Toyota Corolla Cross

Ez a Corolla Cross nagyon beteg, sápadt és étvágytalan

2023.07.31.

Nagyot jól sikerült a Toyota ötödik generációs hibrid hajtáslánca. A Corolla Cross legerősebb, legnehezebb változata is megelégszik 4,6 liter benzinnel 100 kilométerenként. Miért kéne villanyautóra cserélni? De még a konnektoros hibrid is értelmetlen mellette.

Hogy néz ki?

Nem egy szép autó a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt (a zsűri szerint a Skoda Karoq és a BMW X1 mögött végző, a Cupra Formentort és az Alfa Romeo Tonalét megelőző) Corolla Cross, de a Toyotától ezt nem is várjuk, aki japán szépséget szeretne, az nézzen szét a Lexus háza táján. A Corolla Cross globális modell, azaz lehetőleg sehol sem mondják rá, hogy szép, de azt sem, hogy csúnya. Nagyjából sikerült semlegesre hozni a figurát. A lényeg, és ez volt a tervezők feladata is, hogy az autó formaterve és arculata nem megosztó, inkább barátságos, mint taszító. A hatalmas hűtőmaszk és az eltúlzott méretű lámpák kissé merészek, az autó arányai sem tökéletesek, de hát ki, vagy mi az? A technikája viszont príma. Erről pár sorral később olvashatnak.

Toyota Corolla Cross

A kizárólag Japánban gyártott Toyota Corolla Cross 4460 milliméter hosszú (a CH-R-nél 70 milliméterrel hosszabb, a RAV4-esnél 140 milliméterrel rövidebb), 1825 milliméter széles, 1620 milliméter magas, tengelyek közötti távolsága 2640 milliméter. Bár a Corollával egyetlen karosszériaeleme sem közös, a lemezek alatt ugyanaz az autó, sőt a műszerfal is megegyezik. A teljesen digitális 12,3 hüvelykes műszeregység mellett 10,5 hüvelykes érintőképernyőn tájékoztat a fedélzeti számítógép, amely vezeték nélküli telefontükrözésre is képes, az Apple CarPlay megbízhatóan működött. A klíma külön vezérlőpanelt kapott, kicsit sok a gomb és a kapcsoló a vezető látóterén kívül (a kormánytól balra és jobbra lent), de a legfontosabb funkciók használatát hamar megtanuljuk anélkül, hogy le kellene vennünk a szemünket az útról.

cross5

A bi-LED fényszórók remekül világítanak, sötétben az automatikus távfény nem zavarja a többi közlekedőt.

Az autó kényelmes hátul is, bőséges a fejtér, a lábtér viszont szűk, a csomagtartó átlagos méretű, az ADAC német autóklub mérése szerint 380 literes (a gyártó szerint 433 literes). Ha a 60:40 arányban osztott hátsó ülések háttámláit ledöntjük, 1295 literes (a gyártó szerint 1337 literes), jelentős raktérküszöbbel korlátozott rakteret kapunk. Rakodómagassága 720 milliméter.

cross13

Hogy megy?

A Toyota Corolla Cross Európában csakis hibridként kapható, a tesztelt kétliteres, elöl és hátul is hajtó változat hajtásláncának legnagyobb teljesítménye 197 lóerő, az üresen 16,2 mázsás autó 7,5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, a végsebességét 180 kilométer/órában korlátozták.

cross12

Szívó kétliteres, Atkinson-ciklusú, 152 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 190 Nm) négyhengeres benzinmotort és egy 83 kW-os (113 lóerő, maximális forgatónyomatéka 206 Nm) villanymotort kombinál, amelyek együtt 197 lóerős rendszerteljesítményt nyújtanak. Az összkerékhajtású változatban a hátsó tengelyen egy 41 lóerős (30 kW), 84 newtonméteres villanymotor tol. Érdekes módon a Toyota ezt a további erőforrást nem számolja bele a névleges teljesítménybe, az összesített nyomatékadatról is nagyon hallgatnak.

