Alfa Romeo 4C
A szerző felvételei
Te mit választanál?
Mindig vannak aktuális kedvencek, melyek megragadják a gazdag lehetőségekkel megkínált autós újságírót, aki azért igyekszik megőrizni a pártatlanságnak legalább a látszatát, ezért inkább diplomatikusan visszakérdez, hogy milyen célokra kell a jármű. Mert ha például elérhető áron akar új autót venni, akkor egyből beugrik a Dacia márka, legyen az sportterepjáró vagy kisbusz, mert a Duster és a Lodgy verhetetlen a mezőnyben, ahogy a kisebb kombiknál a Logan. Erre persze még barátaim is gyanúsan kezdenek mustrálni, de egyre többen szabadulnak meg előítéleteiktől és örülnek a (talán tévesen) szakembernek tekintett újságíró véleményének.
Most viszont színt kell vallanom, de könnyen teszem, mert olyan autót vezethettem, amibe első látásra szerelmes lettem, ráadásul akkor sem okozott csalódást, amikor édes kettesben enyelegtünk. Pedig nehezen indult: első randevúnkat június közepére beszéltük meg, az olaszországi Grugliasco gyárban végignézhettem volna születését, de sajnos némi szervezési és repülési probléma miatt lemaradtam a nagy pillanatról.
Majdnem reménytelen randevú
Másnap is hiába várt rám a Bolocco tesztpályán... Biztosan én voltam a szomorúbb, mert az elmúlt évtizedek leggyönyörűbb sportkocsijáról maradtam le, de a sors és persze az AVIS, meg annak ügyvezetője megsegített és Haraszti Géza jóvoltából mégis összejött a nagy találkozás: a Zsámbék-ringen vezethettem az Alfa Romeo 4C-t Na ez az autó, amire fenntartás nélkül azt mondom, hogy ő kell, és csak ő, pláne azok után, hogy túljutottunk az első körökön a pályán.
Nem okozott csalódást
A szép forma csodás technikát takar, a hangja, motorteljesítménye és futóműve is lenyűgöző. Nem véletlenül, hiszen az Centro Style design stúdióban öltöztetették, a Maserati telephelyén gyártották, csupa high tech elemből, elismert beszállítóktól. A szénszál-erősítésű utascella köré épített utcai versenyautó 1,8 literes turbójának 240 lóerőnyi teljesítménye nem tűnik velőtrázónak, de az, mert hogy négy kilogramm (3,73 kg) sem jut egyetlen pacira. A kedvező arányt a főtartó és biztonsági feladatot ellátó 65 kilogrammos karbonkabinnak köszönhető, ennek gyártója az Airolában működő Adler.
Klímátlan könnyűszerkezet
A szénszálas műanyag mellett alumínium, és kompozit karosszériaelemeket használtak, a négydugattyús Brembo fékrendszer alumínium alkatrészeivel két kilót spóroltak, de a diétát segítették a bi-LED lámpatestek, valamint az is, hogy nincs kormányszervó, légkondicionáló, kárpit és meztelen a küszöb, az ülés is „csak” alig párnázott karbon-héj. Aki sportos élvezetre vágyik, nem is akar többet. Ha mégis, akkor felár nélkül szállítja a gyár a légkondicionálót!
Programválasztó
Normál üzemmódban ( a négy gombból az N jelzésű) normál autóként használható a változó szívó- és kipufogóoldali vezérlésű, közvetlen benzinbefecskendezése, hatfokozatú dupla-kuplungos robotváltóval és elektronikus differenciálzárral szerelt sportkocsi. A középmotor és hátsókerékhajtás, valamint az alacsonyra helyezett és a két tengely közötti tömegközéppont garantálja az élményautózást, pláne ha átkapcsolunk Dynamic, vagy Race üzemmódba: előbbinél direktebb lesz a gázreakció, utóbbinál pedig semlegessé válik az elektronikus menetstabilizáló. Ja, és közben színét is változtatja a műszerfal, melyen a legdurvább állásban megjelenik egy giroszkóp.
És itt a válasz
Szóval, ha azt kérdezik, hogy melyik a kedvenc autóm, akkor gondolkodás nélkül rávágom, hogy Alfa Romeo 4C, ha azt kérdezik, hogy mit vennék, akkor sem mondanék mást, csak kiegészíteném azzal, hogy ha meg lesz rá a pénz, ami az alapváltozatnál is 17 millió forintot jelent. Egyébként meg hiába is lenne ennyi pénzem, a Coupé népszerűsége miatt világszerte hosszú a várólista, nem véletlenül szerepel csak egyetlen darab a magyarországi forgalomba helyezési listán. Sajnos nem az enyém.
Stradale vs 4C
Méltó utódja a legendás Alfa Romeo 33 Stradale modellnek a 4C, igaz, az 1967-ben bemutatott sportkocsi laposabb és könnyebb volt. Ma is gyűjtők kedvence, de nehéz hozzájutni, mert mindössze 18 Stradale készült, a 4C-ből naponta 15, évente 3500 gördül le a Maserati gyár szalagjáról. A 700 kilogrammos tömegű ősmodellnél az alumínium és magnézium dominált, napjaink Alfa sportkocsija karbon és kompozit elemekből épül, ennek is köszönhető, hogy jobban gyorsul.
MŰSZAKI ADATOK
33 Stradale 4C
Évjárat 1967 2014
Motor V8 benzin S4 benzin
L/LE 2,0/230 1,8/240
Hosszúság 3970 mm 3989 mm
Szélesség 1710 mm 2090 mm
Magasság 991 mm 1183 mm
Tengelytáv 2350 mm 2380 mm
Száraz tömeg 700 kg 895 kg
Gyorsulás 0-100 km/órára 5,5 mp 4,5 mp
Forrás: Gyártó
Kölcsönözhető is
Nem minden presztízsmodellt irigyelnek, több márkánál is érezni felhangot, hallani vezetőjére megjegyzéseket. Az Alfa Romeo 4C kupénál nem kell ettől félnünk, mert egyéniség, ráadásul nem jön szembe egy másik, állítja Haraszti Géza ügyvezető igazgató, aki szerint autóparkjával is megkülönbözteti magát konkurenseitől az AVIS autókölcsönző. Az élményautót napi 75 ezer forint+áfáért lehet bérelni. A potenciális ügyfelek azok a 30 és 50 év közöttiek, akik már letettek valamit az asztalra, de lehet egy cég hétvégi ajándék is legjobb dolgozójának.