A nemrégiben bejelentett EU döntés, mely szerint 2035 után nem lehet hagyományos dízel és benzines új autókat értékesíteni az Unió területén elsőre igen ambíciózusnak tűnt Magyarországról nézve, de végül változtattak a terven. A belső égésű motorok továbbra is fennmaradhatnak, de csak ha a szintetikus üzemanyaggal működnek.
A szintetikus üzemanyag nem új találmány, már több mint 100 évvel ezelőtt is készültek Németországban, de igazán ismertté az utóbbi egy évben vált a kifejezés. A Porsche kutatás-fejlesztési vezetője, Dr. Michael Steiner a ugyanis azt állította, hogy ezek az üzemanyagok lehetővé tehetik, hogy a Porsche továbbra is értékesítsen belső égésű motoros autókat az elektromos járművek mellett.
A Porsche nagy név a szintetikus üzemanyagok világában – a Siemensszel, az Enel és AME energiacégekkel, valamint az ENAP kőolajcéggel összefogva már azon dolgoznak, hogy szintetikus üzemanyagokat előállító gyárat indítsanak.
Az üzem évi 55 millió litert céloz meg 2024-re, 2026-ra pedig 550 millió litert – bár mivel csak az Egyesült Királyságban évente 46,5 milliárd liter benzint és gázolajat használnak fel, ezek a számok csekélyek, de valahol el kell kezdeni.
De mi is az a szintetikus üzemanyag?
A benzint és a gázolajat olajjal állítják elő, de alapvető kémiai szerkezetüket hidrogén- és szénatomok alkotják. Ezeket a szénhidrogéneket vízből kinyert hidrogén és a levegőből származó szén felhasználásával elő lehet állítani.
Ez a folyamat sok energiát igényel, de ez az energia megújuló forrásokból, például szél- vagy napenergiából is előállítható. Mivel a folyamat szenet von ki a légkörből, segít ellensúlyozni az üzemanyagot ténylegesen elégető motorok kibocsátását (bár a helyi légszennyezési probléma továbbra is fennáll).
Jelenleg nem olcsó mulatság az előállítás. A Royal Society tudományos intézete szerint mindössze egy liter szintetikus dízel üzemanyag 4 fontba kerül adózás előtt. A méretgazdaságosság és a további technológiai fejlesztések csökkenthetik a költségeket – de valószínűleg soha nem lesz olyan olcsó, mint a ma vásárolt benzin és gázolaj, pedig lássuk be, az sem olcsó.
Ennek ellenére sok minden szól mellettük: Ha valóban teljesen elektromos autókra állna át a társadalom, az infrastruktúrát teljesen át kellene alakítani ami rengeteg pénzbe kerülne. A szintetikus üzemanyagok a jelenlegi fosszilis tüzelőanyagok helyettesítői, vagyis a meglévő autók módosítás nélkül használhatják őket. Senkinek sem kell új autót vennie és a benzinkutak is maradhatnak úgy, ahogy vannak.
Úgy tűnik, a szabálytervezetek szigorúbbak, mint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokra vonatkozó, néhány más uniós éghajlat-politikai intézkedésben szereplő szabályok.
Például az országok bizonyos üzemanyagokat akkor is használhatnak az EU megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos célkitűzéseinek teljesítéséhez, ha azokkal nem 100%-os, hanem 70%-os kibocsátás-megtakarítást érnek el, de ez az engedmény jelen állás szerint nem vonatkozik majd a szintetikus üzemanyagokra.