Gondolatjel

Két meghatározó egyéniség

2024.07.15.

Egyikük André Citroën, a merészen új utakat járó márkaalapító, a másikuk egy új korszakot megnyitó modellje, a Traction Avant. Száz szabadalmat jelentettek be rá, a legtöbb korszegű kocsi ennek az utódja, hiszen fronthajtású, önhordó karosszériájú, független kerék-felfüggesztésű és hidraulikus fékrendszerű. Az úttartás és a kényelem példaképének számított. Első pillantásra felismerhető jellegzetes sziluettje több generációt is rabul ejtett. 1934-től 1957-ig gyártották.

 

Van egy vagány autómárka, nélküle sokkal szegényesebb lenne a technika története. A Citroën idén ünnepli az 1934. április 18-án Párizsban bemutatott Traction Avant 90. születésnapját. Nem ez volt az első nagy dobása, hiszen 1919-ben elsőként készített tömeggyártású autókat Európában, 1921-ben feltalálta a lánctalpas autót, 1924-ben a teljes egészében acélból készült karosszériát. 

A Traction Avant egyedülálló módon egyetlen modellben egyesítette a kor legmodernebb műszaki megoldásait. Ezek a fronthajtás, a héjelemekből felépülő önhordó karosszéria, a hidraulikus fékek és a független felfüggesztés. A maga idejében a Traction Avant volt a legjobb úttartású, legbiztonságosabb és legkényelmesebb autó. Pályafutása alatt számos technológiai fejlesztésnek lett részese, így nem véletlenül kapta a száz szabadalmas autó becenevet. Jellegzetes áramvonalas alakjának köszönhetően egykettőre a Citroën egyik korszakokon átívelő legendás modelljévé vált, hírnevét növelte, hogy a kollektív képzeletben az ellenállók és a gengszterek világával kapcsolódott össze. A Traction Avant összesen 760 ezer példányban készült. A modell mind a mai napig a márka egyik jelképének számít. 

1933 elején André Citroën célja az volt, hogy egy forradalmian új autó bevezetésével nagy feltűnést keltsen és meglepje a versenytársakat. Legalább két év előnyre szeretett volna szert tenni, hogy megvédje magát a harmincas évek eleji gazdasági világválság hatásaitól. Az új autónak ezért különösen figyelemre méltónak kellett lenni, és a lehető legtöbb műszaki újítást kellett tartalmaznia. Úgy is lett!

Akkoriban újdonság volt a cserélhető hüvelyű, felülszelepelt motor, a kerekek torziós rudas rugózása és az automatikus sebességváltó. A fejlesztésre szánt idő hiánya miatt azonban ez utóbbit az első autók 1934-es gyártásakor ejtették. A motor és a sebességváltó kompakt egységet alkotott, és nagyon alacsony lett a súlypont, sok súly került előre. Az első újságírók és sofőrök dicshimnuszokat zengtek az új Citroënről. Soha nem láttak még ilyen biztonságos és minden helyzetben ennyire könnyen vezethető autót. A jármű úttartásban új mércét állított fel. A motor élénk, a fékek erőteljesek, a biztonság kifogástalan volt. Mindezen tulajdonságok és a folyamatos fejlesztések (például az 1936 júniusában bevezetett fogasléces kormánymű) megőrizték a Traction műszaki előnyét a többi autóval szemben.

Az eredeti változat mindössze 32 lóerős volt, akkoriban elfogadhatónak számított, akárcsak a 100 km/órás csúcssebesség. A Citroën mindig ügyelt járművei hasznosságára, 1938 áprilisában került forgalomba haszonjármű-változata, egy tetszés szerint átalakítható többcélú jármű, személyszállító, vagy 500 kilogramm árut vehetett fedélzetére, a rakodást megkönnyítő kétszárnyú hátsó ajtót kapott. Fokozatosan növelték a motor teljesítményét, 1939-ben 56 lóerős lett, 1955-ben 68-at ért el. Valamennyi Traction-modell közül a legelőkelőbb és a mai napig a legtalányosabb a 22-es típusszámú. A csúcskategóriás modell 1934 októberében debütált a Párizsi Autószalonon. Teljesen új, V8-as 3822 köbcentis motor hajtotta, száz lóerővel, a maximális sebessége elérte a 140 km/órát! Ebből a változatból mindössze körülbelül húsz tesztmodell készült, de a különböző mendemondák, valamint a gyűjtők és történészek szenvedélyes kutatásai ellenére úgy tűnik, hogy végérvényesen eltűnt mindegyik.

A második világháború után is a legkorszerűbb autók közé tartozott a Traction Avant. A nagy teljesítményű, ugyanakkor csendes modellt kivételes menettulajdonságai és kényelme miatt hamarosan az utak királynőjeként emlegetik, nagy sikereket ér el, és a csúcskategóriás francia autó megtestesítőjeként egészen az államapparátus csúcsáig jut, ahol valóságos ikonná válik. 1954 májusában a márka egy újabb modellt dob piacra: a 6 H egyedülálló tulajdonsága, a hátsó tengely állandó magasságú hidropneumatikus felfüggesztése. Ez nem más, mint az a forradalmi konstrukció, amely a közel másfél évvel később, 1955. októberben bevezetett DS 19-et jellemzi majd. 

A Tractionból készült négyajtós limuzin, kupé, és lehajtható szélvédőjű kabrió, illetve hatablakos hosszú karosszériával (7-9 üléses családi autó, taxi vagy 5-6 üléses limuzin konfigurációban). A típus kezdettől fogva eredményesen szerepelt megmérettetéseken és sportrendezvényeken. Az igazi francia ikonnak számító Traction Avant azon kevés autók egyike, amelyet sokan egyenesen műemléknek tartanak. Ez volt de Gaulle tábornok kedvence. A hatalom igazi szimbólumaként mindenhol megtalálható, az Elysée-palota udvarától az összes minisztériumig és prefektúráig. A Traction Universelle ma a legnagyobb Traction-gyűjtő klub a világon. Több mint 1600 tagot számlál. 

André Citroënt méltán tarthatjuk zseninek, és a Traction Avant autóját zseniálisnak. 







 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.08.20
Mert erre másfél millát azonnal rá kell pakolni ..
2024.08.20
A világ vezető sajtóorgánumai a prémium gumiabroncsgyártó céget a top vállalatok közé sorolták a....
2024.08.20
Itt Európában még finomkodunk, Amerikában viszont nem félnek egymásra licitálni a gyártók, ha....
2024.08.20
A KRESZ-módosítást koordináló munkacsoport felfedte mit mond majd az új szabályrendszer a....
2024.08.20
Az MG ZS az új MG3 kisautó által az év elején bemutatott Hybrid+ hajtásláncot használja majd. ..
2024.08.20
1,1 milliárd forintért kínálták a Le Mans győztes Porsche utcaira átgondolt változatát, és....
2024.08.20
2024. augusztus 20-án delegáció és az augusztus 20-i ünnepségek miatt ideiglenes forgalomkorlátozás....
2024.08.20
Európai szintű együttműködéssel erősíti a rendőri munka hatékonyságát a közúti biztonság és a....
2024.08.20
A nógrádi rendőrök civil autókkal is ellenőrzik a megyei utakat. ..
2024.08.20
Etikai és közlekedésbiztonsági szempontból is aggályos a bámészkodás, videózás egy baleset....