Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt
Az utóbbi hónapokban több hír is megjelent arról, hogy James Bond-filmekbe illő trükkel próbálják egyes kamionvezetők megúszni az útdíjat és a büntetést: ellenőrző kamerához közeledve megnyomnak egy gombot, mire a jármű rendszáma előrebillen, így a felvételetek alapján nem lehet beazonosítani a szerelvény tulajdonosát. Ezek a „szellemkamionnak” nevezett járművek is szerepet játszottak abban, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. úgy határozott, tovább szigorítja az ellenőrzést.
Már menet közben is ellenőriznek
Pedig a kontroll eddig is meglehetősen alapos volt: 1200 fix kamerával figyelik a nap 24 órájában a közlekedőket, továbbá 45, mindig máshol leparkolt autóból kutatnak bliccelők után, nyolc úgynevezett mobil ellenőrzési egység pedig kitereléses ellenőrzéseket szervez. Noha trükközni nehéz volt, kétségkívül volt még egy kis rés a pajzson. Aki ismerte a kamerák helyét, és nem futott bele az út szélén leállított kamerás autókba, kitereléses ellenőrzésbe, az megúszhatta a bírságot például a billenthető rendszámmal. Ezután viszont már minimális lesz erre az esély.
Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. vezérigazgatója bejelentette ugyanis, hogy több autójuk már menet közben is ellenőrizheti a járműveket. Egyelőre öt autójukat szereltek fel olyan speciális – hazai fejlesztésű és gyártású – rendszerrel, amely menet közben képes felismerni a 3,5 tonnánál nehezebb járműveket és rendszámukat, videófelvételt készít azokról, majd az alapján ellenőrizni, fizetett-e az út használatáért a vezető. Ha nem fizetett, akkor a rendszer automatikusan továbbítja az esetet a rendőrségre, a kamionok esetében ugyanis ott járnak el a büntetés ügyében.
Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. vezérigazgatója és az egyik új kamerával is felszerelt autó
Az új módszert elsőként a 3,5 tonnánál nehezebb járművek ellenőrzésére használják – a tesztidőszak tapasztalatai szerint meglehetősen hatékonyan. A február óta tesztelt rendszerrel 3600 3,5 tonna feletti járművet ellenőriztek, és ezek közül 67 akadt fenn a rostán, ennyi esetet adtak át bírságolásra a rendőrségnek. Ez azt jelenti, hogy majdnem 2 százalékos volt a bírságolási arány, ami kiemelkedőnek számít, hiszen a fix kamerákkal ellátott kapuk „csak” 0,5-0,6 százalékos eredményt hoznak. A menet közben megbírságolt járművek közül a NÚSZ szerint több mint tíz volt „szellemkamion”, vagyis amelynek vezetője valamiképp úgy trükközött a rendszámmal, hogy a fix kamerák ne tudják azt leolvasni. A kedvező tapasztalatoknak köszönhetően a NÚSZ Zrt. azt tervezi, hogy az újfajta ellenőrzést az e-matrica rendszerre is kiterjeszti.
A rendszer másodpercek alatt feldolgozza a kamera képét
A NÚSZ Zrt. összesítése szerint egyébként tavaly az e-matrica rendszerben egymillió pótdíjas esetet, a 3,5 tonna feletti járművekre vonatkozó e-útdíjrendszerben pedig 250 ezer jogosulatlan úthasználatot észleltek. A pótdíjbevétel elérte a hétmilliárd forintot.