siker

Rábás mérnök rangos folyóiratban publikált

2025.01.13.

A Rába Jármű Kft. hajtásláncokért felelős fejlesztőmérnöke, Fiausch Ádám, tudományos munkájával egy rangos nemzetközi folyóiratban publikált. Tanulmánya, “Effect Analysis of Machining Errors of the Axle Wheel Hub Planet Carrier on Function and Durability-Related Parameters”, az MDPI nyílt hozzáférésű, magas presztízsű mérnöki folyóiratában jelent meg - írja honlapján a Rába.

Az MDPI kiadó mérnöki folyóiratai a legmagasabb tudományos elvárásoknak is megfelelnek, és komoly szakmai lektorálási folyamatot követnek, biztosítva ezzel a publikációk hitelességét és szakmai értékét. Az itt megjelenő tanulmányok a globális mérnöki közösség számára nyújtanak megbízható és naprakész tudományos forrást, amelyek irányt mutatnak az iparág fejlődési irányainak és technológiai trendjeinek megértésében. A kiadó nemzetközi szinten elismert, így az itt közölt kutatások széles körben hozzájárulnak a tudományos és ipari innovációkhoz.

Fotó: raba.hu

A Rába Fejlesztési Intézet mérnökének tanulmánya a bolygóművet mint a jármű hajtásláncok kulcsfontosságú elemét vizsgálja. A tanulmány középpontjában a bolygókerék-tartó megmunkálási pontossága és annak a funkcionális, valamint élettartam paraméterekre gyakorolt hatása áll.

A cikk hangsúlyozza, hogy a modern hajtásláncok gyártásánál a kismértékű megmunkálási hibák is jelentős hatással lehetnek az alkatrészek működésére és tartósságára. A kutatás célja, hogy a megmunkálási eltérések hatásmechanizmusát feltárva irányelveket nyújtson a gyártási folyamatok optimalizálásához és a hajtás rendszerek teljesítményének javításához. Az eredmények bemutatásával nemcsak a gyártási folyamatok pontosságát, hanem az alkatrészek megbízhatóságát is szeretnék javítani, biztosítva ezzel a járművek hosszú távú rendelkezésre állását.

Részletes kutatási eredmények

A kutatás során a bolygókerék-tartó csap furatok megmunkálási pontosságának a fogaskerekek kapcsolódására gyakorolt hatása került feltárásra, egy piacvezető mezőgazdasági jármű példáján keresztül. A kutatás eredményeként megállapították, hogy a forgácsoló megmunkálások természetéből adódó, kisebb-nagyobb, akár a rajzi toleranciákon belüli pontatlanságok, jelentős hatással vannak a bolygómű alkatrészeinek tulajdonságaira, beleértve azok kopásállóságát, terhelhetőségét és élettartamát is. A hosszútávú hatások mellett, már a rövid távú, funkcionális paraméterekben úgy, mint zaj, rezgés és melegedés is megjelenhetnek a megmunkálási pontatlanságok negatív hatásai.

A vizsgálat egyik fontos következtetése, hogy a gyártási toleranciák pontos betartása kulcsfontosságú az egyre szofisztikáltabb vevői igények kiszolgálásában. A zaj és rezgés szempontú optimalizáció már nem csak a prémium személygépjárművek területén kiemelkedő igény, de a kor színvonalának megfelelő mezőgazdasági járművek fejlesztésekor is irányadó követelmény. A funkcionális elvárások mellett, a magas szintű gyártási minőség fenntartása a járművek szervizigényét és javítási költségeit csökkentheti, ezzel a rendelkezésre állást és megbízhatóságot növelheti. A gyártási toleranciák helyes megválasztása és azok betartása rövidtávon akár a gyártási költségek emelkedését is eredményezheti, de hosszútávon jelentős mértékben növelheti az élettartamot, csökkentheti a reklamációs és szerviz költségeket, ezáltal a termékek versenyképességét a globális piacon.

A cikk arra is felhívja a figyelmet, hogy a gyártási hibák hatásainak részletes hatáselemzése segítheti a járműgyártó és járműipari beszállító cégeket a meglévő termékek optimalizációjában és új, innovatív megoldások kifejlesztésében. Az ilyen kutatások hozzájárulnak a járműipar globális szintű fejlődéséhez, lehetővé téve a még magasabb szintű teljesítményt és tartósságot a modern gépjárművek alkatrészeiben.

A kutatás eredményei nemcsak a tudományos közösség számára jelentősek, hanem gyakorlati alkalmazásuk révén a jármű és járműalkatrész gyártó vállalatok számára is fontos iránymutatásokat adhatnak. Az optimalizált gyártási folyamatok és pontos megmunkálási technológiák alkalmazása hozzájárulhat a járműipar hatékonyságának növeléséhez, miközben biztosítja a termékek magas szintű megbízhatóságát.

Az eredmények alapján Ádám a gyártási folyamat szigorúbb minőség-ellenőrzését, a megmunkálási hibák hatásainak előzetes modellezését javasolja. Az eredmények alátámasztják és tovább erősítik a Rába eddig is sikeres törekvéseit, a termékfejlesztés korai fázisában alkalmazott digitális optimalizációs eljárások széleskörű használata terén. A szimulációs módszerek tervezési folyamatokba való implementálása, valamint a valós gyártási képesség és pontosság részletesebb figyelembe vétele nem csak a termékfejlesztési projektek átfutási idejét rövidíti a módosítási iterációk számának csökkentésével, de a vevői és a piaci termékigények maradéktalan kielégítését is szolgálja.

Fiausch Ádám cikkének publikálása megerősíti a Rába csoport minőség iránti elkötelezettségét, és azt is jelzi, hogy a vállalat mérnökei nemcsak a napi gyártási folyamatokban, hanem a tudományos életben is jelentős eredményeket érnek el. A kutatás eredményei nemcsak a jelenlegi gyártási folyamatokban alkalmazhatók, hanem irányt mutatnak a jövő fejlesztéseihez is.

A teljes cikk itt olvasható: https://www.mdpi.com/2673-4591/79/1/46

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.14
A világ egyik legjelentősebb autóipari beszállítója, a hazánkban is termelő ZF, a digitális....
2025.01.14
A BMW Group 2024-ben is növekedési pályán maradt, 13,5 százalékos abszolút növekedést elérve,....
2025.01.14
A Volvo Cars új globális értékesítési rekordot állított fel azzal, hogy a vállalat 2024-ben 763 389....
2025.01.14
Egymást érik a karambolok az M0-son. ..
2025.01.14
Még Luca de Meo szerint sem racionális döntés rengeteg pénzt fektetni az A110 EV-be, de szükséges a....
2025.01.13
Juttassuk szóhoz a gyengébb nemhez tartozó oldalkocsis utast.   ..
2025.01.13
Csaknem kilencszáz új munkahelyet teremt a Xinzhi kínai autóipari vállalat mintegy ötvenmilliárd....
2025.01.13
Messze nem csak autógyártással foglalkozik a Toyota. Most éppen városfejlesztésbe kezdtek. ..
2025.01.13
A Rába Jármű Kft. hajtásláncokért felelős fejlesztőmérnöke, Fiausch Ádám, tudományos munkájával egy....
2025.01.13
Szép kilátásokkal kecsegtet a jövő az olasz alapítású márkának, hiszen 2026 végéig eladták az....