bánya dömper

Fiúk a bányából, avagy Moszkvicsot alázó gigász

2023.02.07.

Több tankot is elbír, legalábbis ami a tömeget illeti, és ha kell, simán átmegy rajtuk, persze csak ha nem lőnek rá, tűzszünetben, terepen feltartozhatatlan.

A fiúk a bányában harcolnak, a brigád nemzetközi, van köztük amerikai, japán és orosz gigász is. Frontvonalukra kevesen mernek bemerészkedni, ami érthető, mert olyan nevek fémjelzik, mint a BelAZ, Caterpillar, GAZ, Hitachi, Komatsu, KRAZ, LARC, MAZ, Scania.

Van közöttük áramszedős troliváltozat, de az igazi újdonság ennél attraktívabb: itt a távirányítós gigadömper, az elektromos hajtású és robotváltozat.

A Komatsu Las Vegasban mutatta be a világ első automatizált óriásdömperét: a 15 méter hosszú, 8,5 méter széles robotjármű agyát a két első kerék közé építették, a rendszer ide gyűjti a kamerák, szenzorok, radarhullámok adatait, így képes autonóm és távirányítós üzemmódra. A 230 tonna teherbírású és 415 tonnás maximális össztömegű bányadömper képes önálló közlekedésre és kameraképpel távirányítható is.

A 16 méteres fordulókörű Komatsu 2700 lóerős (2014 kW) teljesítményű dízelmotorjával 64 kilométer/órás tempóra képes. A világpremier előtt alaposan tesztelték a Komatsu bányadömpert, mely már egymillió tonnányi kőzetet szállított ausztráliai és chilei fejtéseken.

Az evolúciós folyamat és a folyamatos méretnövekedés több márkánál is megfigyelhető: Komatsu 2017-ben mutatta be gigadömperét, aztán tavaly jött a 250 tonnás Caterpillar, a mezőny idei újdonsága a 240 tonnás Liebherr billencs, melyet a Fortescue leánycégével, a WAE Technologies vállalattal fejlesztette az ötven fős mérnökcsapat.

Az aktuális trendet jelzi, hogy T 264 dömperből kiszerelték a 2700 lóerős teljesítményű dízelmotort és átépítették elektromos hajtásúvá, a villamos rendszer tömege 15 tonna, a 1,4 megawattos, 36 modulos akkumulátorának hossza 3,6 méter, magassága 2,4 méter, gyorstöltéséhez mindössze félóra kell.

A rendszer hatékonyságát javítja a regeneratív fékezés, mely a lejtőkön lefelé gurulva visszatáplálja a villamos energiát. A monstrumot a nyugat-ausztráliai Pilbarában tesztelik.

Az autonóm változatok első nemzedékének még volt vezetőfülkéje és a biztonság kedvéért ült is benne ember, ezeket közúton is tesztelték, de a bányákban és zárt üzemi területeken már teljesen önálló robotváltozatok dolgoznak.

A Scania AXL dömperben már elhagyták a kabint, ami messziről felismerhetővé teszi a Rio Tinto nyugat-ausztráliai Dampier Salt telephelyén dolgozó bányamunkásokat. A kamerákkal, radarokkal, lézerekkel és GPS-szel tájékozódó AXL-ek egymással is kommunikálnak, olyannyira biztonságosan, hogy a dömperflottát egyetlen diszpécser felügyeli. A robottechnológiával működő AXL hajtáslánca meglehetősen konzervatív: bioüzemanyaggal táplált hagyományos dízelmotorja automata sebességváltón át hajtja a nyolc kereket, melyből az első négy kormányzott.

Gigászlista

A világ legnagyobb bányadömpere a fehérorosz gyártmányú BelAZ 75710-es össztömege 810 tonna, szállítási kapacitása 450 tonna, kettő ( egyenként 2300 lóerős teljesítményű 16 hengeres) dízelmotor termeli az elektromos áramot kereket hajtó négy darab 1200 kW teljesítményű villanymotornak. Üresjáratban csak egyik motorja üzemel, maximális tempója 65 km/h, megpakolva 40 km/h.

A BelAZ hossza 20,6 méter, magassága 8,16 méter, szélessége 9,87 méter, hűtőköreinek feltöltéséhez 1380 liternyi folyadék, kenőolajból 538 liter, hidraulikaolajból 1800 liter kell.

Óránkénti fogyasztása 550 liter, vagyis egy műszak alatt kifogy az 5600 literes tankja, ára 2,5 milliárd forint, a 2013-ban bemutatott gigadömperből eddig csak három készült.

A 2009-es Caterpillar 797F 400 tonna szállítására alkalmas, terheletlenül akár százas tempóra is képes.

Ugyancsak 400 tonnás teherbírású a Liebherr 282B és a T842 modell, előbbi 3750 lóerős motorja 4730 literes tankból táplálkozik. A Liebherr dízelmotorja generátorokat hajtva termeli az áramot mely a hátsó kerékbe épített villanymotorokat hajtja, ezek segítenek az 592 tonnányi tömeg fékezésében is.

Minden óriásdömper őse az 1973-as Terex Titan, melyből egy darab készült, utódja a Unit Rig modellcsalád: a Terex 6300 AC 363 tonna cipelésére alkalmas, és 2011. óta a Caterpillar családhoz tartozik.

A Hitachi EH50000AC-3-as 326 tonnát képes szállítani, és Cummins QSKTTA60-CE dízelmotor hajtja.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..