próbaút
Közös sajtótájékoztatót tartott a Hyundai és az OMV november második felében Budapesten a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontban, ahol Michelisz Norbert szezonértékelője mellett az újságírók megismerhették az OMV e-mobilitást szolgáló terveit és fejlesztéseit is.
Michelisz Norbert immár háromszoros világbajnokként érkezett a rendezvényre, kis túlzással egyenesen a repülőrérről, ugyanis az előző hétvégén a makaói szezonzáró TCA World Touron Hyndai Elantra versenyautójával újabb bajnoki címet szerzett. Az újságíróknak a sajtótájékoztató előtt és után is lehetőségük volt testközelből megismerkedni a Magyarországon eddig nem elérhető, ikonikus megjelenésű Hyundai Staria egyterű buszlimuzinnal és az újgenerációs, intelligens technológiáják sorát felvonultató Santa Fe legfrissebb változatával is.
A szervezők becsületére legyen mondva, adtak időt az újságíróknak és nem az ilyenkor szokásos “gyorséttermi”15-20-30 perc állt a rendelkezésünkre, hanem háromnegyed óra. Ráadásul az Autószektort képviselve egy foglaláslemondás miatt mindkét modell ki tudtam próbálni még a sajtótájékoztató előtt.
A Stariával kezdtem, korábban még képen sem igen láttam ezt a modellt, pedig már 2021 óta létezik, de Magyarországra csak idén érkezett meg. Az első benyomásom az volt, nagyon nagy, a második az, hogy óriási. Az 5,2 méter hosszú és majd’ 2 méter magas autó tömbszerű formájában van valami földönkívüli, de szerethető és jó eséllyel nem simul bele a szürke hétköznapokba.
Így gondolja ezt a hivatalos sajtóanyag is: “Az űrhajók áramvonalas formavilágát idéző Staria karakterét egyetlen, lendületes vonal határozza meg. Ezt az a fényív ihlette, amely napfelkeltekor a Föld horizontját beragyogja, ha az űrből pillantunk vissza bolygónkra.” Lehet ezt ennél szebben mondani? Az autóról egyébként először a Lexus LM villant be, persze a Hyundai modellje jóval olcsóbb.
A sajtótájékozatón kiderült, a Staria lényegében 1997-ben a H1 modellel kezdődött, tíz év múlva jött a második generáció. Majd 2021-ben a harmadik, ami annak köszönhetően gurulhatott be Magyarországra, hogy már hibrid hajtáslánccal is kínálják. Vagyis a korább 2,2-es dízelmotor helyett egy kedvezőbb kibocsátású erőforrásal, ami egy 1,6-os közvetlen befecskendezéses turbós benzinesből, hatfokozatú automatából és a kettő közé épített villanymotorból áll és 225 lóerőt produkál. A benzinmotor maximális teljesítménye 160 lóerő, a villanyé 54 kW, vagyis 73 lóerő. A teljes hajtásrendszer nyomatékmaximuma 367 Nm. Százas gyorsulása kicsivel 10 másodperc feletti, maximális sebessége 170 kilométer/óra alatti.
Nem csak méretes és pakolhatósága miatt családbarát a Staria, a sofőr úgy beszélhethet a második sor utasaival – gyerekeivel –, hogy látja őket képernyőn és jól hallja a hangjukat is. Ez a funkció nem csak érdekes, biztonságot segítő is. A családbarátságot az 1303 literes csomagtér is nagyban segíti.
A Hyndai Staria hibrid változata Magyarországon két változatban érhető el, a Comfort, 9 személyes kivitel is gazdag alapfelszereltségű és jó ár-érték arányú választás családoknak és kisebb csoportoknak. A Luxury 7 személyes, prémium opciókkal és fejlett technológiai megoldásokkal. Az akciósan már 17,8 millió forinttól elérhető Comfort korrekt ár/értékarányú, de a 21,3 millióért kínált hétüléses Luxury is megfizethetőnek számít kategóriájában.
A Staria felszereltségére nem lehet panasz, természetes a vezeték nélküli okostelefon-töltés, az USB aljzatok sora elöl és hátul, 10,25 colos a digitális műszeregység és érintőképernyő, az egyszerű az online kapcsolódás a vezetőknek és az utasoknak. A biztonságot olyan intelligens rendszerek fokozzák, mint a ráfutásos balesetet megelőző rendszer (FCA) vagy az aktív holttérfigyelő (BCA).
A buszlimuzin összes ülése állítható fejtámaszt és hárompontos biztonsági övet kapott. A hátsó fej-, láb- és válltér a lehető legtágasabb, ami optimális kényelmet biztosít minden utasnak. A modellváltozattól és felszereltségi szinttől függően különböző ülésfűtési és -szellőztetési lehetőségek is rendelkezésre állnak.
A modell megkapta a legújabb intelligens technológiákat, mint az okostelefon-tükrözés, és az olyan élvonalbeli kapcsolódási funkciókat, mint a Bluelink® Connected Car szolgáltatások, amelyekkel okostelefonról vagy szóbeli utasításokkal vezérelhető az autó.
A csúcsváltozatnál a második sori prémium pihenőülések háttámlája motorosan dönthető, az ülések hosszirányban elektromosan állíthatók, így tetszés szerint növelhetjük a lábteret vagy a csomagtartót. A hangulatvilágítás 64 különböző színben variálható, így minden helyzethez tökéletesen igazodik. Ez a vezetői környezetre, a középkonzolra, az ajtókra és a csomagtartóra terjed ki.
A próbaútra az egyszerűbb és többszermélyes változtot vihettem el és mindent rendben találtam. Biztosan van jó néhány olyan funkció, ami sokat hozzátesz a luxus kivitelhez, nekem nem igazán hiányzott semmi és a beltér minősége is rendben volt. Mostanában néha próbára tesz egy-egy tesztautó, a Stariával egyátalán nem kellett birkóznom, minden gyorsan megtaláltam.
Az autó jól vezethető, a hátul alkalmazott, többlengőkaros felfüggesztésnek köszönhetően jó a rugózási komfort. A hatfokozatú automata elektronikus váltóvezérlése jóvoltából egyetlen gombnyomással kapcsolhat a vezető előremenetből hátramenetbe, üresbe vagy parkoló fokozatba.
Az utastérben minden kézre áll, valamennyi szükséges információ szem előtt van, bevallom, kicsit bele is feledkeztem az autózásba. Alföldi gyerekként öröm volt felfedezni vele a budai hegyek szűk és kevébé keskeny utcáit, megállni, amikor az kívánta a panoráma. Nulla stressz, középdélelőtt arrafelé senki sem sietett, dudált idegesen, hogy nem fér el, hol én, hol a szembejövő autóshúzódott le, ha úgy kívánta a forgalmi helyzet. És gyakran úgy kívánta…
Könnyű dolgom volt, a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontot a Hyndai munkatársasi korábban már beprogramozták a navigációba. Amikor azt láttam – hallottam –, hogy még 300 méter a célig és van időm, mentem még egy könnyed 3-4 kilométeres kört. Vagyis, eléggé el nem ítélhető módon plusz kibocsátással terheltem a kiemelt zöldövezetet...
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!