Ford KuGa
A Ford Escape kompakt szabadidő-autó (nálunk Kuga) és testvérmodellje, a luxus kivitelű, de műszakilag azonos Lincoln Corsair körül volt az egyik legnagyobb a felhajtás. A márka új lendületet hozott a még mindig dinamikus és dinamikusan fejlődő SUV szegmensbe, amely köztudottan az egyik legforróbb kategória a világ járműpiacán. S noha Amerika, Európa és Kína megjelenésében egy picit más terméket kap az Escape személyében, a modell ugyanúgy oszlopos eleme a Ford kínálatának tengeren innen és túl.
Ezek a kompakt SUV-k a kor igényeinek megfelelően a Priushoz hasonló benzines, öntöltő hibrid, továbbá plug-in hibrid kivitelben is elérhetők - utóbbi 54 kilométeres tisztán elektromos hatótávval és mindössze 29 g/km-es szén-dioxid kibocsátással kecsegtet, az öreg NEDC szerint. Itt van 48 voltos dízel rendszer is, illetve hagyományos belsőégésű motorok első-, illetve összkerékhajtással, 6 fokozatú kézi vagy 8 sebességes automata váltóval. Az alapár 24 ezer dollár, de hogy ebből mit meg hogyan kap Európa, az jelenleg jó kérdés.
A hűtőrács trapéz alakja a Mustangéra akar hajazni, míg az orr-rész íve a nem másra, mint legendás Ford GT-re próbál hasonlítani. Az Escape/Kuga szélesebb, laposabb és hosszabb elődjénél, és a jó helykihasználást a kategóriában jelenleg egyedülállónak számító, tologatható hátsó ülésekkel fejeli meg, még kényelmesebbé téve a második sorban és nem a másodosztályon utazók perceit. A hátsó lámpák az új Focuséhoz hasonlók.
A beltérben minden hasznos és modern kori kiegészítő megtalálható. Többféle vezetési mód tekerős kapcsolóval és szép animációval, Head-up Display, 4G-s wifi, Apple CarPlay és Android Auto integritás, 8 colos érintőkijelző, Waze navigáció, (számomra meglepetésként) 10 hangszórós, 575 wattos B&O hifi, no meg a vezetéstámogató rendszerek is.
Ezek közül kiemelendő a Fordnál legendás parkolósegéd második generációja, amely párhuzamosan és merőlegesen is képes beparkolni teljesen nélkülözve a vezetői beavatkozást. A segéd immáron érzékeli a lassan mozgó járműveket is az állókon felül, így az apró koccanások még könnyebben elkerülhetők, még hatékonyabbá téve a piac egyik leghasznosabb kiegészítőjét, amely egy új Ford Fiestához mindössze kb. 105 ezer forintért már elérhető Magyarországon.
Továbbá, a vészfékező rendszer aktívan segít a pilótának a kormánykerék megfelelő irányba való el- és visszafordításában egy ráfutásos balesetet megelőzendő kikerülési manőver esetén.
A karosszéria körülbelül 90-100 kilogrammos fogyókúrán esett át. Merevsége javult, miközben például az alumínium motorháztetőnek és futómű bekötési pontoknak is köszönhető a tömegcsökkentés. A vázszerkezet bővelkedik nagyszilárdságú acélban, illetve a még fickósabb kétfázisú acélban, de a Toldi Miklós erejével jellemezhető martenzites fázisú részletek is jelen vannak. Illetve, végre a vezetőoldal után mára az autó mindkét félteke azonosan erős merevítéssel készül, helytállva a szigorú, kis étfedéses törésteszten is, ezáltal nem fogsz így meghalni az anyósülésen. Ezt a hegesztőrobotok mellől is megerősíthetem, bár szép színesek a sajtóábrák, mint mindig.
Az Escape/Kuga sorozatgyártása a tervek szerint nyár közepén indul például a Kentucky állambeli Louisville-ben, az első példányok őszre már a vásárlókhoz kerülhetnek itt az USA-ban.
A folytatásban, a 2. részben az új Mustangok felpiszkált kiviteleinek a lelki világába pillantunk be, kövess minket továbbra is figyelemmel!