WRC

Idén jó eséllyel új világbajnokot avatnak a WRC-ben – szezonelőzetes

2024.01.24.

Komoly szabályváltozásokat hoz a 2024-es szezon, amelyben a regnáló világbajnok, Kalle Rovanperä valószínűleg nem fogja megvédeni címét, mivel saját kérésére nem indul minden versenyen.

Rovanperät idén kevesebbet fogjuk látni

A Toyota 23 éves finn versenyzője, aki az elmúlt két bajnoki címet zsinórban megnyerte, a 2024-es szezonban csak részmunkaidős állást vállalt a gyári csapatában, hogy „feltöltődjön”, mielőtt 2025-ben visszatérne a teljes munkaidős raliversenyzéshez. Már biztos, hogy az első 2024-es világbajnoki futam számára a február közepi Svéd-rali lesz, amelyet 2022-ben egyszer már megnyert, de a programja többi része még nincs véglegesítve.

Fekete lett a Toyota új festése

Rovanperä ideiglenes kiválása hatalmas lehetőséget teremt a többi pilóta számára; főleg a csapattárs, Elfyn Evans reménykedhet végre a bajnoki címben, aki idén egyértelműen a Toyota első számú versenyzője lesz. A walesi az elmúlt négy szezonból háromban is második lett, így már nagyon ki van éhezve a bajnoki címre. Evans hátvédként arra a japán Kacuta Takamotóra számíthat, akit idén minden versenyen pontszerzőnek neveznek, karrierje során először. A kilencszeres Monte-Carlo-rali győztes Sébastien Ogier vezeti a harmadik GR Yarist a januári szezonnyitón, a nyolcszoros világbajnok természetesen ismét a győzelmére tör majd a szülőhelyéhez közeli utakon, Gap város közelében, a francia Alpokban. A 40 éves francia a szezon során nagyrészt váltva fogja használni a harmadik GR Yarist Kalle Rovanperäval, de lesznek olyan versenyek is, amelyeken mindketten indulni fognak.

 

2024-re a Hyundai újra szerződtette Ott Tänakot, miután az észt versenyző az elmúlt szezont az M-Sportnál (Ford) töltötte, ahol a Puma megbízhatatlansága miatt nem tudott harcba szállni a vb-címért. Az észt nem új arc a Hyundai-nál, ugyanis kilenc versenyt nyert a koreai gyártóval 2020 és 2022 között. Most az a célja, hogy történelmet írjon, és megszerezze a márka első egyéni vb-címét, miután 2019-ben egyszer már megszerezte a címet a Toyotával.

Világosabb kékre váltott a Hyundai, amely idéntől már az Akrapovic cégtől szerzi be a kipufogókat

Az ötszörös bajnoki második helyezett Thierry Neuville lesz az, aki Tänakhoz hasonlóan még minden versenyen lehetőséget kap a Hyundai i20 N Rally1 Hybriddel, míg a regnáló WRC2-bajnok Andreas Mikkelsen négy év kihagyás után a szezonnyitón tér vissza a Rally1 osztályba a csapat harmadik autójának pilótájaként. A norvég sztár a spanyol Dani Sordóval és a finn Esapekka Lappival felváltva használja majd a harmadik számú Hyundai i20 N-t a szezon során.

Az M-Sport Ford Pumájának az új alapszíne a fehér

Szűkös anyagi forrásai miatt az M-Sport Ford csak fiatal pilótáknak ad lehetőséget 2024-ben: Adrien Fourmaux és Grégoire Munster is teljes szezont mehet a kékről fehérre átfestett Puma Rally1-essel. A francia Fourmaux azután tér vissza a Rally1-be, hogy 2023-ban a WRC2-ben versenyzett egy Fiestával (és megnyerte a Brit Rali Bajnokságot is), míg a luxemburgi Munster 2024-ben az első teljes szezonját tölti majd a csúcskategóriában, miután tavaly három versenyen már indult egy privát Pumával, és ígéretes részeredményeket produkált.

A Toyota belép a WRC2-be is

Habár a WRC szabályrendszerének 2022-es módosítása miatt a GR Yarisnak fel kellett adnia eredeti motorsport-ambícióit, a Gazoo Racing megtalálta a módját, hogy ne vesszenek kárba az eredeti fejlesztések: 2024 elején lett homológ a frissfejlesztésű, WRC2-es Toyota GR Yaris Rally2 ügyfél-versenyautó. A motor teljesítményét az előírások szerint 32 mm-es szűkítő korlátozza, a sebességváltó ötfokozatú, szekvenciális egység. Féket többféle méretben kínálnak az autóhoz, így murvára és aszfaltra eltérő konfigurációval szerelhető a GR Yaris Rally2. Szintén ebből a megfontolásból állítható a hasmagasság; a rajtkész tömeg az előírásoknak megfelelő 1230 kg.

