Gordon Murray
Ayrton Senna és Nelson Piquet idején verhetetlen volt a McLaren és a Brabham, de ne feledkezzünk meg a Forma 1 sikerkovácsáról sem, akinek jelentős műszaki megoldások köszönhetők. Gordon Murray tervezte a McLaren MP4/4 versenyautót, mellyel 1988-ban tizenhat Forma 1-es futamból tizenötöt nyert és világbajnokságot szerzett Ayrton Senna. A mérnökzseni fejlesztése a Brabham BT52 -es, mellyel Nelson Piquet 1983-ban szerzett F1-es VB-címet.
Gordon Murray 1946 június 18-án született a dél-afrikai Durban városában. Csinált mindent a műszaki egyetem elvégzése után: versenyzett saját tervezésű és építésű sportautójával, az ő nevéhez fűződik Dél-Afrika első versenygépe, az IGM-Ford, mellyel 1968-ban állt rajthoz. A felújított darabbal két éve a Goodwood-i sebességfesztiválon száguldozott.
Professzor Gordon Murray 1969-ben a Brabham Formula One Team állásajánlatára az Egyesült Királyságba költözött. Tizenhét évig volt technikai igazgató, ezalatt a Brabham két világbajnoki címet (1981 és 1983) nyert. Hasonló posztra szerződtette 1988-tól a McLaren három VB-címet szerzett és ötven futamgyőzelmet aratott.
Miközben Gordon Murray megcsinálta az évszázad legjobb gépét, irányította az sportautókat fejlesztő és gyártó McLaren Cars Ltd-t is, melynek emlékezetes darabja volt a BMW motoros utcai Formula 1-es modell. A nagy autóimádó és gyűjtő, Jay Leno a XX. század legjobb autójának aposztrofálta és a vetélytársak is minden idők legnagyobb mérnöki teljesítményeként értékelték a McLaren F1-et. A teljesen karbonkarosszériás és fülkés háromszemélyes kocsiban középen ül a vezető, kuplung-, és féktárcsája is karbonból készült.
A McLaren F1-ből 1992-tól 1998-ig106-ot gyártottak, ezkeből többet összetörtek, így a megmaradtak egyre értékesebbek az eredetileg sem olcsó - 634,5 ezer fontos - árnál. Akkoriban ez volt a világ első milliódollárnál drágább autója. Az USA-ban három éve a Sotheby’s árverésén kilencmillió fontért ütöttek le egy 1998-as McLaren F1 LM modellt. Nem véletlenül, hiszen a McLaren F1 versenypályás változata kétszer nyert világbajnoki címet, 1995-ben pedig 24 órás Le Mans futamot JJ Lehto pilótával. Nem kevésbé volt attraktív a Mercedes-Benz SLR McLaren program, melynek keretében több utcai sportkocsi és safety car született.
A legendás mérnök 2005-ben elhagyta a McLarent és Shalford, Surrey-ben megalapította saját cégét, a Gordon Murray Design Limited-et. Az elmúlt évtizedben is zseniálisakat alkotott, neve fémjelez több karakteres versenyautót, munkagépet és városi minit. Murray mindig is a könnyű építésre fektette a hangsúlyt, ezért is választotta a karbont, mely nagy szilárdsága mellett jóval kisebb tömegű mint az acél, vagy akár az alumínium. Ez komoly megtakarítást jelent tankoláskor, ezért is alkotta meg Gordon Murray 2010-ben a T.25-ös minit, majd ennek továbbfejlesztett változatát, a Project M-et, mely tulajdonképpen az autó újragondolása az energiahatékonyság és a környezetbarátság jegyében, amit életciklus-elemzése is igazolt. A teszteknél 34 százalékkal kevesebb elsődleges energiát használt, mint egy hasonló méretű hagyományos autó.
Az üléselrendezése hasonló, mint a McLaren F1-é, vagyis középen ül a vezető, mindkét oldalán pedig egy-egy utas. Fejlesztésében részt vett Osamu Goto, aki korábban a Honda F–1 igazgatója, aki később a Scuderia Ferrari Forma–1 kutatás-fejlesztési menedzsere lett, majd a Sauber vezetőjeként, aztán a Geo Technology Design tervezőjeként dolgozott. A motor tökéletesítésében közreműködött a Shell, mely a hajtómű és sebességváltó mozgó alkatrészeinek súrlódását minimalizálta, amivel nemcsak a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkenthető, de növelhető az élettartam is.
