kamion
A legmodernebb technológiával felszerelt tehergépkocsi 3700 km hosszú - Kaliforniától Floridáig tartó - küldetése alatt 68,9 tonnakilométer per liter teherszállítási hatékonyságot[1] ért el, amely 2,5-ször nagyobb, mint a 27,8 tonnakilométer per literes észak-amerikai átlag[2]. Az alkalmazott teherszállítási hatékonyság mutató egy sokkal relevánsabb mérőszáma az energiafelhasználásnak a szállítmány A-ból B-be történő eljuttatása esetén, mivel egyidejűleg veszi figyelembe a szállítmány súlyát, illetve a mozgatáshoz felhasznált üzemanyagot. A viszonyítási alapként használt amerikai adatok valahol az ázsiai és európai átlagadatok között[3] középen helyezkednek el.
Mi több, a 33 112 kg[4] súlyú Starship (mely súlyból 18 098 kg volt a rakomány[5]) összesített átlagfogyasztása 3,8 km/l volt, ezzel szintén felülmúlva az amerikai 2,7 km/l átlagot[6], a legjobb fogyasztás az út alatt pedig 4,2 km/l volt. Emellett azt is kiszámolták, hogy ha mind a kétmillió amerikai kamion[7] a Straship teherszállító hatékonyságával rendelkezne, akkor évente 229 millió tonnával kevesebb lenne a széndioxid-kibocsátás az országban[8].
Ezeket a méréseket egy független szervezet, az Észak-Amerikai Tanács a Hatékony Teherszállításért (NACFE) auditálta, egy fedélzeti telematikai rendszer segítségével. Az eredmények nagyon időszerűek, hiszen a globális szállítmányozási szektor régóta keresi a megoldást arra, hogyan csökkentse az üzemanyagfogyasztást a maximális rakomány mellett, úgy hogy közben csökkentik a költségeket és megfelelnek az üzemanyagfogyasztási előírásoknak.
„Nagyon örülünk, hogy a Starship kamion ilyen sikeresen teljesítette első útját, valós szállítmányozási keretek és feltételek mellett, beleértve a viharos esőzéseket is. A tervünk ezzel a kezdeményezéssel az volt, hogy elkezdjék felülvizsgálni a szállítmányozási ágazatban a teherszállítási hatékonyság meghatározását, és további párbeszédet kezdeményezzünk az AirFlow Truck Company-val, illetve a többi gyártóval” – monda Robert Mainwaring, a Shell Kenőanyagok innovációért felelős technológia menedzsere.
Ezt a kiemelkedő teherszállítási hatékonyságot a Shell kenőanyagok és a fokozott aerodinamikai kialakítás – a speciálisan kialakított, szénszálas vezetőfülke, a teljes oldalsó takarás a pótkocsi teljes hosszában, a Cummins X-15 motor, az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és az intelligens vezetési megoldások - együttesen tették lehetővé. Kenőanyagként a Shell egy alacsony viszkozitású, teljesen szintetikus, nagy teljesítményű motorolaját használták, amely védelmet nyújt a kopás, a lerakódások és az olajlebomlás ellen, valamint az átviteli olajokat, a differenciálmű olajokat és a kerékagyolajokat is a Shell adta. Ezt a motorolaj-technológiát már világszerte tesztelik az OEM-ek és ugyanolyan viszkozitást mutat, mint a Shell Rimula Ultra E +.
A Starship kezdeményezés egy következő lépés azon az úton, amely ahhoz vezet, hogy megtaláljuk a választ a világ energetikai kihívásaira – ez a technológia mind a szállítmányozási szektor mind pedig a szélesebb környezete számára előnyökkel jár majd.
Starship kamion technológiája
A pótkocsi tetején lévő 5000 wattos napelem 48 voltos akkumulátorba tölti és tárolja az energiát, ami elegendő, hogy biztosítsa a kamion energiaellátását, így a fények, az ablaktörlők, a motor meghajtását, a mérő műszerek, a légkondicionáló, a fűtés, a mikró, és más elektromos berendezések működését.
[1] A teherszállítási hatékonyságot a megtett távolság és az üzemanyagfogyasztás hányadosa adja, amelyet megszoroznak a szállítmány súlyával.
[2] A NACFE tanulmány Hatékonyabb szállítmányozás: 34. oldal https://nacfe.org/run-on-less-report/
[3]A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) adatai és kutatásai alapján: https://www.globalfueleconomy.org/media/404893/gfei-wp14.pdf
[4] A teljes kamion súlya a szállítmánnyal együtt 18 százalékkal nehezebb, mint egy átlagos súlyú tehergépjármű rakománnyal, amely egy 25 855 kilogrammos amerikai autópályás közlekedésre engedélyezett 8-as besorolású kamionnak felel meg ((EPA NHTSA GHG szabály alapján)
[5] Ez súly 60% százalékkal több mint az átlagos amerikai fizetett szállítmány, amely 10 206 kg. Forrás: Észak-Amerikai Tanács a Hatékony Teherszállításért adatai és tanulmányai
[6] A NACFE tanulmány Hatékonyabb szállítmányozás: 34. oldal https://nacfe.org/run-on-less-report/
[8] A szén-dioxid kibocsátás csökkenés értéke abban az esetben, ha az összes Amerikai Egyesült Államokban közlekedő kamion ugyanazzal a teherszállítási hatékonysággal működne mint a Starship, és a flotta állományt csökkentenék, hogy ellensúlyozza a megnövekedett szállítmányt. A meghatározott szén-dioxid kibocsátás érték csak diesel üzemanyagra vonatkozik, 22,4 font / gallon CO2 kibocsátás esetében.