közlekedébiztonság

Hová tűnt az anyósülés?

2022.02.07.

Ablak mellé, vagy hová foglaljak? Általában panorámásat választunk, pedig utazáskor más szempontok is felmerülhetnek.

Sokan ismerhetik a biztonsági tanulmányokat, mert mindig megelőznek a nemzetközi buszjáratokon: nem tudok olyan gyorsan ülőhelyet foglalni, hogy a legbiztonságosabban utazhassak. Mert valós balesetek tapasztalatai alapján több járműtípusra is készültek erre ajánlások.

Veszélyes panoráma

A jó kilátás és a bőséges lábtér miatt személyautókban sokan a sofőr melletti ülést preferálják, pedig a statisztikák alapján ez a legkockázatosabb, mert balesetnél, ütközéskor itt a legnagyobb a sérülésveszély. Igaz a járványveszély miatt mostanság gyakran üresek ezek a helyek a taxikban, buszokon, mert a vezetők védelmében körbeszalagozzák azokat.

A köznyelv személyautós jobb egyet, vagyis a vezető mellettit hívja anyósülésnek, ami tömeges tévedés, mert a régi kétüléses kocsiknál spártaibb pozíció jutott leendő feleségünk édesanyjának, akit csomagtérből kihajtható kispadra ültettek. Ezt a megoldást sok amerikai modellnél és néhány európainál is alkalmazták.

Csak parkoláskor használható a csomagtérpadlóból kihajtható pad, melynek divatját a David Brown Automotive kreálta a mindössze tíz példányban készülő Jaguar XK8 Speedback modellben.

Anyósülés fellépőkkel az 1936-os Škoda Popular Roadsteren Fotó: Boros Jenő

A pótülés a legkockázatosabb

A ZIM és a GAZ 13-as, valamint még jó néhány szovjet és több amerikai modell jellegzetessége volt az egybefüggő első üléstámlája mögé épített kihajtható stoki, melyeken leginkább tolmácsok és más alacsonyabb rangú kísérők utaztak, hogy menet közben is szolgálhassák a kiemelt személyt, főmuftit, pártelnököt, stb. Azon kívül, hogy rém kényelmetlenek, még fokozottan veszélyesek is, mert semmilyen oldaltartásuk sincs, ráadásul a múlt század hatvanas éveiben még ritka volt a biztonsági öv, így ütközéskör, de egy erősebb fékezésnél is egymásnak okoztak sérülést a szabadon repkedő utasok.

A Csajkában akár nyolcan is elfértek      Fotó: Boros Jenő

Ötszemélyes beosztás

A klasszikus személyautókban a vezető mögötti és az ugyancsak második üléssor középső helye a legbiztonságosabb, bár lábelhelyezkedés szempontjából utóbbi általában a legkényelmetlenebb, aki utazott így hosszú úton, az már a fárasztó pozíció gondolatától is menekül.

A felmérések szerint azért vagyunk védettebbek ezekben az ülésekben, mert frontális ütközésnél a vezető ösztönösen védi magát és reflexből kormányoz.

A piros helyek veszélyesebbek, a zöldek kevésbé, de minden ütközés, borulás, baleset felülírhatja a statisztikát. A lényeg, hogy minden utas kapcsolja be a biztonsági övet! Forrás: LSB

Hét, nyolc, negyvennégy.

Hasonló a kockázat a mikrobuszoknál és a nagyobb buszoknál, melyekben egyértelműen a menteiránynak háttal beszerelt ülésekben lehet a legbiztonságosabban utazni, már amennyiben mindenki bekötötte a biztonsági övét és erős fékezéskor, ütközéskor, boruláskor a csomagok sem repdesnek szabadon. Ez természetesen minden járműre igaz!

Buszokban kockázatosabb az ablak mellett ülni, de a legkockázatosabbak az első sorok, mert az ütközéskor utastérbe repülő üvegdarabok, benyúló faágak, közlekedési táblák oszlopai és egyéb pályaelemek súlyos sérüléseket okozhatnak.

Csak bekötve biztonságos Forrás: GM

Sínen, vízen, levegőben

A vasúti tragédiák elemzésekor az derül ki, hogy a legbiztonságosabb a középső vagonokban utazni, méghozzá a menetiránynak háttal lévő ülésekben, ami nehezebb tartható, mert napjaink variálható utastereiben mindig úgy állítják be az ülésket, hogy az utas előre nézhessen.

