatkozást, ami hoz néhány százalékot. A „varázslók” minimum 10%, de inkább 20%-os javítást is ígérnek.
1. ábra: a fogyasztási világrekord az idei Shell Eco-Maraton versenyen született: 1 liter benzinnel 3,314.9 km távolságot tud egy francia egyetem speciális „torpedója” megtenni. A szériaautók rekordfogyasztása, normál autópálya használatnál, a fenti érték századrésze!
Miért tudta a szerelő régen valóban javítani a fogyasztást?
Mert nem volt (elsődleges) szempont a fogyasztás!
Szempont volt:
- a biztos üzem,
- a biztos hidegindítás,
- a jó gázfelvétel, gyorsulás,
- a teljesítmény.
Ehhez a keverékdúsítás jó eszköz volt.
Gyújtásidőzítés/előgyújtás az üzembiztonságot, jó indíthatóságot szolgálta.
A vezérlés „rugalmatlan” volt, egy tartományra optimalizálták.
Segédberendezések hajtása nem volt igény szerinti.
Rendre túlhűtötték a motort.
„Csodákat” lehetett tenni:
- jobb (biztosabb) gyújtással (mechanikus megszakító kiváltás),
- keverékminőség javítással (perdítők, venturik),
- keverékillesztéssel (fúvóka-cserék) és hengerek közötti keverékelosztás kiegyenlítésével,
- új vezérműtengellyel,
- sportkipufogóval,
- hűtés módosítással,
- olajadalékkal,
- motorféküzemi tüzelőanyag lekapcsolással,
- ledugózásokkal stb. illetve
- általában KARBANTARTÁSSAL.
A gyártóknak ma alapvető kötelezettsége és érdeke is fogyasztáscsökkentés. És ez csak fokozódni fog a következő évtizedben! Erre figyelnünk kell!
Az EU, de más országok is, így például az USA, előírja az autók széndioxid kibocsátásának mértékét. A széndioxid (CO2) csak az autó fogyasztásának a csökkentésével érhető el, ha azt szénhidrogén tüzelőanyag hajtja. Ma ennek még gyakorlatilag vetélytársa nincs, majd talán a hidrogén, az is a tüzelő(anyag)cella tápanyagaként.
Szóval, hangsúlyozzuk még egyszer, a CO2 csökkentés tüzelőanyag-fogyasztás csökkentéssel érhető el.
A gyártókat kötelezik a CO2 csökkentésére. Ha a gyártói flotta átlagban nem éri el a határértéket, a túllépést minden forgalomba helyezett új autó után be kell fizetni. Kemény pénzek ezek:
5 € a határérték feletti első g/km túllépésért,
15 € a második g/km túllépésnél,
25 € a harmadik g/km túllépésért
95 € minden további g/km túllépésnél,
2021 után minden g/km túllépésért
95 € büntetés fizetendő be.
Ezek az összegek már „ütősek” egy autógyártónak is, ezért mindent megtesz a technika oldaláról, hogy csökkentse a fogyasztást. Nem a fogyasztóért való verseny készteti erre, hanem az előírás, illetve a büntetés. Túlléphetné a rá vonatkozó határértéket és forgalomba is hozhatná autóit, de nem éri meg.
A CO2 kibocsátást a típusvizsgálati menetciklus lefutása közben mérik, menetciklus kilométerére vetítve határozzák meg az értéket és a határértéket is. Ma egy átlagos határérték (ez flotta tömegátlagtól függ) a 130 g/km CO2.
2. ábra: az EU CO2 határgörbéje. Egy autógyártó flotta tömegátlagánál kell a határgörbére vetíteni és így kapjuk meg a vonatkozó CO2 határértéket.
2013-ban Európában
5,5 g/km a csökkenés, átlag: 126,8 g/km,
A VW Golf flottaátlag 112,8 g/km (-14,2 g/km),
Németországi autógyártók átlaga 135,9 g/km (-5,2 g/km).
Vetítsük a CO2 kibocsátást fogyasztásra!
Dízelüzemű gépjármű:
5 liter/100 km fogyasztása megfelel 132 g CO2/km kibocsátásnak.
Benzinüzemű gépjármű:
5 liter/100 km fogyasztása megfelel 120 g CO2/km kibocsátásnak.
LPG (PB) tüzelőanyagú gépjármű:
5 liter/100 km fogyasztás megfelel 83 g CO2/km kibocsátásnak.
CNG (sűrített földgáz) tüzelőanyagú gépjármű:
5 kg/100 km fogyasztás megfelel 113 g CO2/km kibocsátásnak.
A 2021-re tervezett 95 g/km maximális kibocsátáshoz pedig:
dízelmotornál a fogyasztás nem lehet több mint 3,6 liter/100 km,
benzinmotornál pedig 4,0 liter/100 km.