Az új GR Yaris Rally2-es autókat privát csapatok üzemeltetik

A GR Yaris Rally2 globális premierjére a Monte-Carlo-ralin kerül sor, ahol négy ügyfélcsapat színeiben áll rajthoz. A Printsport Racing (pilóta: Sami Pajari), a Teo Martín Motorsport (Jan Solans), az ERace WRT (Bryan Bouffier) és a Burton Racing (Stéphane Lefebvre) vesz részt a szezonnyitón, de később a Toyota saját WRC Challenge versenyzőképző programjában nevelkedett Hikaru Kogure és Juki Yamamoto is versenyezni fog GR Yaris Rally2-vel 2024-ben. A toyotás pilótáknak elsősorban a Škoda Fabia RS Rally2-vel indulókat (pl. Oliver Solberget) kell majd legyőznie, de lesznek Citroën C3-asok, Hyundai i20-asok és Ford Fiesták is a mezőnyben.

Túlbonyolított pontrendszertől várják az izgalmasabb vasárnapokat

2024-ben új pontozási rendszert vezetnek be, amivel az a cél, hogy a versenyek utolsó napján, vasárnap ne csak a legutolsó gyorsaságin legyen igazi verseny, hanem a többin is. Korábban azok a versenyzők, akiknek már nem volt esélye előrébb kerülni az összetettben, csökkentett tempóban gurultak végig ezeken a szakaszokon, hogy megőrizzék a Pirelli gumiabroncsok jó állapotát a záró gyorsaságira, az ún. Power Stage-re, amelyen bónusz pontokat kap az öt leggyorsabb.

Idéntől ahelyett, hogy a versenyek végén az első tíz helyezettnek járó pontokat 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-es rendszerben osztanák ki, a pontok java részét a szombati utolsó szakasz végén kapja majd meg (feltételesen) a legjobb tíz versenyző 18-15-13-10-8-6-6-4-3-2-1-es sorrendben. Ezeket a pontokat azonban csak akkor kapja meg véglegesen egy páros, ha teljesíti a verseny teljes útvonalát, beleértve a vasárnapi penzumot is. Ha ez nem sikerül, akkor nem kapnak pontot az adott versenyen, függetlenül a péntek-szombati eredményektől, a szombati pontjaikat pedig a következő legjobb helyezett kapja majd.

Ezen kívül egy külön értékelést is közzétesznek majd, amely az összes vasárnapi szakasz összesített eredményét tartalmazza, és ezen az első hét helyezett a következőképpen kap pontot: 7-6-5-4-3-2-1. A megszokott Power Stage pontokat továbbra is ki fogják osztani az utolsó gyorsasági öt leggyorsabbjának, és az sem változik, hogy az adott verseny győztesét is az összes gyorsaságin elért időeredmény alapján határozzák majd meg. Több élversenyző úgy véli, hogy a nézők nehezen tudják majd követni a pontok alakulását, és hogy a győzelemnek kevesebb lesz a jelentősége az új rendszerben, mivel elképzelhető, hogy valaki megnyer egy ralit, de mások mégis több pontot szereznek majd nála a hétvégén.

Fontos tudni, hogy a fenti változások csak a Rally1-es csúcskategóriára vonatkoznak, a kisebb kategóriákban, mint például a Rally2-alapú WRC2 és a WRC3 osztályokban, valamint a Rally3-as autók esetében nem változik a pontok kiosztása a korábbi évekhez képest. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) az ígérete szerint szorosan figyelemmel fogja kísérni, hogy az új pontrendszer milyen hatással lesz a bajnokságra, és szükség esetén újra beavatkozik majd.

Technikai változások

Idéntől az FIA engedélyezte a nem hibrid Rally1-es autók indulását a világbajnokságon, hogy a privát csapatok számára elérhetőbbé tegye a királykategóriát. Ezzel csökkennek az üzemeltetési költségek, és lehetőség nyílik arra is, hogy ezek az autók akár regionális versenyeken, nemzeti bajnokságokban is induljanak. A plug-in hibrid rendszer nélküli „olcsó” Rally1-es autók körülbelül 100-136 lóerővel gyengébbek, ráadásul a villanyhajtás súlyával egyenértékű ballasztot hordoznak, így várhatóan nem lesz esélyük a hibridek ellen. Azok a csapatok, akik ilyen autóval neveznek be egy ralira, nem lesznek jogosultak világbajnoki pontok szerzésére sem.