Többszintes hajókon nem csak a kilátás miatt előnyösebbek, de biztonságosabbak is a magasabban lévő kabinok, mert süllyedéskor ezek tovább vannak a vízszint felett.

Sky

A Titanic után szálljunk fel repülőre, ahol ajánlatos a gép hátsó részében utazni, bár ez átszálláskor némileg lassítja közlekedésünket. És bár kisebb a kilátás, sőt, olykor még ablak sincs a vészkijárati ajtóknál, de innen lehet a legkönnyebben kijutni a landoláskor megsérült és tűzveszélyes repülőgépből. A kommunikáció miatt ezekre az ülésekre a nemzetközi légi járatokon csak angolul tudó utasokat ültetnek.

Üléstrend

Hol vannak már a hatvanas évek amerikai autóinak padjai, melyeken akár négyen is elfértek, így akár nyolcan utazhattak egy Chevyben, igaz, a tágasság miatt fel kellett áldozni a biztonságot és olykor az emberéletet is, mert bizony a fejtámla és öv nélküli kocsik nulla oldaltartású üléseiben a legkisebb ütközést sem lehetett sérülés nélkül megúszni.

A jó ülés kényelmes, biztonságos és könnyű. Az autósok leginkább az elsőt igénylik, pedig nem kevésbé fontos a második is, ami már kisebb ütközéseknél is életmentő lehet. A harmadik szempont, vagyis az ülés tömege elsődlegesen a gyártóknak fontos, hiszen ha könnyítik szerkezetét, akkor

takarékoskodhatnak anyaggal, munkával, energiával, és persze az üzemanyag fogyasztással is.

Chevrolet Impala komfort a hatvanas évekből Forrás: GM

Drága technológia

A dolog azért jóval összetettebb, mert a súlycsökkentés drága mulatság, hiszen az acélnál könnyebb, de drágább a magnézium-alumínium ötvözetű ülésváz. Ráadásul hegesztés helyett ragasztást kell alkalmazni, ami szintén növelheti a gyártási költségeket.

Szinte sziszifuszi a diéta, mert a szaporodó elektronikák, villanymotorok is növelik a tömeget. Mert a jó ülés nemcsak minden irányban mozgatható, de egyre gyarapodnak kényelmi funkciói is, igaz, leginkább a drágább autókban, melyek már alapáron kínálják a memóriás és motoros beállítást.

Évtizedek óta lehet rendelni ülésfűtést, de ma már a hűtés is megoldott, sőt nemcsak a párnánál és támlarésznél, hanem a fejtámlánál is.

Mercedes Maybach enteriőr Forrás: Daimler

Mobil masszázs

Felárért ugyan, de egyre több üléshez rendelhető masszázsfunkció, az elől és hátul utazóknak is. A masszázsmatrac cellái gyors légmozgásra képesek, így nyújtanak felfrissítő érzést, mely kellemes hatást tovább fokozhatják az ülésmelegítők. A vezetés közben is aktiválható dinamikus ülés-masszázs a közérzetre és az egészségre is jó hatással van, ami kényelmi és közlekedésbiztonsági szempontból is előnyös. A biztonságot növelik és az érzékelők és elektronikus rendszerek, melyek már ütközés vagy borulás előtt képesek az üléspozíciók optimális beállítására, így is növelve az autóban utazók védelmét és csökkentve a sérülésveszélyt.

Az ülés sokkal több, mint egy kárpitozott váz Forrás: Continental

Lexus megoldás

Egyre több autóban rezgőüléspárna figyelmeztet az irányjelzés nélküli sávelhagyásra, így megelőzve az elalvásos baleseteket. Érdekes koncepciót kreáltak a Lexus mérnökei, akik minden eddiginél kényelmesebb ülést ígérnek a pókháló minta és pókselyem kombinálásával. Környezetbarát rostokból készült és minden helyzetben jól támasztja a gerincoszlopot. A háttámla középpontjából szerteágazó pókháló-szerkezet pont annyira tartja feszesen a testet, amennyire kell, ugyanakkor a szokásosnál több szabad mozgásteret hagy a vezetőnek, aki így vállát is könnyebben forgathatja el, ami különösen tolatáskor nagy segítség.

Ismétlés

Bárhová ülsz, bármivel utazol, a lényeg, hogy mindig kapcsold be a biztonsági övet, és a többieket is beszéld rá!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....