WRC

Elfyn Evans vezet a megkurtított Svéd-ralin

2020.02.15.

A hó hiánya miatt gyorsaságikat kellett törölni, jelentősen csökkent az össztáv, de már az is nagy eredmény, hogy egyáltalán megtartják a versenyt. Az első napot a Toyota walesi versenyzője nyerte, de Ott Tänak szorosan ott lohol mögötte.

A szokatlan meleg miatt a raliversenyzőket sosem látott körülmények várták az idei Svéd-ralin: a pályák legnagyobb része hómentes, vagy csak porhóval borított volt, ezért a szokásos hófalak nem segítették a tempós kanyarodást, és a szöges gumik sem bírták sokáig a strapát. Amikor pedig tényleg havas és jeges részre tévedtek, a korábban már kihullott szögek nagyon hiányoztak az abroncsokból.

Elfyn Evans mindössze második versenyét futja a Toyota Yaris WRC-vel, de ez cseppet sem látszik a teljesítményén, ugyanis a pénteki négy gyorsaságiból kettőt megnyert Svédországban, és a másik kettőn is második lett. Összetettben 8,5 másodperc az előnye, ami a rövid össztáv miatt többet ér, mint egy hagyományos versenyen.

„Elég jó napunk volt. Kapásból jól éreztük magunkat már a nap elején a kocsiban. Nehéz volt kitalálni, hogy mennyire nyomhatjuk a gázt az első gyorsaságin: bár a tapadás nagy volt, azt is érezni lehetett, hogy a pálya nagyon hamar tönkreteszi a gumikat. Megpróbáltunk gyorsan menni, de ugyanakkor kíméletesen is, ami úgy tűnik, működött. Holnap meg kell próbálnunk ugyanezt tenni. Senki sem tudja, hogy milyenek lesznek a körülmények, de alkalmazkodnunk kell, akármi is vár ránk. Nem hinném, hogy változtatnunk kéne a hozzáállásunkon, mivel minden jól alakult ma. Persze ettől még beleássuk magunkat az adatokba, és megpróbálunk találni még néhány másodpercet.”

 

Tänakban erősen dolgozott a bizonyítási vágy a Monte-Carlóban elszenvedett hatalmas balesete miatt, ami az eredményein is látszott, ugyanis nincs sokkal lemaradva Evans mögött. Természetesen a regnáló világbajnok új csapatának, a Hyundai-nak is bizonyítani akar, hogy megérte leszerződtetni őt. „Még nem sok időt töltöttem az autóban, ezért lépésről-lépésre haladunk előre. Még mindig megvan bennem a jó érzés, de történnek néha olyan dolgok, mint a baleset. Inkább az a gond, hogy amiatt keveset mehettem a kocsival. Természetesen minél több tapasztalatot szeretnék szerezni az i20 WRC-vel, és a mai nap is elég rövid volt, de azért sokat tanultunk róla” – nyilatkozta az észt világbajnok.

A Svéd-rali legnagyobb meglepetése eddig a tinédzser Kalle Rovanperä remek szereplése. A Toyota pilótája csütörtökön megnyerte a bemelegítést, és a pénteket követően is csak 5,8 másodperccel van lemaradva Tänak mögött, de volt a nap folyamán második is. Azonban az utolsó előtti szakaszon kis híján felborult, két kerékre állt egy árokban a Toyotával, mert rosszul írták föl az itiner, aztán az utolsó szakaszon meg lefulladt, amivel értékes időt vesztett.

Csapattársa, a hatszoros világbajnok Sébastien Ogier a negyedik helyen áll egyelőre, 17,8 másodperccel Evans mögött. A francia azt tervezi, hogy szombatra változtat az autó beállításain, hogy felgyorsuljon. Esapekka Lappi az ötödik az M-Sport Ford Fiestájával, a finn 2,7 másodperccel előzi meg a Monte-Carlo-rali győztesét, Thierry Neuville-t. A belga azért nem tudott gyorsabb lenni, mert a világbajnoki helyezése miatt neki kellett elsőként mennie a pályákon, vagyis takarított a többiek előtt.

A Sébastien Loeb helyett beugró Craig Breen (aki két éve második volt a Svéd-ralin) teljesítményén meglátszott, hogy régen ült WRC autóban. Az ír 0,6 másodperccel áll Neuville mögött a hetedik helyen, csak Teemu Suninen (Ford) és Kacuta Takamoto (Toyota) van mögötte. Az egyetlen kieső a privát Toyotával induló Jari-Matti Latvala, aki rengeteg hátrányt szedett össze egy elektronikai jellegű műszaki hiba miatt: a Yaris WRC motorja folyton leállt és újraindult, ezért egyszer meg is pördült a finn, aki korábban már kétszer nyert Svédországban. Végül feladta a napot az utolsó szakasz előtt, és szombaton sem indul újra, hogy a korlátozott, nehezen összekalapolt költségvetését egy másik versenyre tartalékolja.

Szombaton hat szakasz vár a mezőnyre, négy Norvégiában és kettő Svédországban, de az össztáv csak 63,68 km lesz.

Az állás péntek este:

1 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) 30m43.7s

2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) +8.5s

3 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +14.3s

4 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) +17.8s

5 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Ford Fiesta WRC) +20.9s

6 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +23.6s

7 Craig Breen/Paul Nagle (Hyundai i20 Coupe WRC) +24.2s

8 Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +31.4s

9 Takamoto Katsuta/Daniel Barritt (Toyota Yaris WRC) +49.6s

10 Emil Lindholm/Mikael Korhonen (Škoda Fabia R5 Evo) +1m45.7s

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.22
Rekordszámú, 1,453 millió személyautót gyártottak tavaly Csehországban, 3,9 százalékkal többet,....
2025.01.22
Meglepő, hogy kik adják az ötletet, ami működhetne is.   ..
2025.01.22
Tehetséges fiatal autóversenyzők tűntek fel idehaza a közelmúltban, ezért széles összefogással, a "....
2025.01.22
Ha páncélos személyautót említünk, a szovjet ZIS 115 típus juthat eszünkbe. Kevésbé köztudott, hogy....
2025.01.22
Hetven páros nevezett a Monte-Carlo-ralira, amely csütörtökön rajtol el a monacói hercegségben és....
2025.01.22
A közelmúltban két olyan új, megfizethető árú modellt is bemutatott a Peugeot, amelyre sokan....
2025.01.22
Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépése után a cseh vállalatok mérlegelhetik a gyártás....
2025.01.22
Négy ajtós változattal érkezik a MiniEv, hogy a Hong Guang visszatérjen a csúcsra a szegmensében. A....
2025.01.22
A globális felmelegedés miatt hevesebbek a viharok, villámárvizeket okoznak a zivatarok, és egyes....
2025.01.22
A Volkswagen Polo kategóriájának egyik legsikeresebb modelljévé vált, miután 1975 óta több mint 20....