szállítás

Kormányzati igenre vár a Rola újraindítása

2015.01.07.

Kormányzati döntésen múlik, újraindul-e Szegedről a vasúti kamionfuvarozás. Helyi vállalkozók eddig 70 millió forintot gyűjtöttek össze, most az állami válaszra várnak. 100-150 munkahely sorsa múlik azon, eltekint-e a kormányzat a 150 milliós letéttől.

– Kétévnyi munka, és több tízmillió forint kisvállalkozói befektetés veszhet kárba, ha nem tudunk rövid időn belül elindulni. Pedig majdnem minden adott ahhoz, hogy újra közlekedjen Szeged és az ausztriai Wels között a Rola, azaz a kamionokat szállító vasúti szerelvény – mondja Tihanyi Zoltán a delmagyar.hu portálnak. A Rola Kombi vasúti klaszter menedzsere azért fordult a nyilvánossághoz, hogy elmondja, a magyar kisvállalkozók is képesek lennének munkahelyet teremteni, nyereséges vállalkozást üzemeltetni. Azért beszél feltételes módban, mert az induláshoz egy minisztériumi döntés még hiányzik.

– A Rolát az osztrák Rail Cargo Group 2012 decemberében szüntette meg. 2013 nyarán kis- és középvállalkozások bevonásával vasúti klasztert alapítottunk, elnökének Tomcsányi Istvánt, a Hungarokombi Kft. volt vezérigazgatóját kértük fel – mondta az előkészületekről Tihanyi Zoltán. Számításaik alapján nyereségesen üzemelhetnének, ezt piaci felmérésre alapozzák. A klaszter tagjai az induláshoz több mint 70 millió forintot gyűjtöttek össze, az előkészületekre is elköltöttek több tízmilliót. Tihanyi Zoltán úgy látja, a Rola újraindításával nemcsak munkahelyet teremtenének, hanem az államnak jelentős adóbevételt is hoznának. A költségvetés és az állami érdekeltségű MÁV Csoport évente 500-600 millió forint többletbevételhez juthatna. Megjegyezte, 2-2,3 milliárd forint éves bevétellel számolnak, ami a helyi iparűzési adóban is jelentkezne.


Fotó: Segesvári Csaba/delmagyar.hu

Ha minden adott, miért nem indult el a Rola? – A jelenlegi szabályozás szerint a vasúti fuvarozáshoz és a vasúti kocsik bérletéhez pénzügyi letét is szükséges, ami a mi esetünkben 150 millió forint. A működési költségek fedezetét összegyűjtöttük, a pénzügyi letét hiányzik. Próbáltunk kockázati tőkét is bevonni, de induló vállalkozás ma Magyarországon nem jut finanszírozáshoz – mondta Tihanyi Zoltán.

Mivel a kauciót az állam követeli, az illetékesektől az indulás évére felmentést kértek. Levelet írtak Becsey Zsoltnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkárának, ám a kapott választ nem tartják „kielégítőnek". Tihanyi Zoltán megmutatta, a Szegedhez kötődő politikus szeptemberben azt írta, támogatja a Rola újraindítását, mert az környezetbarát, segít az utak megóvásában, majd sok sikert kívánt a munkához. A kért segítségről viszont egy szó sincs a válaszban.

Miért éri meg a Rola a török fuvarozóknak?

A gyorsaság, az út- és az üzemanyagdíj, és különböző adók megtakarítása, valamint a szigorúan ellenőrzött kötelező pihenőidő miatt is előnyösebb a vasúti fuvarozás. A rolások számításai szerint a török fuvarozók átlagosan 200 eurót spórolnának. A vasúti kamionfuvarozás 1998-tól működött 2012-ig, ez idő alatt összesen 801 ezer kamiont szállítottak, évente 40 ezret. Egy retúrjegy Szeged és Wels között 900-1000 euró. Ha egy átlagos kamion 32 litert fogyaszt 100 kilométerenként, akkor a Welsig tartó 613 kilométeren közel 80 ezer forintnyi üzemanyagot éget el. Ehhez jön a magyar és az osztrák útdíj, előbbi 31 ezer forint, utóbbi 45 ezer forint.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.25
2024-ben a Porsche AG átfogóan megújította termékpalettáját: a Panamera, a Taycan, a 911 és a Macan....
2025.01.25
Az új Q6 e-tron Sportback Offroad tanulmány esetében a szélesebb nyomtáv és a megnövelt hasmagasság....
2025.01.25
Ez lesz az igazi self service.   ..
2025.01.25
Az amerikai szervezet 26 autómárkát górcső alá vevő, használt autókra vonatkozó megbízhatósági....
2025.01.25
A hajtásláncokon kívül mindenhez hozzányúltak, a megjelenés is sokat változott. ..
2025.01.25
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt az év, és nem csak mi, hanem autóink is egy évvel öregebbek....
2025.01.25
A BMW egyik fő beszállítójaként az Eve Power debreceni üzemének nagy hatása van a a német....
2025.01.25
Szombathely és Körmend, valamint Szombathely és Kőszeg között vagy autópálya, vagy négysávos autóút....
2025.01.25
A felújítás első ütemében ideiglenesen kétirányú lesz az északi felüljáró, ahol irányonként egy-egy....
2025.01.25
A Toyota francia ásza a csütörtök esti harmadik helyről pénteken az első helyre ugrott az....