Wankel-motor

Visszatér a Mazda Rotary Engine csapata!

2024.02.07.

A Mazda egy 36 főből álló mérnökcsapatot hoz létre, amely kifejezetten a Wankel-motorok fejlesztésén dolgozik majd.

A Mazda még tavaly jelentette be, hogy visszahozzák a híres rotary, azaz Wankel-motort és opcionális hajtásként elérhetővé is tették MX-30-as crossover modelljükben, később pedig Iconic SP Concept nevű koncepcióautójukat tárták a közönség elé, amelyben a Wankel-motor az elektromos akkumulátorok töltőjeként funkcionált. Ezek azonban csak apró lépések és próbálkozások voltak, nemrég viszont azt jelentette be a japán gyártó, hogy a híres motor ismét saját csapatot kap maga mögé, akik csakis a Wankel-motor technológiáján fognak ügyködni.

Az RE Development Group nevű csoport 36 mérnökből fog állni, akik kizárólag a forgódugattyús motor fejlesztésén dolgoznak majd. Legutoljára 2018-ban létezett ilyen csapat, abban az évben azonban a Mazda feloszlatta a divíziót, mivel már a megelőző években alig rukkoltak elő valamivel. 2012 volt az utolsó év, amikor Wankel-motoros Mazda gurult le a gyártósorról, ez a kifejezetten japán piacra szánt RX-8 Spirit R nevű modell volt. Ez a helyzet változhat, bár egyelőre nem ígérnek kifejezetten Wankel-motoros, nagy teljesítményű modellt, mint amilyen az RX-8 volt, viszont az a céljuk, hogy olyan "vonzó autókat gyártsanak, amelyek felkeltik a vásárlók figyelmét".

Az MX-30 Skyactiv REV bolygódugattyús motorja. (Forrás: Mazda)

Persze ez egyszerű reklámszlogen, de azért mindenképpen ígéretesnek hangzik, főleg, ha belegondolunk, milyen is a Wankel-motor hangja. Ső, azt sem érdemes elfelejteni, hogy a tavaly bemutatott Iconic SP Concept is ígéretesnek tűnt és ha a Mazda csak a dizájn ötleteinek felét tartja meg és abból alkot valamit, a márka rajongói még úgy is rohannak majd a szalonokba. Ezt támasztja alá a Mazda vezérigazgatója, Katsuhiro Moro 2024-es Tokiói Autószalonon elhangzott beszéde, amelyben az RX-7/RX-8-as modellek lehetséges utódjáról ejtett pár szót:

Rendkívül boldog és mélységesen meghatott vagyok amiatt a rengeteg támogatás és biztatás miatt, amiket a kompakt sportautónk koncepciója után kaptam. Meg szeretném köszönni mindenkinek. A támogatásotokkal, el fogunk indítani egy Wankel-motorral foglalkozó csoportot február elsején, hogy közelebb kerüljünk a célhoz.

Persze ez is csak egy egyszerű bejelntés, de az, hogy a Mazda újra útjára indítja a kizárólag forgódugattyús motorokkal foglalkozó csapatát, azt jelzi, hogy a szándékaik komolyak. Persze azt is érdemes hozzátenni, hogy a koncepció modell Iconic SP-ben a Wankel-motor nem az autó kerekeit, hanem az akkumulátorokat hajtotta, ami egyfelől a változáshoz való alkalmazkodást is jelenti, de azt is, hogy a motor a jövőben már nem lesz olyan, mint régen. Az Iconic SP egy két-rotoros motort használ az akksik feltöltésére, de egy egyszerű házi végződésről is tölthető.

Az Iconic SP a Tokiói Autószalonon. (Forrás: Mazda)

A modell 365 lóerőre képes, 1450 kilogrammos súlya van, 4,18 méter hosszú és 1,85 méter széles, valamint 1,14 méter magas. A Mazda hozzátette, hogy a koncepcióautót valamivel nagyobbra tervezték, és egy lehetséges, valódi, tömeggyártott modell ennél kisebb paramétereket kapna. Masashi Nakayama, a projekt tervezési vezetője azt mondta, hogy egy MX-5 Miata méretére is le tudják csökkenteni az autót.

Ha valóban létrejön az Iconic SP nyomán egy tömeggyártott modell, az a Mazda tizenharmadik autója lenne, amely Wankel-motort kap. Mivel az ezzel foglalkozó mérnöki gárdát még csak most jelentették be, érdemes arra számítani, hogy egy erős, sportos kupé, amelyben a félreismerhetetlen hangú motor duruzsol, még jó pár évre van innen, sőt, még azt sem szabad készpénznek venni, hogy egyáltalán létrejön a modell. Józan ésszel gondolkozva viszont arra igenis érdemes számítani, hogy a Wankel-motor valamilyen formában visszatér a Mazda kínálatába, ami nem csak azért jó, mert felpörgeti a potenciális vásárlókat, hanem mert a motor az autózás egyik ikonikus darabja.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

Forrás: 
Motor1.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
Megint egy amúgy csillogó, de sok buktatót rejtegető autó. ..
2025.02.01
A rendőrök szabálysértési őrizetbe vették a 37 éves balatonfűzfői férfit - írja a police.hu. ..
2025.02.01
Megreformálhatja a villanymotorokhoz való viszonyunkat a könnyű és kicsi, szlovén kerékagymotor? ..
2025.02.01
Rekord összegű, mintegy 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a közúti teher- és....
2025.02.01
A Lamborghini bejelenti: Maurizio Leschiutta a motorsport új vezetője – írja honlapján a német....
2025.02.01
A Vizionári nevű online diszkusszió során a szakértők számos kérdéssel foglalkoztak a biztosítási....
2025.02.01
Kamion, trélert vontató mikrobusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán, melynek....
2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....