trend

Különcből trendi

2015.08.22.

Egyre inkább az az érzésem, hogy az autóipar kísérteties hasonlóságot mutat a divat világával. Itt is, ott is csak a társadalmi környezeten, a befogadó közegen múlik, hogy egy termék különc és ritka vagy éppen trendi és népszerű lesz. Mindjárt mondok három példát is.

Amikor 1947-ben a Nissan bemutatta Tama nevű hallatlanul bájos kis elektromos autóját amely nem kevesebb mint 66 km megtételére volt képes egy töltéssel, igazából nem történt semmi. Megírták az újságok, megünnepelték a zöldek és ma jó ha néhány gyüjtő, Nissan rajongó és talán a gyári múzeum birtokában marad néhány példány. Több mint fél évszázad szünet után a Nissan újra bemutatott egy elektromos autót a Leaf-et, amely világszerte átütő sikert aratott és szimbólumává vált az autóiparon belül zajló ökológiai paradigma váltásnak. Nem vagyok műszaki szakember de attól tartok 1947-ben nagyobb technikai szenzáció volt egy hatvan kilométer megtételére képes villanyautó, mint ma a Leaf a maga 150 kilométerével. Az előző mégis az autótörténelem meg nem értett különce a másik a divat diktátorává vált. 

A képre kattintva galéria nyílik!

De mondok más példát. A második világháború utáni ínységes időkben, amikor igazán indokolt lett volna, hogy egy olyan miniautó, mint az Isetta hatalmas kariert fusson be, mégis csak egy átmeneti rövid korszak különce lett belőle. Ugyan ez a mini autó, ugyan annyi bájjal ma Renault Twizy néven videoklippek főszereplője, városi autókölcsönzők slágere és környezettudatos milliók szíve csücske. 

A képre kattintva galéria nyílik!

Vagy vegyünk egy még eklatánsabb példát. Az 1998-ban bemutatott Honda HR-V-nek már a neve is forradalmat ígért, hiszen a HR-V jelentése: Hi-rider Revolutionary Vehicle. A forradalom mégis elmaradt, ma már tudjuk azért, mert ez a szemet gyönyörködtető, különleges autó egész egyszerűen megelőzte a korát és a bemutatása után csak hosszú évekkel később beköszönt városi terepjáró őrület üzleti sikeréből nem vehette ki a részét. Nem úgy az éppen most bemutatott utódja a HR-V második generációja, amely szintén szép, szintén elegáns és úgy tűnik elődjével ellentétben óriási siker is lehet. 

A képre kattintve galéria nyílik!

Mi ebből a tanulság? Hát sokminden...! Többek között az, hogy az autóiparban sem elég szépet és jót alkotni, de nem elég szépnek és jónak látszani sem az időzítésben is zseniálisnak kell lenni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....