Hyundai
Más gyártókhoz hasonlóan a dél-koreai konszernnél is érezhető az elmozdulás a SUV-crossover kategória fele, ami érthető, hiszen ezt kéri a nép. Kérése parancs, mert a fogyasztó az első!
Egyébként is egyre többen teszik le a voksukat a Hyundai mellett. Nem véletlenül, hiszen az autók minősége mellett a design is kimagasló, köszönhetően a márka merészen álmodó és alkotó formatervező csapatának, mely mindig ráérez a trendre, miközben egyáltalán nem megosztó stílusa.
Ellentétben több világmárkával, mely inkább az ázsiai és észak-amerikai ízlést akarja kiszolgálni...
Hyundai sor Fotó: Boros Jenő
Európai ízléshez helyi gyártás
A Hyundai nem véletlenül találja el az a globális és európai igényeket, mert sok más gyártótól eltérően nemcsak a világ legnagyobb piacára, a kínai fogyasztókra koncentrál, miközben európai megjelenését helyi gyártókapacitással is erősíti, ami ráadásul a viszonylag gyors szállítási idők miatt is fontos.
Kovács Pál, a márka magyarországi igazgatója az Autószektornak elmondta, hogy a Csehországban és Törökországban működő gyárak termelése szinte lefedi a teljes kínálatot: az i10-es és a i20-as kisautók, valamint az új Bayon Izmitben, az i30-as sorozat, a Tucson meg a Kona Electric Nosovicében készül. Ennek köszönhetően jó néhány márkánál gyorsabban tudták kielégíteni a vásárlói igényeket, és nem csak készletből, hanem a rendelt autókból is, melyeket 2-3 hónapon belül leszállítottak. Ennél hosszabban olykor csak a törökországi modellekre kellett várni.
Sportos és dögös i20 N Fotó: Boros Jenő
Túlélő show után
Kezd helyreállni a magyar újautópiac, mely alaposan megsínylette a járványt. Nem minden kereskedés maradt talpon, jó néhány hálózat megritkult, a Hyundainál talpon maradt mind a 24.
Kovács Pál márkaigazgató szerint ez is jelzi a márka erősségét, ahogy a megújult és egyre gazdagabb modellpaletta is.
A Herceghalom környékén rendezett bemutatón több újdonságot lehetett kipróbálni, a mezőnyben ott volt a sportos i20-as, a trendi Bayon, a plugin hybid Tucson és hétüléses Santa Fe, valamint az üzemanyagcellás, vagyis hidrogénből áramot termelő és villanymotorral hajtott Nexo.
Majdnem minden második
Ahogy globálisan, úgy itthon is alaposan átrendezőik a piac, a vevők egyre inkább az SUV/crossover modelleket keresik, Magyarországon ezek aránya már 45 százalék. Meglátszik ez a Hyundai idei értékesítéséből is: a Datahouse adatai szerint az első öt hónapban 47 százalékkal növelte eladásait a Hyundai, a 2311 autó 3,5 százalékos piaci részesedést jelent.
Legkeresettebb modelljük a Tucson (1068 db), a Kona (426 db), az i30 (385 db) és az i20 (294 db), majd az i10 és a Santa Fe következik. Utóbbi népszerűségére jellemző, hogy négy hónap alatt elkelt az egész évre tervezett kontingens.
Áttolják a bringát Fotó: Boros jenő
Egyre több átpártoló
A Tucson esetében 133 százalékos, az i20-asnál 77 százalékos a növekedés. Ami látszik, hogy már nem csak a magánvásárlóknál, hanem a flottás beszerzéseknél is fontos és megkerülhetetlen szereplő lett a Hyundai. Kovács Pál szerint az új modelljeiket vásárlók között egyre több a más márkáktól átpártolók, ezt igazolják az egyre sűrűbb német prémium autó beszámítások is.
Fuel cell pionír
A Hyundai nem kezdő a villanyautózásban, sőt, az üzemanyagcellás modellek között is úttörő volt, mert már több mint kétévtizede gyárt ilyeneket, ráadásul nagyobb kategóriájúakat is.
Nem véletlenül működik komoly teherautóflottája Svájcban, ahol jelentős hidrogén töltőhálózat is segíti a tiszta üzemmódú személyautók, buszok és teherautók elterjedését.
A Hyundai 2021-en további 140 darab XCIENT Fuel Cell teherjárművet szállít ki európai ügyfeleinek, a cég szándéka, hogy 2025-re 1600 hidrogén üzemanyagcellás járművet értékesítsen.
A Hyundai terveiben 2030-tól már évi 700 ezer üzemanyagcellás villanyautó gyártása szerepel, a buszok és teherautók mellett vonatok és hajók is szerepelnek majd a terméklistán.
