portré és interjú

A cukrászat és a lóerők bűvöletében – interjú a dunaharaszti Karl cukrászda alapítójával 2. rész

2017.06.04.

A közel másfél évtizede működő cukrászda sikerének titkai mellett kiderült az is, mi motiválta Karl Zsoltot arra, hogy mások életének megédesítése legyen a foglalkozása és mi az, ami az ő életét édesíti meg. A folytatásban a benzingőzös részletek következnek!

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Az autók-motorok iránti szerelem legalább olyan messze nyúlik vissza a mester életében, mint a cukrászat. Zsolt életében a benzingőzös megszállottság egy „zöld villám” névre keresztelt Komár mopeddel kezdődött. Később egy 250-es ETZ nyergében koptatta Dunaharaszti mellékutcáinak aszfaltját, természetesen jogosítvány nélkül, hiszen akkor még csak 15 éves volt. „Gyakran láttunk német vagy olasz turistákat mifelénk, az akkori nyugati motorokkal, melyek az MZ-s időszakban álmaink netovábbjai voltak. Ha láttunk egyet, napokig arról beszéltünk, így nem csoda, hogy soha vissza nem térő lehetőséget láttam egy olasz motoros ajánlatában, aki miután elesett, el akarta adni a 400-as gyorsasági motorját. Az árát csak a saját motorom eladásával és édesapám segítségével tudtam volna előteremteni, de odahaza azt a választ kaptam, hogy ha megkeresed az árát, megveheted fiam! Részben ez válasz is mozgatórugója volt a későbbi németországi kiutazásomnak”.

Karl Zsolt (j) és Barcsa Tamás - a Gelato World Tour European Challenge harmadik díját nyerő epres-málnás mascarpone tervezője és kivitelezője .- képre kattintva galéria nyílik

„Idővel persze meglett az ára egy ilyen motornak, de addigra benőtt a fejem lágya, és sajnáltam volna a már akkor is egy vagyonnak számító összeget kifizetni egy kétkerekűért. A kiszemelt modell egy Kawasaki ZXR 750R volt, de a szakmai ambícióim felülírták ezt a vágyamat. 2003-ban azonban vásároltam egy Honda CBR 954RR-t, amit mivel sajnáltam volna pályahasználatra fogni, egy versenyző barátom javaslatára lecseréltem egy 600RR-re. Az eBay-en megvásárolt motor ára annyi volt, mint amennyibe egy utcai motorral történő csúszás javítása került volna, ezzel egyenes út vezetett a rendszeres pályamotorozáshoz.”

A 2002-es Honda CBR 600RR a pályamotorozáshoz szükséges extrákat apránként kapta meg. Alig 24 ezer km-t futott, de bármikor bevethető egy kis mókázásra

„Az osztrák Fiala Motorsport Klub és más klubok által kibérelt pályákon aztán belekóstoltam a versenymotorozásba, és 4 éven keresztül minden szezonban rajthoz álltam, de csak lelkes amatőrként. A súlyom miatt nagyobb motor kellett volna, de a tudásomhoz bőven elég volt a CBR 600-as, az élményről nem is beszélve. Idővel a vállalkozás annyi időmet lefoglalta, hogy csak nagyon ritkán volt lehetőségem ezt a hobbimat gyakorolni, de szerencsére a német barátaim rendszeresen eljönnek, felkészítik a motoromat, és a munkától ellopott időmben elmehetek velük évi egy-két alkalommal hazai pályanapokra. Sajnos a cukrász szakma olyan, hogy ha jó idő van, sok a vendég, ezért a cukrászdában a helyem, rossz idő esetén pedig nem érdemes motorozni”.

A kormánystabilizátor, az abroncs melegítő és még számos részlet most már elengedhetetlen. A minőségi motorozáshoz "lopott idő" egyre ritkábban adatik meg. Az 500 lovas M6-nál is hasonló a helyzet

Ezek után gondolom nem meglepő, hogy Zsolt számára az autó sem csupán egy helyzetváltoztató eszköz! Első autóját, a gyári állapotú, 1983-as E30-as BMW-jét, a mai nap is garázsában óvja. De a mindennapokban is a bajor márka híve, egy régi 5-ös Touringot használ, és ha élményautózásra vágyik, egy V10-es motorral szerelt M6-os volánja mögé ül, merthogy a sok boldogsághormon gyártása után számára ez a gép a desszert. Ez utóbbiról a következőket mondta: „Egy Z4-es megvétele miatt hezitáltam, miközben kaptam egy tippet, hogy a 645 és/vagy 650-es kupékat is ki kellene próbálnom. Kibéreltem egy hónapra egy kézi váltós 650-est és attól kezdve még akkor is örömöt jelent számomra, ha csak ránézek. Első hosszabb utam egy olaszországi 1000 km-es út volt vele. Miután megérkeztem, megvacsoráztam, lezuhanyoztam és már indultam is az 5-ös útra, ahol lehúzott ablakok mellett hallgattam a hangját… szerinted normális vagyok?” – kérdezte a mester, akinek a munkája egyben a hobbija is, a gépparkja pedig irigylésre méltó.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....