kabrió
Jaguar F Type Forrás: JLR
Ahol több fagyi fogy
Ha nyár, akkor kabrió, gondolhatnánk, pedig a közhiedelemmel ellentétben nem a forróbb napokon lehet élvezni a nyitott autókat. Nem véletlen, hogy a fagylalthoz hasonlóan az észak országokban a legnépszerűbbek a kabriók és roadsterek, melyekből azonban a toppiacokon is egyre kevesebbet vesznek. 2007-ben még több mint 830 ezer kabrió kelt el az európai és észak-amerikai piacon, tavaly már csak 444 ezer, miközben rohamosan nőtt sportterepjárók iránti kereslet: az SUV kategória eladásai meghaladták a nyolcmilliót, ráadásul a légkondicionált utasterükben utazóknak a nagyméretű üvegtetőkkel biztosítanak kabrió érzést.
Borulás teszt a Mercedes biztonásgtechnikai központjában Forrás: Daimler
Súlyosabb változatok
A crossoverek sikere csak az egyik ok: a másikra műszaki és jogi magyarázat is van. A fix fémtető elhagyásával elvész az önhordó karosszéria fontos merevítő eleme, amit a padlólemezbe épített fémtartókkal pótolnak a gyártók, ettől viszont legalább 200-300-kilógrammal nő a típus kabrió változatának tömege, és persze fogyasztása, meg károsanyag-kibocsátása is, ez pedig rontja a márka flottaátlagát is, ami hosszabb távon büntetéseket jelent. Vagyis a széndioxid-csata áldozatai lettek a nyitott autók, melyek nehezebben teljesítik a károsanyag-kibocsátást szabályozó Euro normákat. Nem véletlen, hogy eltűntek az ajánlati listáról az évtizede még hódító, és négy-évszakosnak hirdettet - nyitható keménytetős - kabriók, melyek a ponyvás változatoknál is nehezebbek voltak. A kabriók jóval drágábbak, nem véletlen, hogy a tehetősek játékszere, többnyire gazdagok második vagy harmadik autója. Ezzel is magyarázható, hogy miközben a nyitott prémiummodellek eladása 0,9 százalékkal nőtt, az olcsóbbaké 20 százalékkal zuhant.
Győrben készül az Audi A3-as Cabriolet Forrás: Audi
Made in Hungary modellek a listán
A top húszas listán csak három modell - Audi A3-as, BMW 4-es és az Opel Cascada - mérlege pluszos. A JATO adatai szerint Európában tavaly 144 ezer nyitott autó kelt el, ezek között robbantott a 4-es BMW, mely megjelenésének első évében 12,5 ezerrel vezet, aztán a VW Beetle és Golf Cabrio, a Mercedes SLK és a győri gyártású Audi A3/S3-as kabrió következik, de szerepel még a TOP 10-ben egy másik Made in Hungary, az Audi TT Roadster is. A 207CC és 308CC modelljeivel korábban éveken át listavezető Peugeot kabrió eladásai a JATO Dynamics adatai szerint egy év alatt 34-40 százalékkal zuhantak, ezért már le is álltak gyártásukkal, és hasonló okok miatt tűnt el a kínálatból a Ford Focus CC és a VW Eos is.
Szentgotthárdi motorok hajtják az Opel Cascade kabrókat Forrás: GM
Hazai kínálat
Tavaly még tizennyolc, idén már csak tíz márka magyarországi listáján szerepel kabrió, ami a motorváltozatokat nem számítva húsz típust jelent, köztük hazai gyártásút is: Győrben készül az Audi A3-as, melynek ára 8,3 millió forint, az Audi TT Roadster leolcsóbb változata, a 230 lóerős teljesítményű 13,2 millió forintba kerül. Győri motorja van az Audi A5-ös Cabrioletnek, az R8-as Spydernek, valamint a VW New Beetle Cabrioletnek, szentgotthárdi motor hajtja az Opel Cascade Cabrioletet, ezek ára 6,5 millió forinttól 54,8 millió forintig terjed. A haza kínálat legolcsóbb nyitható tetejű modellje, a Fiat 500-as ára 4,387 millió forint. Az igényesebb változatok húsz másodpercnél rövidebb idő alatt és akár menetközben is képesek lenyitni, vagy eső esetén becsukni a tetőt.
