ICDP
Minden bizonnyal sokakat meg fog lepni, de az európai kontinensen egy amerikai kereskedői hálózat adja el a legtöbb autót: Az USA-ban alapított Penske Automotive 23 márkát forgalmaz 191 értékesítési ponton, ami 2016-ban 183.916 darab eladott autót eredményezett. Ezzel a darabszámmal közel sem lennének elsők, de a lista a forgalom alapján kerül rendezésre, amiben elég erősek: 6,73 milliárd eurós forgalmuk több mint 1 milliárddal több, mint a második helyezett eredménye.
Seeking Alpha
A lista következő három helyét brit hálózatok foglalják el, ugyanakkor a brit kereskedők helyzete egyértelműen romlik. Jelentősen csökkent a toplistán szereplő brit kereskedők száma, ráadásul úgy, hogy valójában a nagy kereskedők egytől-egyig növekedtek.
A visszaesést az euró-font árfolyam adja, ugyanis ha az eredményeket átszámoljuk euróba, a nyereség máris eltűnik. Ennek ellenére a top 50 egyharmadát Egyesült Királyság-béli hálózatok foglalják el, ráadásul az első 10 hely felét is ők szerezték meg.
A németek részesedése ezzel szemben nőtt, de kereskedőik még mindig le vannak maradva az élmezőnyhöz képest, a legnagyobb német hálózat is csak a 15. helyet tudta megszerezni 112.000 eladott autóval.
Emil Frey
A top 10-ben két svájci hálózat is szerepel, a Magyarországon is aktív Emil Frey az 5. helyet szerezte meg 255.000 eladott autóval, 4,68 milliárdos forgalommal. Az Emil Frey bővülése biztosítottnak látszik, ugyanis a PGA csoporttól 193 kereskedést vett át egy óriási felvásárlás keretein belül.
A felvásárlások piaca az Emil Frey/PGA üzleten kívül is igen aktív, a nagyok vásárolják fel a gyengébbeket, különösen nagy az érdeklődés a gyengélkedő brit hálózatok iránt.
A lista tanulságai alátámasztják az ICDP évek óta hangoztatott véleményét: a kisebb, például családi kereskedések el fognak tűnni és helyükbe a legnagyobb hálózatok értékesítési pontjai fognak kerülni. Erre utal, hogy bár az összes kereskedés száma csökkent, a nagy hálózatok szinte kivétel nélkül bővültek.
KIA
A brit, francia és német hálózatok jelentősen bővülnek már 10 éve, a legnagyobb bővülést a britek érték el: 2008-ban az európai top 50-ben szereplő kereskedők összesen 1.600 értékesítési pontot üzemeltettek, 2017 elején ez a szám viszont már 2.300 volt. Viszont mára a trend megfordult, a legtöbb márka inkább bezárja kereskedéseit, mint hogy újakat nyitna. Kivétel ez alól a KIA, akik 28%-os növekedést produkáltak.
Olaszországban nincsenek könnyű helyzetben a kereskedők, a forgalom csökkenése a kereskedések számát is magával rántotta, ugyanakkor ez részben amiatt is történt, hogy a nagy kereskedői hálózatok a fejlesztést nem újabb kereskedések nyitásában látták, hanem új márkákat kezdtek el forgalmazni a már meglévő pontokon.
A francia adatok igen érdekesek: Összességében 17%-os növekedést értek el 2008 óta, ugyanakkor, ha a képletből kivesszük a Renault-t, a növekedésből máris 4%-os csökkenés lett. Tehát a francia bővülés szinte teljes mértékben a Renault csoport fejlődésének köszönhető, akik a vizsgált időszakban 460%-ot növekedtek a kereskedések számát tekintve.
Az ICDP hamarosan elkészíti globális kereskedői toplistáját, amiben várhatóan igen érdekes adatokat találunk majd, amiket természetesen megosztunk az olvasókkal is.