Gondolatjel

Két meghatározó egyéniség

2024.07.15.

Egyikük André Citroën, a merészen új utakat járó márkaalapító, a másikuk egy új korszakot megnyitó modellje, a Traction Avant. Száz szabadalmat jelentettek be rá, a legtöbb korszegű kocsi ennek az utódja, hiszen fronthajtású, önhordó karosszériájú, független kerék-felfüggesztésű és hidraulikus fékrendszerű. Az úttartás és a kényelem példaképének számított. Első pillantásra felismerhető jellegzetes sziluettje több generációt is rabul ejtett. 1934-től 1957-ig gyártották.

 

Van egy vagány autómárka, nélküle sokkal szegényesebb lenne a technika története. A Citroën idén ünnepli az 1934. április 18-án Párizsban bemutatott Traction Avant 90. születésnapját. Nem ez volt az első nagy dobása, hiszen 1919-ben elsőként készített tömeggyártású autókat Európában, 1921-ben feltalálta a lánctalpas autót, 1924-ben a teljes egészében acélból készült karosszériát. 

A Traction Avant egyedülálló módon egyetlen modellben egyesítette a kor legmodernebb műszaki megoldásait. Ezek a fronthajtás, a héjelemekből felépülő önhordó karosszéria, a hidraulikus fékek és a független felfüggesztés. A maga idejében a Traction Avant volt a legjobb úttartású, legbiztonságosabb és legkényelmesebb autó. Pályafutása alatt számos technológiai fejlesztésnek lett részese, így nem véletlenül kapta a száz szabadalmas autó becenevet. Jellegzetes áramvonalas alakjának köszönhetően egykettőre a Citroën egyik korszakokon átívelő legendás modelljévé vált, hírnevét növelte, hogy a kollektív képzeletben az ellenállók és a gengszterek világával kapcsolódott össze. A Traction Avant összesen 760 ezer példányban készült. A modell mind a mai napig a márka egyik jelképének számít. 

1933 elején André Citroën célja az volt, hogy egy forradalmian új autó bevezetésével nagy feltűnést keltsen és meglepje a versenytársakat. Legalább két év előnyre szeretett volna szert tenni, hogy megvédje magát a harmincas évek eleji gazdasági világválság hatásaitól. Az új autónak ezért különösen figyelemre méltónak kellett lenni, és a lehető legtöbb műszaki újítást kellett tartalmaznia. Úgy is lett!

Akkoriban újdonság volt a cserélhető hüvelyű, felülszelepelt motor, a kerekek torziós rudas rugózása és az automatikus sebességváltó. A fejlesztésre szánt idő hiánya miatt azonban ez utóbbit az első autók 1934-es gyártásakor ejtették. A motor és a sebességváltó kompakt egységet alkotott, és nagyon alacsony lett a súlypont, sok súly került előre. Az első újságírók és sofőrök dicshimnuszokat zengtek az új Citroënről. Soha nem láttak még ilyen biztonságos és minden helyzetben ennyire könnyen vezethető autót. A jármű úttartásban új mércét állított fel. A motor élénk, a fékek erőteljesek, a biztonság kifogástalan volt. Mindezen tulajdonságok és a folyamatos fejlesztések (például az 1936 júniusában bevezetett fogasléces kormánymű) megőrizték a Traction műszaki előnyét a többi autóval szemben.

Az eredeti változat mindössze 32 lóerős volt, akkoriban elfogadhatónak számított, akárcsak a 100 km/órás csúcssebesség. A Citroën mindig ügyelt járművei hasznosságára, 1938 áprilisában került forgalomba haszonjármű-változata, egy tetszés szerint átalakítható többcélú jármű, személyszállító, vagy 500 kilogramm árut vehetett fedélzetére, a rakodást megkönnyítő kétszárnyú hátsó ajtót kapott. Fokozatosan növelték a motor teljesítményét, 1939-ben 56 lóerős lett, 1955-ben 68-at ért el. Valamennyi Traction-modell közül a legelőkelőbb és a mai napig a legtalányosabb a 22-es típusszámú. A csúcskategóriás modell 1934 októberében debütált a Párizsi Autószalonon. Teljesen új, V8-as 3822 köbcentis motor hajtotta, száz lóerővel, a maximális sebessége elérte a 140 km/órát! Ebből a változatból mindössze körülbelül húsz tesztmodell készült, de a különböző mendemondák, valamint a gyűjtők és történészek szenvedélyes kutatásai ellenére úgy tűnik, hogy végérvényesen eltűnt mindegyik.

A második világháború után is a legkorszerűbb autók közé tartozott a Traction Avant. A nagy teljesítményű, ugyanakkor csendes modellt kivételes menettulajdonságai és kényelme miatt hamarosan az utak királynőjeként emlegetik, nagy sikereket ér el, és a csúcskategóriás francia autó megtestesítőjeként egészen az államapparátus csúcsáig jut, ahol valóságos ikonná válik. 1954 májusában a márka egy újabb modellt dob piacra: a 6 H egyedülálló tulajdonsága, a hátsó tengely állandó magasságú hidropneumatikus felfüggesztése. Ez nem más, mint az a forradalmi konstrukció, amely a közel másfél évvel később, 1955. októberben bevezetett DS 19-et jellemzi majd. 

A Tractionból készült négyajtós limuzin, kupé, és lehajtható szélvédőjű kabrió, illetve hatablakos hosszú karosszériával (7-9 üléses családi autó, taxi vagy 5-6 üléses limuzin konfigurációban). A típus kezdettől fogva eredményesen szerepelt megmérettetéseken és sportrendezvényeken. Az igazi francia ikonnak számító Traction Avant azon kevés autók egyike, amelyet sokan egyenesen műemléknek tartanak. Ez volt de Gaulle tábornok kedvence. A hatalom igazi szimbólumaként mindenhol megtalálható, az Elysée-palota udvarától az összes minisztériumig és prefektúráig. A Traction Universelle ma a legnagyobb Traction-gyűjtő klub a világon. Több mint 1600 tagot számlál. 

André Citroënt méltán tarthatjuk zseninek, és a Traction Avant autóját zseniálisnak. 







 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.20
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. felhívja a közlekedők figyelmét, hogy csak az induljon útnak kedden....
2025.01.20
Túl szelíd motorosok és túl vad autósok, akik robogóval és Kacsával is Dakarra mentek, hogy....
2025.01.20
Első hallásra talán meglepő díjjal ismerték el a világ legkeményebbnek tartott terepjárója, a....
2025.01.20
Az autópiaci „tisztulás” jegyében megszűnik Kínában egy olyan márka, amely alig két éve kelt életre....
2025.01.20
A mobilitási szolgáltató Ayvens-nél összegyűjtötték, szerintük melyik 10 új elektromos autót övezi....
2025.01.20
A 2024 második felében sikeres mestervizsgát tett szakembereket köszöntötte decemberben a Csongrád-....
2025.01.20
A nagy teljesítményű „minden egyben” rendszer egyszerre képes kezelni több járműfunkciót, így....
2025.01.20
Újabb sikerrel indította 2025-öt a Budapesti Közlekedési Központ népszerű alkalmazása, a BudapestGO....
2025.01.20
Ónos eső veszélye miatt keddre másodfokú (narancs) figyelmeztetést adott ki Baranya, Bács-Kiskun,....
2025.01.20
A fővárosi rendőrök két éjszakán át fokozott közlekedésrendészeti ellenőrzést tartottak Budán –....