cross7

Váltója e-CVT, ami szitokszónak számít ugyan autós körökben, de a Corolla Cross esetében az alacsony fogyasztás miatt elnézzük az első napokban zavarónak tűnő hanghatásokat. Idővel, és ahogy egyre hangosabban szól a Rammstein Dicke Titten című dala, úgy szokjuk meg - a hatodik napon már fel sem tűnik az, ami az elsőn még idegesített. A négyhengeres ugyanolyan hallhatóan pörög fel fékezéskor, mint gyorsításkor. Csak akkor nyugszik meg, ha gyorsításkor vagy lassításkor nincs szükség a benzinmotor teljesítményére, megoldja villannyal. Külön lehet kapcsolni a villanymódot, bár ezt nem nagyon komálja a rendszer, sík úton 50 kilométer/órával legfeljebb 1700 métert haladtam így egyhuzamban. A hibrid rendszer lítiumion-akkumulátorának kapacitása 1,2 kWh. Erősebb, mint a negyedik generáció, de ennél is fontosabb, hogy gyorsabban képes energiát előállítani és újra rendelkezésre bocsátani. Ez gyors és észrevétlen váltást tesz lehetővé a belsőégésű motor és az elektromotor között.

cross8

Milyen vezetni?

A Corolla Cross kormányzása közvetlen, de túlságosan könnyed (a vezetési módokban alig változik), futóműve viszont parádésan kényelmes, szinte ringat. Ebben partner a multilink, kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés. A tesztelt (virtuális) elektromos 4x4-es változat (hátsó tengelyén is hord egy villanymotort) kiszámítható kanyarokban, bőséges a tapadása (a központi kijelzőn látni, ahogy a kanyarkimenetben a hátsó tengely is kap nyomatékot, így parádés a kigyorsítás). Bár alapvetően takarékos jószág, ha menni kell vele, képes gyorsan is haladni. A fékek átlagos teljesítményt nyújtanak.

cross2

Mennyire takarékos? Nagyon. Immár nagykorú autós ámok/pályafutásom során százával hajtottam aszkéta autókat, de ez a Corolla Cross kategóriájában egyértelműen takarékossági bajnok. Több mint 500 kilométeren át vezettem 0-12 fok közötti hőmérsékleten, állandó ülésfűtéssel, időszakos fűtéssel - többnyire országúton és városban. Az M0-áson mintegy 100 kilométert tettem meg vele, autópályán csak pár kilométert közlekedtem, de így is rendkívülinek tartom, hogy a végén 4,6 liter/100 kilométer fogyasztással zárta a tesztet. Volt olyan 20-30 kilométeres szakasz (jellemzően éjjel), ahol 3,7 literrel beérte 100 kilométerre vetítve. SUV. 4x4. 16 mázsa. Hibrid. Ennyi.

cross_fogyasztas

Mennyibe kerül?

Jó hír, hogy a Corolla Crossra fele annyit kell várni, mint az Angliából érkező kombira, de még így is jellemzően 6-8 hónap, míg megjön a kocsi. Alaphangon, bevezetési kedvezménnyel 12,85 millió forintot kérnek az 1,8 literes, 140 lovas hibrid autóért, a tesztelt csúcsverzió ára kétliteres motorral, 4x4-es hajtással 16,775 millió forint. A Premier Edition változatban bőr a kárpit, az alufelnik 18 hüvelykesek, az elöl és hátul is fűthető ülések mellett, fűthető a kormány, elektromosan nyitható a csomagtérajtó, gombnyomásra röffen be a motor, a parkolásban valódi 360 fokos képet adó kamerarendszer segít és a legfejlettebb vezetősegédekre is támaszkodhatunk. Az elektromos összkerékhajtás minden felszereltséghez 800 ezer forint felárért elérhető.

cross_fogyasztas2

Biztonságból jól vizsgázott töréstesztjein a Corolla Cross. A tervezők továbbfejlesztették a teljes sebességtartományban működő adaptív tempomatot (FSR ACC), a sávtartó rendszert (LTA) és a táblafelismerőt (RSA) is. A T-Mate elnevezésű vezetési segédrendszerei között megtalálható a holttérfigyelő (BSM), a biztonságos kihajtást segítő (SEA), az automatikus távolsági fényszórórendszer (AHB), a parkolóinas, a panoráma monitor (PVM), a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer automatikus fékezés funkcióval (RCTAB), valamint az intelligens távolságfigyelő radar (ICS). A passzív biztonságot még magasabb szintre emeli kocsi kimagasló merevségű GA-C platformja. Az új első, központi légzsák megakadályozza, hogy az elöl ülők baleset esetében egymással összeütközve okozzanak sérülést maguknak oldalirányú becsapódás esetén.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....
2025.01.24
A Szeged és Hódmezővásárhely között járó vasútvillamos (tram-train) az elmúlt évtizedek egyik....
2025.01.24
Oldalára borult egy kisteherautó az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 15-ös....