Élvezetekre nyitottan Forrás: Mazda
Van bőven használt
Gazdagabb és persze olcsóbb a kínálat a használtaknál, melyek között keveset futott és elérhető árú darabok is találhatók. A kabrió kategória egyfajta luxusérzéssel párosul, ami egyrészt abból is következik, hogy jelentős részüket második vagy harmadik autóként, szezonálisan üzemeltetik. Minden eddiginél több nyitott utasterű autót hirdetnek júniusban: a tavalyi 3560 helyett már 3800 példányból lehet válogathatni. A kínálatban szereplő autók több mint felét négy márka, a BMW ( 19 %), Mercedes (12 %), a Volkswagen 10 %) és a Peugeot (10 %) biztosítja, az Opel részesedés 8 %, a 41 % osztozna a többiek.
Mind teljesítményben (670 LE), lóerőben, mind árban (77 millió Ft) csúcstartó a Ferrari 458 Italia Spider, de ennél olcsóbban is lehet nyitott autót venni: vannak működőképes példányok 100-150 ezer forintért is. A kabriók öt százaléka veterán korú: két Fiat Topolino például már a második világháború idején is üzemben állt (1937-es, illetve 1941-es évjárat).
„Míg a szezonon kívül 2500, a nyári időszakban havonta 3000-3500 használt kabriót hirdetnek meg. Az eddigi hónapok adatai rendre a tavalyi felett járnak, így a csúcsot jelentő június hónapban minden eddiginél több, 3800 kabrióból válogathatnak az érdeklődők – ismerteti Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Bár a kínálat átlagkora 12 év, átlagáruk eléri a 4,3 millió forintot, ami többszöröse az összes meghirdetett személyautó alig másfél millió forintos átlagárának.”
Ford Mustang Forrás: Gyártó
Nyitott autóból is csak a klímás kelendő
Bármennyire feleslegesnek tűnik, kényelmes kabriónál is nélkülözhetetlen a klíma, mert nem esős időben, de napközben, tűző napon sem ajánlatos ugyanis nyitott tetővel közlekedni. A jelenlegi kínálat viszonylag jó összetételt mutat ebből a szempontból: a kabriók 72 százalékát árulják meglévő légkondicionáló rendszerrel. A kabriókat Európa-szerte második vagy harmadik autóként, szezonálisan üzemeltetik, ezért nem meglepő, hogy nem a melegebb éghajlatokon, hanem az északi országokban a legelterjedtebbek, a legtöbbet belgák, britek, svájciak és németek vásárolják, ez persze nemcsak a helyi klímától, hanem a gazdasági lehetőségektől is függ.
Megjelent a Népszabdság 2015. június 24-i számában
Infiniti a Balaton partán A szerző felvétele
Kalauz nyitott autókhoz
Kabrió: nyitható ponyva tetős karosszéria, formai és műszaki elemei általában kétajtós, négy-öt üléses, csukott családi autótól származnak. A főtartóként is szolgáló fém tetőszerkezetet hiányát padlóba épített merevítőkkel pótolják, ettől nehezebbek, de nem csak ettől, hanem az elektronikus tetőmozgató szerkezettől is jóval drágábbak is az ilyen modellek.
Convertible: az angol nyelvterületen ezt a nevet használják a nyitható tetejű autókra
Hard top: kabrióra utólag is felszerelhető merev tető, mely könnyen levehető és garázsban tárolható.
Kupé-kabrió: a CC-vel jelzett Coupé-Cabriolet kocsi összecsukható fémteteje villanymotorokkal csomagtérbe süllyeszthető
Spider, Roadster: versenyautókat idéző, kétüléses nyitott sportkocsi.
Landaulet: Félig nyitott tetejű luxuslimuzin.
Maybach generációk Landaulet változatban Forrás: Daimler