motorgyártás
Szerző: Boros Jenő
Mindenki szereti dicsérni saját lovát, pontosabban autóját és kisebb fogyasztási adatokkal takarékosnak beállítani azt mások előtt. Hogy miért? A válasz egyszerű: igazolnia kell, hogy jól választott, amikor kedvenc márkája mellett döntött, és persze az sem utolsó érv, hogy ő bizony fantasztikus pilóta, akinek autója négy literrel is elmegy. Utóbbiban lehet némi igazság, hiszen 50 százalék túlfogyasztás is lehet a pilóta lábában, mert sok függ a vezetési stílustól. Tudják ezt a gyártók is, ezért sok más mellett ezt is bevetik a fogyasztásméréseknél, hogy aztán büszkén írjanak diétás eredményt a műszaki adattáblázatba. Csalódás akkor éri a vevőt, amikor a mindennapi használat során annál jóval magasabb, olykor kétszeres értéket tapasztal.
A műszaki fejlesztéseknek köszönhetően 1977 óta 11 literről 5 literre csökkent az európai autók átlagfogyasztása A szerző felvéte
Vannak piacok, ahol ezért kártérítést lehet követelni: az amerikaiak ilyenkor perelnek és rendszerint nyernek, az európaiak legfeljebb dühösek, de nagyjából beérik ennyivel, köszönhetően az eltérő fogyasztóvédelmi törvényeknek és normáknak.
Az Európában 1996-ban bevezetett NEDC ( New European Driving Cycle) valóban segíti az összehasonlítást, hiszen minden autótípusnál azonos módszereket alkalmaz, de abban is egységes, hogy a valós fogyasztás meghaladja a publikált adatokat. Az eltérések is nagyon különbözőek, hiszen előfordul 2 százalékkal, de sok modellnél 30-35 százalékkal is magasabb gyakorlati átlagfogyasztás. Ami tény, hogy a műszaki fejlesztéseknek köszönhetően 1977 óta 11 literről 5 literre csökkent az európai autók átlagfogyasztása, de többnyire ennél kisebb számok szerepelnek a katalógusokban.
Csalás, vagy csak kozmetikázás?
A gyártók egyszerűen kihasználják a fogyasztási szabványok kiskapuit, ami persze jelképes, mert autókról van szó. Azok közül pedig a kisebbek is másfél méter szélesek. A jelenleg alkalmazott NEDC szabvány bőven rászolgált, hogy lecseréljék egy nemcsak nevében újra. A jelenleg érvényes vezetési ciklus mérésben rögzítve van, hogy a görgős próbapadon mekkora távolságokat és milyen sebességgel kell megtennie a járműnek, sőt azt is előírták, hogy mikor kell váltani, gyorsítani, lassítani. A NEDC előírás szerinti az összesen húsz perces procedúra kétharmada városi ciklus, melynél tizenkétszer kell megállni. Az első fékpadi teszt városi és extra városi ciklusában az autót maximum 50 km/órás sebességre gyorsítják, de a 195 másodperces teszten az átlagsebessége 18,7 km/óra, ami 1013 méteres utat jelent, a procedúrát négyszer megismétlik, és a 4052 méteres táv átlaga adja a városi fogyasztást. A fékpadi mérésnél külső ventilátor hűti az autót, melynek így nincs légellenállási többletfogyasztása, és a mérési adatokat javítja az is, hogy a kormány sem mozog, nincs bekapcsolva a világítás, a rádió és a légkondicionáló sem. A teszt harmadát kitevő autópályás szakaszon legfeljebb 10 másodpercig kell 120-as tempót produkálni, a teljes cikluson mért átlagsebesség 33,6 km/óra.
A szabványokra hegyezik az autókat
Mivel minden méretű és tömegű autót azonos elvek alapján tesztelnek, így előfordulhat, hogy a kisebb motorúaknál, különösen a turbófeltöltősöknél a gyári adatoknál magasabb, a nagyobb hajtóműveknél olykor kisebb a gyakorlati fogyasztási érték. Tapasztalatok szerint leginkább az azonos kategóriájú modellek adatait összehasonlítva látható kisebb eltérés.
Ahogy a törésteszteknél, úgy a motoroknál is a szabványok teljesítésére koncentrálnak a gyártók, és rengeteg trükköt alkalmaznak. Az alapfelszerelésből kiveszik a pótkereket, ami tömegcsökkentést eredményez, csakúgy, mint a kisebb üzemanyagtartályok beépítése, de a diéta része a magasabb hőmérsékleten történő mérés, a kisebb gördülési ellenállású és keményebbre fújt abroncs. Gyakran átprogramozzák a befecskendezést és gyújtást, vagy a mérési tartományra optimalizálják a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Nem éppen autókímélő, de bevált trükk, hogy kuplungcsúsztatással, vagyis alkatrészek intenzívebb koptatásával álló helyzetből kettes fokozatba kapcsolva indulnak el az autóval.
Mikor jön a világszabvány?
Az Európai Bizottság vizsgálata szerint a fogyasztáskülönbségek a legtöbb modellnél meghaladták a 10 százalékot, mert a gyárak különös gondossággal felkészített, vagyis preparált szériaautókat vizsgáltatnak. A trükkök között szerepel a minimális felszereltségű, tehát könnyebb modell, melynek légellenállását karosszéria réseinek leragasztásával is csökkentik. Segíti a diétát a kisebb méretű, vagyis csekélyebb gördülési ellenállású és magasabb nyomásra pumpált abroncsok felszerelése, valamint előre teljesen feltöltött akkumulátor és a leszedett ékszíj. A hígabb kenőolaj is csökkenti a motor üzemanyag fogyasztását. Az uniós szakemberek azt is megállapították, hogy éghajlati és domborzati adottságai miatt a gyártók különösen kedvelik a spanyolországi tesztlétesítményeket, mert a NEDC szabály nagy tűréssel 20 és 30 Celsius fok közötti hőmérsékletű tesztet ír elő. A visszaélések kizárására globálisan egységes (Worldwide harmionized Light Vehicle Test Procedure) szabályon dolgoznak a törvényalkotók, a WLTP 2017-es bevezetésig pedig maradhatnak a trükkök.
Kottaolvasók és vaspapucsosok
A jármű műszaki állapotán kívül a fogyasztásban jelentős szerepe van a vezetési stílusnak és forgalmi viszonyoknak, mert hiába szigorítják a mérési teszteket, ha vaspapucsos stílusban, vagy ólomlábbal nyomjuk a gázpedált és feleslegesen fékezgetünk. A kollektív közlekedési szempontjából a legtakarékosabb módszer igazodni a forgalom ritmusához, ami remélhetően jól illeszkedik a jelzőlámpák kottájához. Az optimális fogyasztáshoz hozzátartozik a jármű terhelésének megfelelő abroncsnyomás és természetesen a karbantartott, tiszta légszűrőjű motor.
Büntetés kozmetikázásért
Az USA-ban sokba kerül a kozmetikázás: megtévesztőnek találta a fogyasztóvédelmi szervezet a Kia-Hyundai reklámját, melyben a valóságosnál kisebb fogyasztási értéket ígért modelljeihez. A dél-koreai konszern elnézést kért az érintett 900 ezer ügyfelétől, és a megtett kilométerek arányában kifizette a benzinár-különbözetet. A szervizkönyv és kilométeróra alapján kiszámolt 3 százalékos túlfogyasztás 100 millió dollárjába került a Hyunda-Kia párosnak az USA-ban, erre jött még a Környezetvédelmi Hivatala (EPA) bírsága.