WRC
A szokatlan meleg miatt a raliversenyzőket sosem látott körülmények várták az idei Svéd-ralin: a pályák legnagyobb része hómentes, vagy csak porhóval borított volt, ezért a szokásos hófalak nem segítették a tempós kanyarodást, és a szöges gumik sem bírták sokáig a strapát. Amikor pedig tényleg havas és jeges részre tévedtek, a korábban már kihullott szögek nagyon hiányoztak az abroncsokból.
Elfyn Evans mindössze második versenyét futja a Toyota Yaris WRC-vel, de ez cseppet sem látszik a teljesítményén, ugyanis a pénteki négy gyorsaságiból kettőt megnyert Svédországban, és a másik kettőn is második lett. Összetettben 8,5 másodperc az előnye, ami a rövid össztáv miatt többet ér, mint egy hagyományos versenyen.
„Elég jó napunk volt. Kapásból jól éreztük magunkat már a nap elején a kocsiban. Nehéz volt kitalálni, hogy mennyire nyomhatjuk a gázt az első gyorsaságin: bár a tapadás nagy volt, azt is érezni lehetett, hogy a pálya nagyon hamar tönkreteszi a gumikat. Megpróbáltunk gyorsan menni, de ugyanakkor kíméletesen is, ami úgy tűnik, működött. Holnap meg kell próbálnunk ugyanezt tenni. Senki sem tudja, hogy milyenek lesznek a körülmények, de alkalmazkodnunk kell, akármi is vár ránk. Nem hinném, hogy változtatnunk kéne a hozzáállásunkon, mivel minden jól alakult ma. Persze ettől még beleássuk magunkat az adatokba, és megpróbálunk találni még néhány másodpercet.”
Tänakban erősen dolgozott a bizonyítási vágy a Monte-Carlóban elszenvedett hatalmas balesete miatt, ami az eredményein is látszott, ugyanis nincs sokkal lemaradva Evans mögött. Természetesen a regnáló világbajnok új csapatának, a Hyundai-nak is bizonyítani akar, hogy megérte leszerződtetni őt. „Még nem sok időt töltöttem az autóban, ezért lépésről-lépésre haladunk előre. Még mindig megvan bennem a jó érzés, de történnek néha olyan dolgok, mint a baleset. Inkább az a gond, hogy amiatt keveset mehettem a kocsival. Természetesen minél több tapasztalatot szeretnék szerezni az i20 WRC-vel, és a mai nap is elég rövid volt, de azért sokat tanultunk róla” – nyilatkozta az észt világbajnok.
A Svéd-rali legnagyobb meglepetése eddig a tinédzser Kalle Rovanperä remek szereplése. A Toyota pilótája csütörtökön megnyerte a bemelegítést, és a pénteket követően is csak 5,8 másodperccel van lemaradva Tänak mögött, de volt a nap folyamán második is. Azonban az utolsó előtti szakaszon kis híján felborult, két kerékre állt egy árokban a Toyotával, mert rosszul írták föl az itiner, aztán az utolsó szakaszon meg lefulladt, amivel értékes időt vesztett.
Csapattársa, a hatszoros világbajnok Sébastien Ogier a negyedik helyen áll egyelőre, 17,8 másodperccel Evans mögött. A francia azt tervezi, hogy szombatra változtat az autó beállításain, hogy felgyorsuljon. Esapekka Lappi az ötödik az M-Sport Ford Fiestájával, a finn 2,7 másodperccel előzi meg a Monte-Carlo-rali győztesét, Thierry Neuville-t. A belga azért nem tudott gyorsabb lenni, mert a világbajnoki helyezése miatt neki kellett elsőként mennie a pályákon, vagyis takarított a többiek előtt.
A Sébastien Loeb helyett beugró Craig Breen (aki két éve második volt a Svéd-ralin) teljesítményén meglátszott, hogy régen ült WRC autóban. Az ír 0,6 másodperccel áll Neuville mögött a hetedik helyen, csak Teemu Suninen (Ford) és Kacuta Takamoto (Toyota) van mögötte. Az egyetlen kieső a privát Toyotával induló Jari-Matti Latvala, aki rengeteg hátrányt szedett össze egy elektronikai jellegű műszaki hiba miatt: a Yaris WRC motorja folyton leállt és újraindult, ezért egyszer meg is pördült a finn, aki korábban már kétszer nyert Svédországban. Végül feladta a napot az utolsó szakasz előtt, és szombaton sem indul újra, hogy a korlátozott, nehezen összekalapolt költségvetését egy másik versenyre tartalékolja.
Szombaton hat szakasz vár a mezőnyre, négy Norvégiában és kettő Svédországban, de az össztáv csak 63,68 km lesz.
Az állás péntek este:
1 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) 30m43.7s
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) +8.5s
3 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +14.3s
4 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) +17.8s
5 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Ford Fiesta WRC) +20.9s
6 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +23.6s
7 Craig Breen/Paul Nagle (Hyundai i20 Coupe WRC) +24.2s
8 Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +31.4s
9 Takamoto Katsuta/Daniel Barritt (Toyota Yaris WRC) +49.6s
10 Emil Lindholm/Mikael Korhonen (Škoda Fabia R5 Evo) +1m45.7s