2024-ben az elérhető hibrid egységek számában is történtek változások: a korábbi években alkalmazott kilenc helyett már csak három új egységet használhatnak fel autónként a csapatok, aminek szintén a költségcsökkentés a célja. További változás, hogy a versenyzők nem kapnak többé ötperces büntetést, ha egy verseny előtti ellenőrzés és az első gyorsasági között motort cserélnek az autójukban. Azért vezették be ezt a módosítást, mert 2023-ban az Észt-ralin ez az értelmetlen szabály fosztotta meg Ott Tänakot attól a lehetőségtől, hogy a győzelemért harcolhasson a hazai szurkolói előtt.

A 2024-es versenynaptár

A hagyományoknak megfelelően a WRC-szezon a Monte-Carlo-ralival kezdődik (január 25-én), az aszfaltos verseny központja két év kihagyás után ismét a francia Alpokban magasan fekvő Gap lesz, ami akár azt is jelentheti, hogy elmúlt évekhez képest több havas és jeges pályán kell majd mennie a mezőnynek. Igaz, a jelenlegi időjárás-előrejelzés nem fenyeget szélsőséges körülményekkel, azonban a szezonnyitó minden bizonnyal így is kemény kihívást jelent majd, amelyen a gumistratégia kiemelt fontosságú lesz (lágy és szuperlágy slick, téli és szöges téli abroncsok közül választhatnak majd a versenyzők).

A 92. Monte-Carlo-rali január25-én csütörtök délután kezdődik, a nevezett 70 versenyzőpárosnak a négy nap során összesen 17 gyorsaságit és 324 km-t kell teljesítenie, mielőtt vasárnap délután célba érnek Monaco belvárosában. A vasárnapi finálén Gap és Monaco közötti pályák – köztük a legendás Col de Turini hágón rendezett Power Stage – következnek, a rajtceremóniát és a díjkiosztó ünnepséget a híres Kaszinó téren tartják Albert herceg részvételével.

Col de Turini

2024-ben a legendás Szafari-rali visszakerült az eredeti időpontjára (nyárról március végére), ami azt jelentheti, hogy az előző két versenynél több esővel és sárral kell majd számolnia a csapatoknak. A nyári szünet után a szezon második felét a murvás Lengyel-rali (június 27-30.) nyitja meg, amely azok után térhet vissza, hogy 2017-ben – komoly szervezési és biztonsági hiányosságok miatt – törölték a WRC versenynaptárából. Ezt követően az egyetlen vadonatúj helyszín, Lettország következik július közepén, két héttel a szezon talán legjobban várt versenye, a szédületesen gyors és ugratókkal teli Finn-rali előtt (Rovanperä indulása ezen a két versenyen szinte biztosra vehető).

Hatalmas meglepetés lenne, ha idén versenyt tudna nyerni az M-Sport

Szintén visszatérő ország Chile, amely szeptember 26. és 29. között Dél-Amerika egyetlen idei futamának ad otthont, közvetlenül az október végi Közép-Európa-rali előtt, amely tavaly debütált Csehország, Ausztria és Németország közös szervezésében. A szezonzáró Japán-ralira november 21. és 24. között kerül sor, remélhetőleg a bajnoki küzdelmek nem fognak ennél korábban eldőlni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.27
Egy kiszolgált 8 éves Infinity Q50. ..
2024.09.27
Egy hét alatt közel 260 szabálytalanul közlekedő kamiont büntettek meg és mintegy 150 millió forint....
2024.09.27
Kik kaphatnak ilyen váratlan értesítést?   ..
2024.09.27
A modern autók egyre hatékonyabban tudnak kommunikálni egymással és környezetükkel. A Lexus szerint....
2024.09.27
Élőben először a zsámbéki Drivingcamp vezetéstechnikai pályán mutatkozott be Magyarországon az új,....
2024.09.27
Az M43-as autópályán, Szeged térségében, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, két kamion....
2024.09.27
Egész napos, ingyenes családi programmal várja a közösségi közlekedés iránt érdeklődőket a BKV....
2024.09.27
A MINI Cooper C jellegzetes egyediségével és stílusával varázsolja el a vezetés szerelmeseit. A....
2024.09.27
Szöveges figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2024. 09. 28. szombat éjfélig....
2024.09.27
A cég kézebesítési rátája több, mint 50 százalékkal visszaesett 2024-es év első felében. ..