Itt a Nexo
A magyar piacon először luxusmodellel indít a Hyundai: a Nexo ára éppen 28 millió forint alatt van és csak egy változatban rendelhető, ám a többoldalas felszereltségi lista szerint ez is elég. A gondot továbbra is az egyetlen, ráadásul nem nyilvános budapesti töltőkút jelenti, a mobil állmást a Linde üzemelteti Illatos úti telephelyén.
Bejött a Prophecy
A koreai márka dizájnirányzata nem csak a vevőknél, hanem a szakmában is sikert aratott: Sangyup Lee, a Hyundai formatervezési igazgatója megkapta a Festival Automobile International (FAI) design nagydíját, elismerve a Prophecy tanulmányautó és a Hyundai megújult formavilágát.
A kollekcióban igazi karakterautók sorakoznak, olyanok mint a Tucson legújabb generációja és az egy osztállyal kisebb Bayon, melyet Magyarországon júniusban mutattak be. Az új városi szabadidőjárművel, vagy inkább crossoverrel a Hyundai minden eddiginél szélesebb választékot kínál ügyfeleinek.
Városnév
A Hyundai szabadidőjárműveinél szokásos névadási stratégiával összhangban közkedvelt nyaralóhelyről kapta a nevét: a modell: Bayonne a francia baszk régió fővárosa, az ország délnyugati részének egyik legszebb turisztikai célpontja. Mivel a Bayon kifejezetten az európai piac elvárásaihoz igazodva jött létre, a vállalat európai nevet adott neki.
Iszonyatos tempót vett fel a a Bayonnal a Hyundai, mely hét vadonatúj, illetve megújult modellt vezetett be mindössze 12 hónap alatt (húszat, ha az összes karosszériatípust és hajtáslánc-variációt figyelembe vesszük), és ezzel új rekordot ért el a flottabővítés szempontjából.
Voila, Bayon
Karakteres külső formavilága egyedülálló jelenséggé teszi szegmensében a Bayont, mely letisztult dizájnjával kiemelkedik versenytársai közül. Széles hűtőmaszkjának alsó nyitott kialakítása stabil kiállást kölcsönöz az autónak. A három részből álló fő lámpatestek a légbeömlőkkel alkotnak egységet, ami szerkezetileg és optikailag is látványos. Hátul nyílhegy alakú zárófények emelik ki a tetőoszlop dinamikus vonalát.
Bayon beltér
Adatok
A Bayon hossza 4180 mm, szélessége 1775 mm, magassága 1490 mm, tengelytávja 2580 mm.
Motorválasztékában szerepel az 1 literes T-Gdi-vel kapcsolt 48 voltos mild hibrid 100 vagy 120 lóerős teljesítménnyel, ehhez hatfokozatú intelligens manuális (6iMT) vagy hétfokozatú duplakuplungos (7DCT) sebességváltó rendelhető. A kínálatot az ötfokozatú kézi sebességváltóval szerelt 84 lóerős, 1,2 literes MPi szívó benzinmotor teszi teljessé.
És egy kis foci
Nem kevésbé izgalmas a Hyundai következő villanyautója, az IONIQ 5, melynek V2L funkciójával bármilyen elektromos fogyasztó működtethető vagy tölthető, mert 800 voltos akkumulátora 110/220 voltos forrásként is alkalmazható.
A 350 kW-os gyorstöltővel az IONIQ 5 mindössze 18 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra tankolható, ami száz kilométerre elegendő áramot jelent, teljes töltéssel közel ötszáz kilométer a hatótávja. A rácsatlakoztatott labdaadogató gépet a Chelsea FC játékosai esti edzésen is kipróbálták.
Széljegyzet
Végre nem csak online találkozhatunk szakmabeliekkel, hanem személyesen is, és ahogy enyhülnek a korlátozások, úgy szaporodnak a nyilvános bemutatók. Jó látni az ismerős arcokat és ami nem kevésbé fontos, a mimikát, mert az sokat elárul. Fontosak a reakciók beszélgetés közben és a tesztautók vezetésekor is, mert ez az igazi élet.
Nem kevésbé fontos takarékoskodni az üzemanyaggal és az idővel, ebben is nagyot lépett a Hyundai, melynek több mint másfél évtizede együtt dolgozó párosa a lényegre összpontosított: nem tartottak hosszú előadásokat, nem ismertették szóban azt, ami egyébként is elolvasható az alaposan összeállított sajtóanyagban. De nem azért, mert ki akarták kerülni a kényes kérdéseket, sőt, mindkét napon folyamatosan a sajtómunkások rendelkezésére állva válaszolt a sajtóügyekért felelős Ördög Ibolya és a márkaigazgató Kovács Pál.
Ördög Ibolya és Kovács Pál Fotó: Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!