Amikor először ültünk a volánnál, az oktató vagy elmagyarázta, mi a helyes testtartás és az ideális távolság a kormánytól meg a pedáloktól, vagy nem. De még azok közül is sokan, akiket beavattak ezekbe a praktitkákba, jó eséllyel, az évek során felvettek valami hanyagabb pozíciót, mondjuk a szinte fekve vezetést és rászoktak a kormány egyujjas tekergetésére is. Pedig a biztonságos vezetéshez elengedhetetlen a megfelelő testtartás és a jármű helyes kormányzása. Ezért most visszatérünk az alapokhoz, vezetésbiztonsági kiskáté következik.
ÜLÉSPOZÍCIÓ
- Az ülés magassága úgy legyen beállítva, hogy a fejünk teteje és az autó tetőkárpitja között legyen 10-15 cm.
- Az ülés háttámlájának dőlése a vízszintes síkhoz képest 90-100 fokos. Ez jó a gerincünknek és a biztonsági öv, valamint a légzsák is csak így tud megfelelően funkcionálni.
- Az ülés távolsága a pedáloktól akkor optimális, ha enyhén hajlított lábakkal érjük el azokat és semmiképpen nem az a követendő, hogy kinyújtott lábakkal gyorsítsunk, fékezzünk vagy használjuk a kuplungot.
- Ugyanez igaz a karokra is, nagyon fontos, hogy úgy állítsuk be a háttámlát, hogy a karjainkat ne tudjuk teljesen kinyújtani a kormányzáshoz. Vészfékezéskor a nyújtott lábak és karok komoly testi sérülésekhez vezethetnek.
- A fejtámla pedig akkor tudja betölteni szerepét, ha annak a teteje legalább a fülünk fölé ér.
- A jó ülésbeállítással a sebességváltó is könnyen elérhető, ahhoz csak a karunk helyzetét kell változtatni, a hátunk nem mozdul hozzá.
Nemcsak kényelmi szempont, sarkköve a biztonságos közlekedésnek.
KORMÁNYZÁS
Ma már ez az elfogadott legjobb kormánytartás.
- A kormány tetejének az ön vállánál lejjebb kell lennie.
- Ma már nem a „10 óra 10 perc” a legmegfelelőb kormánytartási pozíció, mert egyrészt, ha túlzottan fent fogjuk a kormányt, akkor egy élesebb kanyarnál azt akár el is kell engednünk az egyik kezünkkel, másrészt, ütközés esetén a kinyíló légzsáknak pont útjában lesznek a kezeink. Ezért ma már a „9 és 3” óra néven ismert technika az ajánlott.
- Vezetés közben soha ne vegye le egyik kezét sem a kormánykerékről. Ha például jobbra fordul, akkor a bal kezével az óramutató járásával megegyező irányba tolja a kormánykereket, miközben a jobb kezével egyidejűleg az óramutató járásával megegyező irányba húzza a kormányt.
PEDÁLOK KEZELÉSE
A pedálok helyes használata pénztárcakímélő is lehet.
- A pedálokat úgy kell használni, hogy a sarkak a földön maradjanak (bal a kuplung alatt, jobb a fék alatt), azaz a lábfejet nem szabad teljesen felemelni, hanem meg kell dönteni.
- Fontos, hogy ne vezessen úgy, hogy a bal lába a kuplungon nyugszik: elég egy enyhe ütközés, hogy akaratlanul megnyomja a pedált és ezzel felgyorsítja a kuplungtárcsa kopását, így azt idő előtt ki kell cserélni. Ez azért is veszélyes, mert akaratlanul is teljesen bekapcsolhatja a kuplungot, ami miatt a motor "szabadon jár" és a jármű motorfék nélkül halad tovább: ez olyan, mintha üresbe kapcsolna, és ha nem avatkozik be azonnal, könnyen balesetet okozhat.
Forrás: autoblog.it, driving-tests.org