e-mobilitás

Év végi mérleg: BYD a magyar e-autópiacon

2024.12.07.

Dolphin, Atto 3, Seal, Tang – ezek a nálunk ma még jószerivel ismeretlenül hangzó márkanevek a kínai BYD modelljei. Az e-autógyártó cégóriás európai exportinváziójának részeként a magyar autópiacon is rohamléptékkel terjeszkedik.

 

Szerző: Heimer György

Mindössze néhány hónap leforgása alatt a nálunk eddig szinte ismeretlen BYD meghatározó márkává lépett elő a tisztán elektromos autók hazai piacán. Tavaly októberi megjelenése óta már nyáron kikanyarította a villanyos piac negyedrészét, a Datahouse kimutatása szerint az év első 11 hónapjában 1273 autót értékesített. Jóllehet a nemzetközi autóipar érdekeltjeit főként a kínai céggigász jövő év végén startoló, az uniós piacokat megcélzó, évi 300 ezer négykerekű előállítására tervezett szegedi gyártóművének beruházására foglalkoztatja, a hazai e-autópiac fejlődése szempontjából a márka térhódítása fontos fejlemény. Mindemellett a BYD becsvágyó célja, hogy a Tesla fölé kerekedjék – az amerikai villanyos nálunk az idén novemberig 1754 autóval vezeti az e-autó eladásokat.

Kínai és globális

A BYD (Build Your Dreams) – stílszerűen nevéhez – idén is nagy erővel dolgozik álmainak valóra váltásán. A még 1995 táján, néhány munkatárssal alapított sencseni központú vállalkozás 2023-ban már több mint három millió elektromos és hibrid hajtású járművet ontott a kínai és a nemzetközi piacokra – 67 százalékkal(!) többet, mint egy évvel korábban. Az idei év első felében már 1,8 milliónál járt a forgalom, ami azt jelenti, hogy a kínai cégóriás tovább erősíthette globális erejét (tavalyi adatok szerint a világ e-autó piacának közel 22 százalékát mondhatta magáénak). A nagyvilágban már harminc körül jár a határon túli fejlesztő- és gyártóvállalkozásainak száma, az EU vámfalait megkerülni akaró szegedi autógyártó-program csak a legújabb invesztíciók egyike. Úgy tűnik, mintha a viharos tempójú globalizációja elé legfeljebb a világkereskedelemben eluralkodó protekcionista gyakorlat emelhet akadályokat. Az EU azzal vádolja Pekinget, hogy bujtatott állami szubvenciói tisztességtelen (ár)előnyhöz juttatják a kínai autógyártókat az uniós piacokon, így a BYD európai exportáradatát is büntetővámokkal akarják megfékezni.

A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy a BYD az autóipari termelési lánc minden vertikumát, a nyersanyag-kitermeléstől a végtermékig, vagyis az e-autók gyártásáig házon belül birtokolja. Fejlesztései ugyanakkor az e-autótechnika élvonalát képviselik. Köztük a kulcsfontosságú komponens, a Blade (penge) névre keresztelt akkumulátor, amely számos riválisánál nagyobb üzembiztonságot és hatótávot tesz lehetővé.

A kínai márka magyarországi kínálatában jelenleg hét modell szerepel (www.byd.europe/hu). A sort még tavaly ősszel három egymástól eltérő kategóriájú, de mindegyik tisztán e-autó, a kompakt Dolphin, az alsó középkategóriás Atto 3 suv és a sportlimuzin Seal nyitotta, majd az év folyamán csatlakozott hozzájuk a D-osztályos Seal U városi terepjáró, a hétüléses Tang prémium suv, továbbá a Seal U DM-i típus. Ez utóbbi, kissé nyakatekert elnevezésű városi terepes egyelőre az egyetlen hálózatról tölthető hibrid a BYD-választékában. A kocsi kombinált (benzines-elektromos) hatótávja meghaladhatja az 1000 kilométert. Mindezt azért is tartja kiemelésre érdemesnek Erhardt Péter, a BYD magyarországi sajtófőnöke, mivel a villanyautós vezetési élményt nyújtó modell egyfajta híd-szerepet játszhat abban a törekvésben, hogy a villanyosok felé terelje az autósokat. Itt megjegyzendő, hogy a BYD szótárában NEV, azaz New Energy Vehicle néven emlegetik a tisztán elektromos és a konnektorról tölthető járműveket. Még akkor is „új energiájúak”, hogy a kettős üzemmódú (DM – Dual mode) Sealben egy 1,5 literes benzines is dolgozik. Mindemellett a BYD féle NEV-konstrukciók kiállják az összehasonlítás próbáját az élvonalbeli versenytársakéval. Erről tanúskodik a kínálat legújabb darabja, a prémium kivitelű, sportos, középméretű e-suv, a Sealion 7. Az összkerékhajtású modellváltozat teljesítménye 390 kW, 4,5 másodperc alatt gyorsul fel az óránkénti száz kilométeres sebességre, a WLTP ciklus szerint mért hatótávolság pedig meghaladhatja az 500 kilométert. A Sealion 7 magyarországi árát már közétették, a jármű rendelhető is, de az első darabok csak jövő év elején kerülnek a hazai szalonokba.