A Forma–1-es technológiával készült M-modell hossza 2,5 méter, szélessége 1,35 méter, magassága 1,6 méter, fordulási körének átmérője 6 méter, menetkész tömege 550 kg. Motorja 3 hengeres, 660 köbcentiméteres, 43 LE teljesítményű benzines. Maximális sebessége 156 km/óra. Fogyasztása 2,64 liter/100 km (70 km/órás tempónál).
Gordon Murray nem csak a többszáz lóerős Formula autók, de a költségérzékeny fapadosok világában is eredményes mérnöknek bizonyult. Kilenc éve mutatták be az Ox nevű kisteherautó: a lapra szerelt furgon egyszerű szerszámokkal bárhol összeszerelhető, ami jelzi, hogy a sík elemekből építkező jármű a fejlődő országoknak készült. Egyetlen konténerben hat részlegesen összerakott jármű fér el, három ember hat óra alatt képes egyet működőképessé tenni. A Global Vehicle Trust cég szegecselt karosszériás Ox járművének tervezésében természetesen Gordon Murray is részt vett. Az egyszerű szögvasakból, zártszelvényekből és vízhatlan rétegelt-lemez karosszériát 2,2 literes, 98 lóerős Ford dízelmotor mozgatja, hatfokozatú kézi váltón át. Az Ox platójának felhajtható padjain tízen utazhatnak.
A négy méter hosszú jármű fülkéje három személyes, a vezető ebben is középen ül, ahogy a McLaren F1-ben és a Project M miniben, ami kedvező a stabilitás szempontjából, és az sem utolsó szempont, hogy a különböző piacok közlekedési rendjeitől függetlenül exportálható, mert nem kell bal,- és jobb-volános változatot gyártani...
A vezetőközpontú prémium szuperautó-gyártó, a Gordon Murray Automotive (GMA) most bejelentette, hogy Gordon Murray CBE professzor tervezői és mérnöki munkáinak 60. évfordulóját ünnepli a 2025-ös Goodwoodi Sebesség Fesztivál központi rendezvényeként.
A GMA szoborral is megkoronázza az ünnepe a Goodwood House előtti gyepen.
Gordon Murray professzor, a csoport ügyvezető elnöke: „Hatvan éve élvezem a tervezési és mérnöki kihívást, hogy feszegessem a lehetséges határait, legyen szó versenykocsikról, vagy országúti autókról. A Gordon Murray Automotive manapság gyártott szuperautókat minden olyan ármű ihlette, amelyet terveztem, versenyeztem, birtokoltam. A könnyű dizájn, az innovatív anyaghasználat, a legújabb technológiák és még a fizika törvényeinek meghajlítása is beletartozik minden tevékenységünkbe.”
A Fesztivál of Speed ideje alatt a GMA és Murray által tervezett modern kori szuperautók színpadon lesznek A központi márkaként a GMA a Goodwood House előtt, a Supercar Paddockban is kiállítja a teljes választékot és a Goodwood Cricket Pitch-en lesz egy különleges GMA szuperautó premierje.
Gordon Murray művei:
1974: az első kompozit hátsó szárny a Brabham BT44-en.
1976: az első karbonfék a Brabham BT45-en.
1978: az első karbonpanel versenyautón, Brabham BT49.
1982: az első kompozit bukókeret, Brabham BT52.
1992: az első teljesen karbonból épített utcai sportkocsi, a McLaren F.1.
1992: az első karbon kuplungtárcsás utcai sportkocsi, a McLaren F.1.
1999: nagy sorozatban, olcsóbban gyártott kompozit technológia a Forma1-ben
2003: az első sorozatgyártású karbonrendszer, melyet a Mercedes McLaren SLR-nél alkalmaztak.
2008: Gordon Murray Design Limited kifejleszti az iStream® gyártási rendszert.
2015: Yamaha 'Sports Ride tanulmánymodell.
2016: lapraszerelt Ox kisteherautó.
2025: GMA szupersport-autó.
Fotók: Gordon Murray Ltd, GMA, Joseph Harding, LSB
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!