használtautó átvizsgálás

Csak pislogtam a Peugeot mellett

2022.10.28.

Döbbenetes állapot, pláne ennyiért.

Használtautó vásárlás előtti átvizsgálásokat végző vállalkozásunkban nem én lettem volna aznap az ügyeletes szemléző, de amikor felhívtam a budapesti agglomerációban található kereskedést, kérdezősködni kezdett a kereskedő, hogy mi vizsgáltunk-e tavasszal nála egy C5-ös Citroënt, mert az a vizsgálatunk több sebből is vérzett.

Rövid úton kiderítettük, hogy igen, mi voltunk, majd jött a reakció, hogy azt a konkrét vizsgáló kollégát nem szeretné beengedni a telephelyére. Bárki más, akár tőlünk is jöhet, vele nem hajlandó együttműködni. Kérdeztem, mi volt a baj, fel is sorolt néhány dolgot, amelyeket azonban a vizsgálaton készült képi dokumentációval alá is tudtam volna támasztani, de ő már nem akarta bolygatni a múltat. Mentem hát én.

Bent áll a szalonban

Amikor végül leegyeztettem a szemle részleteit, mondta, hogy amúgy a kocsi bent áll a szalonban. Kezdtem megnyugodni, hiszen a fedett, fűtött VIP helyekre a különösen jó állapotú kocsikat teszik, mondom, nem is lesz itt semmi baj.

Aztán megérkeztem. A vásárlás előtti használtautó átvizsgálás alanya egy 14 éves Peugot 107 1.0 volt, valóban egy üvegfal mögött várt rám. Ahogy a szemle elején nézegetni kezdtem, azon gondolkodtam, hogy miért kell ezzel bent állni, hiszen ránézésre eléggé leharcoltnak tűnt.

Nem sokat kellett bajlódni az extrákkal

A Toyota-Peugeot koprudkcióban készülő Aygo-107 páros igazi spórolós, A-ból B-be autó. Kicsi, egyszerű és így olcsó tudott maradni. Érdekesség, hogy a karosszéria úgy van kialakítva, hogy nincs is hátsó sárvédő az autón, a csomagtér ajtó pedig gyakorlatilag maga a hátsó ablak.

Egyébként a típuson belül ez a példány még az extrásabbak közül való, hiszen volt benne klíma és elektromos ablakemelő is, illetve kértek rá egy metál fényezést, de itt véget is ért a felsorolás.

Az autó órájáról 130.000 km-t lehetett leolvasni, szervizkönyve nem volt.

A diagnosztikai lekérdezés tulajdonképpen a motorvezérlésre korlátozódott, ott mindent rendben találtam, szépen dolgozott a lambda szabályzás és zéró gyújtáskimaradást regisztrált a rendszer.

Belül szétesve

A baloldali A-oszlop burkolatának rögzítése nem volt megfelelő. Bánat tudja, miért kellett azt bolygatni, de visszatenni már nem sikerült megfelelően. A vészvillogó kapcsolója törött volt, a vezetőülés kiégetve.

A kalaptartón felülről facsavarok voltak láthatók, alulról pedig két OBI-s léc merevítette az alkatrészt.

A baloldali mechanikus tükörállítás nem működött, az erre szolgáló kar csak lifegett üresbe’.

Kívül összeverve

A kép ugyanilyen volt kívül is. A jobboldali fényszóró nem ment át a mozgatásos teszten, érezni lehetett, hogy az alsó rögzítő füle törött. Ezen kívül a lámpatest több helyen csúnyán be is volt maródva, ebből csere lesz, akárki meglássa!

Az első lökhárító nem volt a helyén, az illesztéseknél ez azonnal látható volt. Ezt is meg szoktam mozgatni, hogy ellenőrizzem a rögzítését, de itt is csalódnom kellett. Alánézve látható volt, hogy a jobboldali rögzítő fül hiányzik. Ha már hajolgattam feljegyezhettem, hogy mindkét első műanyag dobbetét törött.

Hátul is ugyanez történt, a hátsó vészhárító gyorskötözővel volt fellógatva. A tetőlemez hátsó élén, ott ahol a kiegészítő féklámpa is helyett kapott, a lemez már csúnyán korrodált, ennek semennyi ideje sincs hátra, azonnali javítást igényel, ha nem szeretnénk lyukas tetőlemezzel járni rövid időn belül.

Az első sárvédőket korábban már átfújták, de nem voltak vészesen vastag rétegek rajta, ezt engedjük is el.

Gyorskötöző rulez!

Még egy extra

Kifelejtettem, hogy időközben kerül a kocsira négy könnyűfém keréktárcsa. Igaz, hogy Toyota emblémásak, de legalább alufelnik. Sajnos a hátsó felnik peremsérültek voltak.

A probléma a rajtuk lévő abroncsokkal volt. A 14 éves kocsin elöl 17 éves gumik voltak. A következő kép, azt hiszem, mindent elárul.

Nem maradhat el a próbakör

Elindultunk. A kocsit a fentiek ellenére nagyon dicsérte az eladója. Hogy ez milyen praktikus, alig pörög, nagyon takarékos és ennyi pénzért ennél jobbautó nem is létezik.

Aztán az első egyenes útszakaszon már arról beszélt, hogy a kormánykereszt egyenesmenetben a bakhátas út miatt nem áll középen. Ez előfordulhat, de akkor a teljesen sík úton azért csak be kellene állnia – nem így történt.

A kocsi motorja és váltója jó volt, a fékrendszer is működött, bár elöl igen vállas tárcsákkal találkoztam. Plusz pont, hogy a hátsó féket elvileg kicserélték, ott a dob tényleg szép kályhaezüst színben pompázott.

Újra a telephelyen

Már csak a fotózás maradt hátra, de a kisebb nagyobb deformációk, fénysérülések és karcok dokumentálása közepette még figyelmes lettem a jobboldali féltengely külső harangjának szakadására.

És mindez több mint 1,3 millióért!

Jelenleg a piacon összesen 12 db 107-es és Aygo típusú autót kínálnak, ebből 11 klímás, és csak két olyan van, amiben kevesebb kilométer van, mint abban, amit vizsgáltam. A kereskedés láthatóan kizárólag a futásteljesítmény alapján lőtte be az árat, mit sem törődve a kocsi valódi állapotával, vagy talán arra hajazva, hogy hiány van a piacon az egyszerű, szívó-benzinmotoros autókból.

Nem tudom, mi lett a vége, hogy ügyfelünk végül megvette-e a kocsit, de ebből a történetből is jól látszik, hogy a kínálat tetejéről válogatva sem vagyunk biztonságban, sok pénzért is lehet egy óriási pénztemezőt vásárolni.

Mindig érdemes tehát vásárlás előtt átvizsgáltatni az autót, sokkal kevesebbe kerül, mint egy romhalmazzal bajlódni…

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....