A BYD most azon dolgozik, hogy országos méretekben is minél előbb kiépítse értékesítési és szervizhálózatát – hangsúlyozta Erhardt Péter. A kínaiak szerződéses megbízása alapján eddig három hazai autókereskedés, a Wallis Motor, a Duna Autó és a Schiller Autó Család árusítja, szervizeli a BYD típusokat. Az AutoWallis nagykereskedelmi cége emellett egy külön megállapodás alapján ellátja az importőri teendők jórészét is. A BYD azt reméli, hogy a jószerivel nálunk még ismeretlen modelljei iránti bizalmat erősíthetik az eladás utáni szolgáltatások és garanciavállalások. Ezek közé tartozik, hogy a cég 72 hónapig, vagy 150 ezer kilométer futásteljesítményig általános garanciát vállal gyártmányaira, a nagyfeszültségű Blade típusú LFP akkumulátorokra pedig 200 ezer kilométerig (vagy 96 hónapig) szavatolják jótállásukat. Arra a kérdésre, hogy az EU és a Peking között dúló vámháború, valamint a forint árfolyamromlása miatt a kínaiak emelik-e modelljeik vételárát, a sajtófőnök nem zárta ki ezek lehetőségét. Hozzátette azonban azt is, hogy a BYD továbbra is árelőnyének megőrzésére törekszik, s azt is bizonyosra veszi, hogy az úgynevezett CO2-kibocsátás határértékeit rögzítő CAFE (Clean Air for Europe) szabályozásra tekintettel a magyar újautó-piacon is elkeseredett árverseny várható.

Utóirat:

Interjúnk után nem sokkal a BYD bejelentette, hogy megemeli legnépszerűbb modelljének, az Atto 3 vételárát. Eszerint a Comfort kivitel bruttó listaára 15 990 000, a Design változaté pedig 16 990 000 forint. A márka azonban a jókora drágulást ellensúlyozandó az árnövekmény felét állja, vagyis a bruttó kedvezményes ár a Comfort esetében 14 990 000, a Design változaté pedig 15 990 000 ezer forint. Erhardt Péter, a BYD sajtófőnöke mindehhez hozzátette: az Atto 3 magasabb árát az új évjárat gazdagabb felszereltsége is indokolja. Így többi között a töltés sebessége az eddigi 88 kW helyett már 110 kW. A vételárat ugyanakkor tavaly októberben, a piaci induláskor a forint akkori euró árfolyamán (381-384) kalkulálták. Az áremelés mértéke (ha a kedvezményes árat nézzük) kisebb a forint árfolyamromlásánál (384 vs. 414 HUF/EUR).

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.25
2024-ben a Porsche AG átfogóan megújította termékpalettáját: a Panamera, a Taycan, a 911 és a Macan....
2025.01.25
Az új Q6 e-tron Sportback Offroad tanulmány esetében a szélesebb nyomtáv és a megnövelt hasmagasság....
2025.01.25
Ez lesz az igazi self service.   ..
2025.01.25
Az amerikai szervezet 26 autómárkát górcső alá vevő, használt autókra vonatkozó megbízhatósági....
2025.01.25
A hajtásláncokon kívül mindenhez hozzányúltak, a megjelenés is sokat változott. ..
2025.01.25
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt az év, és nem csak mi, hanem autóink is egy évvel öregebbek....
2025.01.25
A BMW egyik fő beszállítójaként az Eve Power debreceni üzemének nagy hatása van a a német....
2025.01.25
Szombathely és Körmend, valamint Szombathely és Kőszeg között vagy autópálya, vagy négysávos autóút....
2025.01.25
A felújítás első ütemében ideiglenesen kétirányú lesz az északi felüljáró, ahol irányonként egy-egy....
2025.01.25
A Toyota francia ásza a csütörtök esti harmadik helyről pénteken az első helyre ugrott az....