Generali a Biztonságért Alapítvány
Átállítottuk az órákat, már délután fél ötkor sötét van, és ez ki is tart egészen tavaszig. A sok hosszú éjszaka a közlekedőkre is extra terhelést ró, ilyenkor a legnehezebb az autóvezetők dolga is. Kétségkívül az egyik legveszélyesebb terep ekkor is a – hivatalos nevén – kijelölt gyalogos-átkelőhely, vagyis ismertebb nevén a zebra. Érdemes ezért áttekinteni, mit tehetünk gyalogosként és autósként a biztonságos átkelés érdekében, de fontos, hogy maga a zebra és környezete is jól látható, észlelhető legyen akkor is, ha sötét van.
Szabályok a zebrán
A kijelölt gyalogos-átkelőhely minden esetben táblával és útburkolati jellel is jelezve van. Az úttestre a menetiránnyal párhuzamos, vastag fehér csíkok kerülnek, amelyek az út teljes szélességében futnak. A csíkok és kihagyott részek erős kontrasztja leginkább a fekete-fehér zebrára emlékeztetnek, ezért használja mindenki ezt a kifejezést. Fontos, hogy tábla is tartozik a zebrához, mégpedig mindig annak kezdetekor.
A zebrán a gyalogosnak van elsőbbsége. Gyalogosan, ha csak tehetjük, mindig a zebrát használjuk az átkeléshez. Ha a közelben nincs kijelölt gyalogos-átkelőhely, akkor is átmehetünk az úton, de a városokban ezt csak az útkereszteződésben tehetjük, vagy a ha menetrend szerint közlekedő jármű járdaszigeten kialakított megállójába igyekszünk, akkor ez a szigethez közelebb eső járdáról lehetséges. Egyéb helyeken a szabály szerint bárhol átkelhetünk, de minden esetben fontos, hogy ezt az áthaladást biztosító legrövidebb irányban tegyük.
Fontos szabály, hogy gyalogosként csak akkor léphetünk az útra, ha meggyőződtünk annak veszélytelenségéről. Ez a veszélytudat általában csak 10-12 éves korban alakul ki, ezért a gyermeket soha ne engedjük felügyelet nélkül ilyen helyen közlekedni.
Bár a gyalogosnak a zebrán valóban elsőbbsége van, ez alól kivételt jelent, ha megkülönböztető jelzéseit használó jármű közeledik. Fontos, hogy képesek legyünk észlelni ezeket a járműveket, ezért a külvilág hangjait csaknem kizáró fül- vagy fejhallgató használata egyáltalán nem ajánlott.
Az autóvezetőknek pedig mindig fokozott figyelemmel kell lenniük a zebrákhoz közeledve, vagyis olyan sebességet kell választaniuk, hogy a gyalogátkelőhelyen átkelni szándékozó gyalogos megjelenése esetén biztonságosan meg tudjanak állni.
Minden hiába, ha nem látszik a gyalogos
Télen inkább a sötét színű ruhák dominálnak, ami nagyon nem tesz jót a láthatóságnak. Egy sötét környezetben sötét ruhát viselő ember észlelhetősége igen alacsony. A helyzetet télen gyakran tovább rontja az eső, vagy a vizes-latyakos útburkolat, amelybe szinte beleolvad egy fekete ruhás ember.
Érdemes ezért olyan ruhadarabokat választani, amely világosabb árnyalatú, lehet egy sapka-sál szett is, ha már a kabátunk, nadrágunk sötét színű. Ezek hiányában – bár esztétikája vitatható – ajánlott fényvisszaverő pánt viselése, amely remek kontrasztot biztosít ilyen körülmények között.
Gyermekeink iskolatáskáinak megválasztásakor fordítsunk arra is figyelmet, hogy a kiválasztott táskán legyenek prizmák, ez is rengeteget számíthat.
Egyre több a feltűnő zebra
A jelzőlámpás irányítású helyeken természetesen a lámpa jelzései az irányadók. Ha ilyen rendszer nincs, vagy éppen nem működik, akkor is lehetséges a zebrák biztonságának növelése.
A minimum követelmény az útburkolati jel és a tábla, de az elmúlt években sok figyelmet fordítottak a gyalogos-átkelőhelyek minél jobb észlelhetőségére is. Ennek mára sok klasszikus és a legmodernebb technológiákat felvonultató módszere van, amelyek természetesen egymással is kombinálhatók.
A jelzőtábla egy szabványos kialakítású jelzés, de elhelyezésekor egyre gyakrabban találkozhatunk rikító színű, fényvisszaverő felülettel rendelkező kerettel, amely még jobban magára vonja az sofőrök figyelmét.
Sötétben sokat számít a rikító, fényvisszaverő keret
Nagyobb forgalmú zebrákon láthatunk sárga villogó üzemben működő figyelmeztető lámpajelzést. Az autósok figyelme így még jobban felkelthető, hiszen mindenki tudja, hogy a sárga villogó valamilyen veszélyt, vagy különleges forgalmi rendű helyet jelez.
Szerencsére ma már nem ritka, hogy a közvilágítás elemeit a gyalogos-átkelőhelyek mindkét oldalán megerősítik, vagyis extra lámpákat telepítenek azért, hogy a vezetők minél korábban megláthassák az átkelni szándékozó gyalogost.
Okos zebrák
A XXI. században azonban már mindent lehet okosítani, így a zebrákat is. A Generali a Biztonságért Alapítvány régóta zászlajára tűzte a zebrák biztonságosabbá tételét,, és idén már több mint 60 helyszínen üzemel olyan okos zebra, amelyet az alapítvány támogatásával alakítottak át.
A rendszer lényege, hogy a korszerű technológiák, érzékelők, kamerák és speciális LED fényforrások segítségével már azelőtt extra fényjelek emelik ki a zebrát, hogy a gyalogos az úttestre lépett volna.
Az érkező gyalogost mozgásszenzorok, vagy kamera észleli, a jeleket egy távfelügyelt vezérlő kapja meg. Érzékelt átkelési szándék esetén a rendszer működteti az úttestbe süllyesztett lámpákat, amelyek az átkelés teljes időtartamában villogó fénnyel emelik ki környezetükből a zebrát. A gyalogos áthaladása után a fények kialszanak. Az okoszebrákról bővebben itt olvashat.
Az okos zebrák áramellátása szünetmentes, a rendszerhez napelem és akkumulátor is csatlakoztatható. A rendszer hatékonysága megkérdőjelezhetetlen, az az okoszebrák hatására az autósok megállási hajlandósága akár 20%-kal is nőhet!
Cikkünk megjelenését a Generali Biztosító támogatta. A Generali nem csak a káreseményeknél, de azok megelőzésében is partner!