DS Automobiles
Darabszám alapján persze csekély a járműpiaci súlya a Stellantis csoporthoz tartozó DS-nek, a francia prémiummárka egy-egy modelljének érkezésérére mégis fontos figyelni. Egyfelől persze a múlt miatt: a 2015-ben született márka az 1955-ben üstökösként feltűnt DS avantgárd szellemisége örökösének tartja magát, és világos célokat tűz ki, tovább akarja örökíteni a francia luxus hagyományait. Másfelől a DS elkötelezett a kor legkorszerűbb technológiai megoldásai és a hibrid- valamint az elektromos hajtás iránt: ebben pedig ugyanúgy nem ismerik a tréfát, mint amikor a luxusról beszélnek. Ezt jelzi, hogy létrejötte után a márka rögtön beszállt a Formula E szériába, amelyben azóta kétszer lett bajnok és a sorozat második legtöbb, 14 győzelemmel rendelkező csapata.
Mindezek ismeretében érdemes figyelni a DS-re – itthon is. És a jelek szerint ezt meg is teszik azok a hazai autósok, akik akarnak és tudnak áldozni olyan modellekre, amelyek próbálnak kilógni a sorból. Ezt mutatja a DS hazai növekedésének üteme: 2021-ben 40 százalékos növekedést ért el itthon a márka, amely idén már duplázna és 110 kocsi eladásával számol. Elsősorban arra építenek, hogy bővül az eddigi kétmodelles kínálat, a DS3 Crossback és a DS7 Crossback közé megérkezett a DS4, amelyet méretben és árban egyaránt a paletta közepére „lőttek be”.
A 4,40 méter hosszú és 1,47 méter magas – itthon 9,69 millió forinttól kínált – DS 4 esetében már a külsővel is távolról jelzik, hogy a luxus van a fókuszban. Különösen a kompakt méretekhez képest hat igazán urizálónak, hogy akár 20 colos felniken is gurulhat a kocsi. Nem hivalkodóan, de ugyanerről árulkodik az orr-rész is: látványosak, korszerűek a mátrixos és a kanyarkövető rendszert kombináló fényszórók, amelyeket mindkét oldalon két-két LED-sorból álló nappali fény egészít ki.
Hasonló látványos és korszerű megoldások nem hiányoznak az utastérből sem, amely látványra, tapintásra és kényelemre is prémium hatást kelt. A DS Iris System révén hanggal és gesztusokkal is vezérelhető lehet a kocsi 10 colos érintőképernyőn látható menüje. Mi egyelőre a Smart Touch rendszert próbáltuk ki, amely a két ülés közötti érintőpanel segítségével működik. Erre több mozdulatot is tudunk rögzíteni, azaz bizonyos jeleket „lerajzolva” rögtön elő lehet hívni megadott funkciókat, például telefonhívást, vagy a hazanavigálást. Hasonlóan okos megoldás a kiterjesztett Head Up Display: egy optikai trükk segítségével az adatok a szélvédőtől 4 méterre előre vetítődnek ki, így kevésbé zavaróak, miközben mégis szem előtt maradnak.
Mindezek mellett persze a kategóriában elvárható minden vezetéstámogató rendszer elérhető a modellben, amely a hajtásláncot tekintve a márka életében afféle nyugodt átmenetet jelent. A márka már 2024-től kizárólag tisztán elektromos autókat mutat be, a DS4 azonban még maradt kicsit hagyományos: szinte mindenféle hajtáslánccal választható. Kérhető 130 lóerős, BlueHDi dízelmotorral, megvehető PureTech 130, 180 vagy 225 lóerős benzinessel. És persze a kínálat csúcsán ott a hibrid verzió. A 4 hengeres 180 lóerős turbómotorhoz egy 110 lóerős villanymotor és egy nyolcsebességes automata sebességváltó kapcsolódik. A rendszerteljesítmény összesen 225 lóerő. A villanymotort hajtó akkumulátor új, kompaktabb és nagyobb kapacitású cellákat kapott: a gyártó szerint az elérhető tisztán elektromos hatótávolság a WLTP szabvány szerint elérheti az 50 kilométert.
Fotók: Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!