hangvezérlés

A hangvezérelt információs szórakoztató rendszer is zavarja a vezetést

2015.10.26.

Az autók hangvezérlésű információs szórakoztató rendszere lehetővé teszi ugyan, hogy a sofőr két kézzel tartsa a kormányt, de a figyelmet azért elvonja a vezetéstől.

A telefonhívásra, a rádió bekapcsolására vagy egyebekre vonatkozó hangos utasítás kiadása után még akár 27 másodpercbe telik, amíg a sofőr teljes figyelme ismét a vezetés felé fordul. Ha az autó óránként 40 kilométeres sebességgel halad, ezalatt három futballpálya hosszúságát teszi meg - állapította meg két csütörtökön megjelent tanulmány, amelyeket az AAA amerikai közlekedésbiztonsági alapítvány hozott nyilvánosságra.


A tanulmányokat az Utahi Egyetem készítette az AAA megbízásából. A kutatók idei autómodellek különböző hangvezérelt rendszereit vizsgálták és hasonlították össze. Az információs szórakoztató (infotainment) rendszerek a Chevrolet Equinox, a Buick Lacrosse és a Toyota 4Runner modellekben bizonyultak a legkevésbé zavaróknak, mert ezek intuitívabbak voltak, és jobban megértették a hangos utasításokat. A Ford Taurus, Chevrolet Malibu, Volkswagen Passat, Nissan Altima, Chrysler 200 és Hyundai Sonata modellekben található rendszerek kevésbé jól szerepeltek a teszten.

A Mazda 6-os modellben található infotainmentrendszer bizonyult a legzavaróbbnak: a működtetés több lépcsőből áll, kevésbé jó a hangfelismerése, és hosszabb ideig tart, amíg végrehajt egy feladatot. Például egy rádióállomás kiválasztásához előbb ki kell mondani, hogy "frekvencia", majd a csatorna számát. A kutatók megállapítása szerint a gyakorlat nem tette könnyebbé a rendszerek használatát. A tesztekben résztvevő 257 személy öt napra vihette haza a kocsikat, de azok a funkciók, amelyek elsőre nehéznek bizonyultak számukra, nem lettek könnyebbek pár nappal később sem.


A legkevésbé figyelemelvonó rendszer is legalább 15 másodpercre gyengítette a sofőr összpontosítását a vezetésre. Az idősebb sofőröknek tovább tartott, amíg ismét teljesen koncentrálni tudtak, mint a fiatalabbaknak. A hangvezérlésű mobilozás esetében úgy találták a kutatók, hogy a Google Now könnyebben reagált és hajszálnyival kevésbé zavaró volt, mint az Apple Sirije vagy a Microsoft Cortanája. Joel Cooper, az egyetem kutató pszichológusa elmondta: a hangvezérlésű rendszerek elég merevek, arra kényszerítik a felhasználót, hogy nagyon speciális utasításokat adjon a különböző feladatok végrehajtására.

A megfelelő parancs kiadása esetén is előfordul, hogy a rendszer nem érti meg, és ha a rendszer nem működik, a vezető figyelmét az vonja el, hogy megpróbálja kideríteni, miért. Egyszerűen nem elég jók; biztonságosabb alternatívát ígérnek, de nem mindig ennek megfelelően működnek – foglalta össze Cooper. A Mazda gyártója azt ígérte, hogy a 2016-os Mazda 6-os, és más új modellekben már fejlettebb rendszert alkalmaznak, amely minimalizálja a figyelem elvonását.

A Cooper arról is beszélt, hogy következő kutatások során a hangvezérelt és a hagyományos, kézzel irányított infotainmentrendszereket is összehasonlítják majd. Az AAA a törvényhozókkal és a kormányhivatalokkal is megosztja a kutatások eredményeit. A szervezet felhívta az autósok figyelmét arra, hogy kellő körültekintéssel használják a hangvezérelt rendszereket, akkor is, ha az autó rövid időre megáll.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.25
2024-ben a Porsche AG átfogóan megújította termékpalettáját: a Panamera, a Taycan, a 911 és a Macan....
2025.01.25
Az új Q6 e-tron Sportback Offroad tanulmány esetében a szélesebb nyomtáv és a megnövelt hasmagasság....
2025.01.25
Ez lesz az igazi self service.   ..
2025.01.25
Az amerikai szervezet 26 autómárkát górcső alá vevő, használt autókra vonatkozó megbízhatósági....
2025.01.25
A hajtásláncokon kívül mindenhez hozzányúltak, a megjelenés is sokat változott. ..
2025.01.25
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt az év, és nem csak mi, hanem autóink is egy évvel öregebbek....
2025.01.25
A BMW egyik fő beszállítójaként az Eve Power debreceni üzemének nagy hatása van a a német....
2025.01.25
Szombathely és Körmend, valamint Szombathely és Kőszeg között vagy autópálya, vagy négysávos autóút....
2025.01.25
A felújítás első ütemében ideiglenesen kétirányú lesz az északi felüljáró, ahol irányonként egy-egy....
2025.01.25
A Toyota francia ásza a csütörtök esti harmadik helyről pénteken az első helyre ugrott az....