egyetemi hallgatók fejlesztései
Még színvonalasabbá teheti a képzést a Szent István Egyetem Gépészmérnöki Karán a Folyamatmérnöki Intézetében nemrégiben zárult fejlesztés: közel 12 millió forintos beruházás során korszerűsítették a járműtechnikai laboratóriumot. Itt ma már olyan mérések, vizsgálatok elvégzésére nyílik lehetőség, amelyek egyedülállóvá teszik a labort a hazai felsőoktatásban. Mint az a novemberi hivatalos avatóünnepségen elhangzott, az üzembe helyezett új görgős járműfékpadhoz hasonló technikával jelenleg csak a MOL rendelkezik Magyarországon.
Mintegy 12 millió forintos beruházás során korszerűsítették a labort
Nem véletlen, hogy dr. Kátai László egyetemi docens, a gépészmérnöki kar dékánja is nagy jelentőségűnek nevezete a laboratórium korszerűsítését. Mint ünnepi beszédében fogalmazott, ennek köszönhetően színvonalasabbá válik az oktatás, ami több hallgatót csábíthat az egyetemükre. Mindez pedig – folytatta – azt is jelenti, hogy még több kutatásra lesz lehetőség, és még több külső munkát kaphat az intézet, amely anyagi, valamint szakmai szempontok miatt egyaránt rendkívül fontos. Prof. dr. Kiss Péter, a Folyamatmérnöki Intézet igazgatója, tudományos dékánhelyettes is a kutatómunka fontosságát emelte ki beszédében. Többek között szólt arról is, hogy a külső munkák révén a hallgatók fontos tapasztalatokat szerezhetnek, hiszen a piaci megbízások esetén maguk is részt vesznek a vizsgálatokban.
Prof. dr. Kiss Péter, a Folyamatmérnöki Intézet igazgatója, tudományos dékánhelyettes mutatja be a rendszer működését
A többek között teljesítmény-, fogyasztás-, kipufogógáz- vagy turbónyomásmérésre alkalmas fékpadon legfeljebb 300 kW teljesítményű járművek terhelés alatti vizsgálata lehetséges, vagyis a laboratórium rendkívül tág kereteket biztosít a hallgatóknak. A felső teljesítménykorlát alapján – miként az az avatóünnepségen elhangzott – akár a túraautó világbajnokságban induló Michelisz Norbert versenyautóját is mérhetnék a kar hallgatói. Az avatóünnepségen szó esett arról is, hogy a csúcstechnológiás görgős járműfékpad és az ahhoz csatlakozó műszerek együttese akár elektromos autók vizsgálatára, például a töltési üzem szimulálására is alkalmas. Ez pedig egy egészen új kutatási területet nyit meg az oktatók és a hallgatók előtt.
Az új elszívórendszer a kipufogógáz mellé hideg levegőt szív
Fontos eleme a labornak az is: a fékpadhoz a menetszelet helyettesítő, nagy teljesítményű ventilátorok csatlakoznak, amelyek óránként akár 30 ezer köbméter levegő „megmozgatásával” biztosítják a vizsgált járművek hőegyensúlyát. Itt érdemes megemlíteni: mivel a fékpadon akár 150 km/h sebesség is elérhető, gondoskodni kell a vizsgálat során keletkező hő, forró kipufogógáz elvezetéséről. Az új elszívórendszer a kipufogógáz mellé hideg levegőt szív, így csökkenti 400 fok alá a gáz hőmérsékletét, s teszi biztonságossá a hallgató munkáját.
A fékpadon akár 150 km/h sebesség is elérhető