Toyota
Az 1997-ben, a Toyota Motor Corporation leányvállalataként megalapított Modellista munkáit általában egyfajta letisztult futurizmus jellemzi. A tuningpiacon szokatlan eleganciával tervezik meg és vitelezik ki optikai csomagjaikat, ami érthető abból a szempontból, hogy hivatalos gyári műhelyként ők csak az első lépcsőfokát képviselik az egyéni igények megvalósításának. Időről időre azonban a tokiói stúdió dizájnerei is kieresztik oroszlánkarmaikat – így született meg öt évvel ezelőtt a Toyota Prius Ambivalent RD formatervezési koncepció, emlékeztetve a világot arra a kreatív erőre, ami életre hívja munkáikat.
A cég legutóbbi munkájának a Toyota bZ4x adta az alapját. Szándékosan fogalmazunk így, hiszen a Concept Zero a szokásosnál jobban eltávolodott az eredetitől. Olyan dizájnt kívántak alkotni, ami méltó módon fejezi ki a Toyota első, kifejezetten elektromos hajtásra fejlesztett típusának a korszakalkotó jelentőségét, egyben – ahogy a név is sugallja – új formai szabálykönyvet teremt minden további zéró károsanyag-kibocsátású Modellista-adaptáció számára.
A szokásosnál is letisztultabb vonalak hangsúlyozottan a légellenállás csökkentésének igényével születtek. A speciális kerékburkolatok, az újragondolt orrkialakítás és az ahhoz igazodó hátsó lökhárító tudományos fantasztikus filmbe illő karaktert kölcsönöz a crossovernek, miközben megőrzi kapcsolatát a valósággal: a Modellista Concept Zero akár gyári koncepciójármű is lehetne, egy leendő szériamodell előtanulmánya. Voltaképpen az is: miközben ebben a formában nem tervezi gyártásba venni az optikai csomagot a Modellista, a nagyközönségtől kapott visszajelzések alapján határoznak majd arról, hogy mely részleteket alkalmazzák későbbi elektromosjármű-csomagjaikban.
Az sem téved ugyanakkor sokat, aki képzőművészeti minőséget lát bele a finom kontúrokkal megrajzolt, tömör felületekbe, a high-tech grafikai elemekbe, a speciálisan feljavított elektromos modell kiindulási pontja ugyanis egy szobor volt: a Modellista első ilyen jellegű alkotása. A plasztikának már a neve is szimbolikus: az Embryo az új élet keletkezésére, a Modellista újjászületésére, a teremtés erejére utal.
Az Embryo dinamikus, lendületes ívekből építkezik, amelyek organikusan írják körül a feszes geometriájú felületeket. Ilyenformán a szobor két világ határán létezik: egyszerre szilárd és képlékeny, szerves és gépi, állandó és változó alakzat, amely erre a kettősségre aszimmetrikus idomaival, valamint szívverésként lüktető, indirekt megvilágítással játszik rá. Mi pedig csak reménykedhetünk abban, hogy a Modellista a lehető legtöbbet átmenti a gyártásba ezekből az absztrakt értékekből, egy olyan termékcsaládot hozva létre, amely – a stúdió eredeti szándékaival összhangban – méltó és egyedi stílussal vértezi fel a Toyota jövőbeli hajtástechnológiát alkalmazó típusait.
A Toyota bZ4X nem átlagos villanyautó: a nagyfeszültségű elektromos architektúrában rejlő lehetőségeket maximálisan kiaknázva egy sor olyan technológiát vonultat fel, amelyre a hagyományos, belső égésű motortechnológiák nem teremtenek keretet.
Ilyen a mechanikus kapcsolat nélküli, tisztán elektromos összkerékhajtás opciója, amely egyben a menetstabilitás javításában is szerepet vállal; ilyenek a fejlett vezetőtámogató rendszerek, amelyek megfelelő körülmények között akár félautonóm vezetésre is képesek; és ilyen az elsők között megvalósított steer-by-wire, azaz elektronikus kormánymű, amely minden eddig ismert megoldásnál hatékonyabban képes alkalmazkodni a pillanatnyi menetkörülményekhez és a vezető igényeihez.
A képre kattintva megnézhet egy videót
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!