autópiac

Kiirtott autók, búcsú Accorddal

2022.01.19.

Eltűnő kategóriák, halálra ítélt topmodellek? Hihetetlen, de egyre népesebb a mezőny.

Mint a mesében, hol volt, hol nem volt több sikeres királyfi, aztán jött a fekete leves: olykor a cégen belüli kannibalizmus, olykor a változó divat irtott ki sikeres autókat. Egykor dúlt a minibuszok, egyterűek divatja, a kilencvenes években rohamtempóban ontották ezeket a gyártók. Olyan gyorsan nőtt a piac, hogy a vásárlói igények kielégítésére ádáz ellenfelek is összeálltak, lásd a Spanyolországban gyártott Ford Galaxy-VW Sharan-Seat Alhambra triót.

Lancia Phedra        Forrás: Fiat

Eurovan trió után kvartett

Hasonló testvériség alakult ki az olasz-fancia Eurovan családban: 1994-ben született a Jumpy-Scudo-Expert trió, majd ennek alapjaira műszaki állt össze a Citroën Evasion-Fiat Ulysse-Lancia Zeta és Peugeot 806-os kvartett.

2002-ben mind a négy megújulva, némelyik módosított jelzéssel tizenkét évig jeleskedetr a piacon, de már folyamatosan csökkenő sikerrel, pedig a 807- C8 - Phaedra-Ulysse négyes mindegyike tágas, nagy csomagterű és divatos fazonú modell volt.

Akkoriban még álmukban sem gondolták a francia és olasz márkák vezetői, hogy majd a Stellantis család tagjai lesznek, ahogy az Opel és Vauxhall.

Seat Alhambra van    Forrás: VW AG

Fúziós hasadások

Az újabb egyesülési hullámok hatására sikermodellek és márkák hullanak. Továbbra is bizonytalan a Maserati helyzete, pedig nagyon igyekeznek, attraktív bemutatókat tartanak attraktívnak egyáltalán nem nevezhető újdonságaikkal, melyek tulajdonképpen átjelvényezett modellek. De hát ha ez a túlélés ára, akkor meg kell lépni: jöjjön a szigonyos Alfa Stelvio!

Parádés lett a bemutató, nyolcvan Grecale modellből rakták ki a legendás márka jelvényét az olaszországi tesztpályán, a szigony alakú logó különösen a légi felvételeken látványos

Skoda Superb, a D-szegmens favoritja      Forrás: Skoda Auto

Superb megoldás, belső kannibalizmussal

Miközben egyre több az elektromos autó, és leginkább az SUV, kihalnak olyan fajok, mint az üzleti limuzin, legalábbis Európában, ahol évtizedeken át meghatározó modellje volt a VW palettának a Passat. De már vége, mert döntöttek sorsáról: a négyajtós lépcsőhátú változatot idén már nem gyártják tovább.

A klasszikus formájú Passat sorsa jól példázza a konszernen belüli kannibalizmust, hiszen a családtag Škoda Superb már korábban megnyirbálta a német szedán dicsőségét, melyet tovább rontott az azonos méretű és szerkezetű, de jóval divatosabb Arteon, mely kupés formájával többszázezer vásárlót hódított meg. Aki pedig nagyobb csomagterűt akar, annak ott a shooting brake, ami legalább annyira dögös, mint a ferdehátú változat. Vagyis az igényes üzleti kategóriában is erre buknak a menedzserek, az Arteon immár ötödik éve jelzi, hogyan változik az autódivat még egy konzervatívnak tartott kategóriában is.

Több generáció után az Accord már nem szerepel a Honda európai ajánlatában

Sportos fazon a menő

Napjainkban még a sznonak tartott a vevők is inkább feláldoznak némi utasteret, leginkább a második üléssor fejterét és csomagtartót, csak hogy sportosabb fazonú, ferdébb hátú autót vezethessenek, ez a trend száműzte egy éve az európai piacról a Honda Accordot és a Mazda 6-ost, várhatóan még idén búcsúzni kell a belsőégésű motoros Ford Mondeótól is.

Némi vigasz, hogy miközben fogynak a D-szegmensű autók, jelentősen nőttek a C-kategóriás modellek.

Tarol a piacon az Arteon       Forrás: VW AG

Kombi, az minek?

Ugyancsak a SUV mánia és a költségcsökkentés áldozata lehet a kombi kategória, melynek értékesítései folyamatosan csökkennek. Márpedig, amit nem vesznek a vevők, azt hamarosan ki is veszik a gyártásból.

Iparági hírek szerint jövőre alaposan megritkul a klasszikus kombik mezőnye, mert az Audi, a BMW és a Mercedes is a magasabb építésű és terepes fazonú változatokra áll át. Mert ezt diktálja az autódivat és a piac, meg persze a crossovereken nagyobb a haszon is.

Opel Zafira néven már nem készül ilyen van             Forrás: GM  

Van? Az már alig van!

Nem az egyesülések és a belső kannibalizmus, hanem inkább a környezetvédelmi szigorítások és a változó divat miatt tűnik el a piacról több klasszikus.

A Porsche és a General Motors közösen fejlesztett egyterűjét 1999-ben mutatta be az Opel, a Zafira készült Holden és Vauxhall jelvénnyel is. Az igencsak karakteres harmadik generációs modellt 2011-ben mutatták be és nyolc év után leállították gyártását. Igaz, a Zafira név tovább élt, mert a PSA-val történ egyesülés után ilyen felirattal is forgalmazták a hétüléses Citroëneket és Peugeot-kat. De ennek vége, mert belsőégésű motorral idén már nem gyártják a klónokat, tehát csak villamoshajtással készül a Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer és az Opel Zafira Life, valamint a Peugeot Rifter, Citroën Berlingo és Opel Combo Life.

A radikális profiltisztítás leginkább költségcsökkentéssel magyarázható, mert a kocka formájú személyautók légellenállási tényezője nem a legkedvezőbb, fogyasztásukban mégis jól teljesítettek. Ennek tükrében hosszabb távon hasonló lépésre lehet számítani a Stellantis csoport Fiat jelvényes modelljeinél is.

Drága tisztaság

Továbbra is készülnek az elektromos változatok, amik jóval drágábbak: amíg a benzines dobozos kijött nyolcmilliónál kevesebből, addig az elektromos változat ennek több mint másfélszeresébe kerül. Vélhetően nem lesz ekkora a drágulás a teherautónak minősülő (benzines és dízel kishaszonjármű) változatokra, mert azokat kevésbé érintik a szigorodó környezetvédelmi szabályok.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....