Az autósnak nagyszerűek ezek a szinte hihetetlenül kis fogyasztásértékek. A mérnököknek pedig hihetetlenül nehezen elérhető értékek.
Küzdenek is rendesen, amit ma műszakilag lehet, „bedobnak”. Az Euro 7 előírásában már sejtetnek 75 g/km értéket is…
Itt már nincs helye szerelői trükközésnek (régebben még csak volt olyan, hogy toronyirányt ennyi, de ő tud egy rövidebb utat…)
3. ábra: a mai rekorder forgalomba helyezhető személyautók körében a kétüléses VW XL1. Mint arról az Autószektor beszámolt, az első vevő át is vette a technika mai csodáját. Az XL1 fogyasztása gázolajból kevesebb, mit 1 liter 100 km-enként. Mint képünk mutatja a hibridjárműben még egy kis csomagtér is van.
Melyek a technikai fogyasztáscsökkenés főbb területei?
- Új motorok (downsizing, rightsizing),
- Új hajtóművek (sebességváltók),
- Könnyebb autók,
- Kisebb menetellenállás,
- Alternatív hajtás.
4. ábra: a Honda új, Earth Dreaming Technology dízelmotorja, CO2 kibocsátása 94 g/km, a fogyasztás 3,6 liter/100 km.
A feltalálóknak (becsülöm összes tévedéseikkel együtt Őket és nem zárom ki, hogy rátalálnak valamire!) ma ismét nagy bíztatást ad a kötelező fogyasztáscsökkentés, a fizikai törvényeket áthágó eredményeket „sejtetnek”, de találmányaik annyira titkosak, hogy azt meg nem mutatják…
Az autógyártók ma mérnökök ezreit, tízezreit állították rá a fejlesztésre, a technikai forradalom valahányadik korszakát írjuk!
Tehet-e valamit az autószerelő, hogy napjaink új autójának fogyasztása a gyári adatokhoz képest javuljon?
Ha nem rontja el azt a mérnöki kényes technikai egyensúlyt, melyet a környezetvédelem, a teljesítmény jellemzők, a járás „kultúra” együtt alkot, és melyet kötelező érvényű előírások teljesítése szab meg, akkor:
SEMMIT!
Lehet-e hasznos tanácsot adni az ügyfélnek a tüzelőanyagfogyasztás csökkentése érdekében?
LEHET!
Rendszeres, gyári előírásnak megfelelő karbantartás elvégeztetése
(közben kiderülhet, hogy a gyár javított szoftvert adott ki, így szoftver-frissítés)
- VEZETÉSI TANÁCSOK! (eco-driving)
- Autóhasználati tanácsok!
- Korszerű gumiabroncsok alkalmazása!
Kárt okozó szélhámosságokból sajnos napjainkban is sok van!
Hiszékeny (műszaki ismeretek hiányában lévő) emberek tudatos félrevezetésének színterei:
- az Internet (Kína, USA „jótanácsai”),
- a kereskedelmi, kéretlen e-mailek, hírlevelek,
- a TV reklámok,
- a garázssori szájhagyomány és
- (sajnos) a szerelői rábeszélés.
Csoda légszűrő, csoda kipufogó, kenőanyag adalék, tüzelőanyagadalék, tuningcsip, villamos energia harmonizáló, tüzelőanyag molekula polarizáló és kötési energia csökkentő stb.
TILOS!
Egy tolerálható alapelv:
Ha nem is használ, legalább ne ártson!
Az autófenntartásnak ma az a feladata, hogy
- a névleges állapotot, azaz
- a gyári fogyasztást
fenntartsa!
Ez a szerelőnek nem egyszerű feladat, ügyfélnek pedig nem olcsó dolog!
5. ábra: Egy, már megtisztított, és egy még lerakódásoktól roskadó szívószelep, a lerakodás miatt nem csak a fogyasztás romlik, a teljesítmény is lecsökken (Forrás: www.injektor.hu)
Például komoly műszaki problémát, fogyasztásnövekedést okoznak a motor belső lerakodásai. Ezek sajnos a kipufogógáz és kartergáz visszavezetés miatt gyakoriak. Nem könnyű és nem olcsó a belső „takarítás”. Sok gondot okoz a nem megfelelő minőségű tüzelőanyag, Bajok lehetnek és vannak a koromszűrőkkel. Arra nézve nincs még sok tapasztalat, hogy az SCR rendszerek majd milyen gondokkal járnak.
Ezek mind-mind autójavítói fogyasztás-helyreállító munkák.
A legfontosabb autószerelői feladat a gyári névleges állapot fenntartása, extra csökkentésre nincs lehetőség!
Dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika főszerkesztője
(a témához kapcsolódó további szakmai cikkek az Autótechnika folyóiratban, illetve a http://autotechnika.hu oldalon olvashatóak.)