eredmények
Bár a működési eredmény az átszervezési intézkedések miatt 743 millió euróra csökkent (előző év: 873 millió euró), a 2022-es eredményt (527 millió euró) még mindig jelentősen meghaladja. Már önmagában a 2024-ben bemutatott számos új modell, köztük három világpremier, lehetővé teszi, hogy a Volkswagen Haszonjárművek történelmének legjobb termékportfóliójával rendelkezzen. Ennek a lendületnek köszönhetően a hannoveri márka megkezdi a legendás VW Bus jubileumi évét, amely először 75 évvel ezelőtt gördült le a gyártósorról.
Fotó: VW
A 2024-es első félév rekord eredménye és a harmadik negyedév negatív eredménye után is stabilan tudta tartani éves eredményét a Volkswagen Haszonjárművek. A T6.1 nyári kivezetése után mostanra teljessé vált a VW Bus járművek új hármasa, amely az ID. Buzz, a Multivan és az új Transporter modellekből áll. A Transporter a 2024. szeptemberi IAA Transportation nemzetközi autókiállításon ünnepelte világpremierjét. Március elejéig már 52 000 megrendelés érkezett az új Transporter és Caravelle modellekre – ezzel is azt bizonyítva, hogy az új generáció elődjei sikerének nyomdokaiba lép. A szeptemberi bemutatkozása már a harmadik premier volt tavaly. „Bejelentettük, hogy 2024-ben számos új modellt fogunk bemutatni – és ennek eleget is tettünk” – foglalta össze a modellévet Carsten Intra, a Volkswagen Haszonjárművek márka igazgatótanácsának elnöke. Márciusban a Volkswagen Haszonjárművek a teljesen elektromos VW Bus egy újabb változatát, az ID. Buzz GTX-et mutatta be, amelyet májusban követett a vadonatúj, Multivan alapú California. „Az újonnan bemutatkozó járművek mellett szinte minden más modellünk is megújult – a Multivanben található innovatív 4Motion hajtástól, a Caddy hálózatról tölthető hibrid változatán át egészen az új Crafterig” – folytatta Intra. „Mostanra a legkiválóbb termékkínálattal rendelkezünk üzleti és magán ügyfeleink számára is!”
Michael Obrowski pénzügyi igazgató hozzátette: „Ügyfeleink nagyra értékelik a széles termékkínálatot és az új, magasabb minőségű felszereltséget.” Az árbevétel így tavaly változatlanul 15,12 milliárd euró maradt (előző év: 15,33 milliárd euró), annak ellenére, hogy az értékesítés enyhén, 4 százalékkal 404 000 járműre csökkent. „A GRIP programunk keretében végrehajtott átszervezési költségek jelentős hatással voltak a működési eredményre, amely 743 millió euróra csökkent (előző év: 873 millió euró). Ezekkel a költségekkel tulajdonképpen a jövőnkbe fektetünk bele, mivel fenntarthatóan javítják költséghelyzetünket” – mondta Obrowski.
A Volkswagen Haszonjárművek idén is következetesen folytatja költségcsökkentési erőfeszítéseit minden területen. Ezeket a tevékenységeket a korábbi évekből ismert „Top 10 Program” segítségével irányítják. Továbbá célunk, hogy 2025-ben termékkínálatunkat nemzetközivé tegyük. „Most mutattuk be az ID. Buzz modellt Észak-Amerikában – a busz visszatért” – mondta Lars Krause, a Volkswagen Haszonjárművek értékesítésért, marketingért és aftersales-ért felelős igazgatótanács tagja. „Idén új piacokon jelenünk meg, főként az ázsiai régióban – például Ausztráliában, Új-Zélandon, Hongkongban vagy Indonéziában. Ez a terjeszkedés jelentősen hozzájárul majd teljesen elektromos járműveink arányának növeléséhez a flottánkban. A teljesen elektromos ID. Buzz, Transporter és Caravelle modelleink, 2025-ben a kiszállításaink kétszámjegyű százalékát teszik majd ki” – fogalmazta meg Krause a következő év célját.
75 éves a VW Bus
2025-ben a Volkswagen Haszonjárművek egy ikon jubileumát ünnepli: 75 éves a VW Bus. Ez Európa leghosszabb ideje gyártott haszonjárműve. 1950. március 8-án gördült le a gyártósorról Wolfsburgban az első Transporter – röviden T1. Ezt azóta több mint 12,5 millió további VW Bus követte – 1956-tól már a hannoveri gyárban. „Ez tette minden idők legsikeresebb európai haszonjárműjévé. De már régóta a kultikus járművek közé tartozik” – nyilatkozta Carsten Intra. A T1-től egészen a hatodik generációs T6.1-ig minden változathoz egy platform szolgált alapul – a Transportertől a lakóautó-ikonokig. Az elektromobilitás korszaka azonban szükségessé tette a sokoldalú jármű átalakulását, így paradigmaváltás következett be: Az „Egy VW Bus mindenkinek” helyett így lett „A tökéletes VW Bus mindenkinek”. A jelenlegi Multivan 2021-ben egy új korszak kezdetét jelentette – egy kisbusz, amely szabadidős és munkával kapcsolatos tevékenységek során is tökéletesen megállja a helyét, és ami elsőként opcionális elérhető hálózatról tölthető hibrid hajtással is. Ezt az első teljesen elektromos, nagy sorozatban gyártott VW Bus követte 2022-ben az ID. Buzz modell képében. 2025-ben harmadik modellsorozatként az új Transporter termékcsalád is csatlakozik – a trió „igáslova”, nagyobb hasznos teherrel, nagyobb vontatási kapacitással és nagyobb térfogattal, amely BEV, dízel és hibrid változatban is elérhető lesz. A jelenlegi VW Bus kínálat így három pillérből és hat alapmodellből áll: a Multivan és az azonos kialakítású California, az ID. Buzz és a haszonjármű változat ID. Buzz Cargo, valamint a Transporter és a műszakilag azonos Caravelle shuttle verziókból. Mindegyikük a mai napig magában hordozza dizájnjában és kialakításában egyaránt a multifunkcionális T1 DNS-ét. Carsten Intra: „Mi alapítottuk meg a kisbusz szegmenst 75 évvel ezelőtt – mi vagyunk az eredetiek! Az összes járműgenerációt tekintve egyetlen járműnek sincs annyi rajongója, mint a VW Busnak. Termékeink 75 éve támogatják ügyfeleinket minden tevékenységükben. És ez a jövőben is így lesz.”