Allison

Bonatti az Allison sebességváltós Astrában bízik

2013.08.30.

Az Astra és az Allison fontos szerepet játszik az Észak-Európai Földgáz Vezeték (North European Gas Pipeline = NEL) kiépítési projektjében.

Nyertes csapaton soha ne változtass! Ezért választották ismét az Astrát és az Allison Transmissiont egy újabb stratégiai infrastrukturális beruházáshoz – az fő európai gázvezeték (North European Gas Pipeline = NEL) építéséhez.

A projekt Európa energiaellátása szempontjából kritikus jelentőséggel bír, melynek értékét
1 milliárd euró nagyságrendre becsülik. A NEL annak a két gázvezetéknek az egyike, melyeken át a Gazprom orosz földgázt exportál Európába az un. Északi Áramlat vezetékén keresztül, mely a Balti-tenger mélyén fekszik, Ukrajna partjainál. A Szibériából származó gáz Németország észak-nyugati részére érkezik, majd az elosztó-hálózaton keresztül Belgiumba, Hollandiába, Franciaországba és az Egyesült Királyságba továbbítják.

A NEL 440 kilométeren hosszan vezet az Északi Áramlattól Németország tengerparti részén a Greifwald melletti Lubminből, az Alsó-Szászországban található Rehdenbe, összekötve Schwerint és Hamburgot, olyan városokat, melyeket eddig többnyire az északi-tengeri földgáztartalékokból láttak el. Az új vezetéken évi 20 milliárd köbméter földgázt szállítanak majd, ami megegyezik Németország összes energiaszükségletének egyharmadával.

A Bonatti Spa. a projekt építésének négy fő szekcióját nyerte el, melynek értéke hozzávetőleg 100 millió euróra rúg. A Bonatti, mely a Nemzetközi Csővezeték Építők Szövetségének is (Pipeline Contractor Association = I.P.L.O.C.A) tagja, Európa egyik vezető olaj- és gázipari vállalata. Több ezer kilométernyi csővezeték lefektetése fűződik nevéhez világszerte, a legnagyobb kihívásokat rejtő környezeti- és logisztikai körülmények és távolságok legyőzésével.

Egy párhuzamos csővezeték – az Opal – építése során végzett kiváló minőségű munka és a határidők pontos betartása nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az olasz cég eséllyel pályázzon a NEL-re.

Az építkezés, mely 2011 áprilisában kezdődött, és 2012 augusztusában fejeződött be, valamint a NEL 2012. novemberi elindulása is a terveknek megfelelően alakult. Az Astra és az Allison is fontos szerepet játszott abban, hogy minden problémamentesen sikerüljön.

 

A Bonatti flotta-managere, Giuliano Gelmi úr elmondta: „Hatalmas és nagyon speciális munka a miénk, melyhez elengedhetetlen a megfelelő járművek rendelkezésre állása. Ezért semmit nem bíztunk a véletlenre, s a két Astra HD8 típusú Allison sebességváltós jármű beszerzésével kezdtük.”

A HD8-as alváz mellett az Astra és a Bonatti, akik már több mint harminc éve dolgoznak együtt, közösen döntött. A járműveket a megbízhatóságuk, sokoldalúságuk és könnyű átalakíthatóságuk miatt választották. A kabint és a felépítményt úgy alakították ki, hogy a jármű könnyedén tudja szállítani a hatalmas csöveket, melyek hossza 17 méter, átmérője pedig DN1400 (56”), s darabja 14 tonnát nyom. A speciálisan kialakított járművek nagyobb mozgékonyságot tesznek lehetővé a szűkebbre épített front-résznek köszönhetően.

Az Astra HD8 egyszerre két darab 56” cső szállítására képes, napi 10 órás műszakban. Robosztus felépítésének és megbízhatóságának köszönhetően az Astra jól megfelelt ennek a kihívásnak. A csövek szállítása rendszerint rövidtávon történik, a fel-, illetve lerakodás helyszínén. A HD8-asok az esőzések miatt többnyire sáros terepen dolgoztak.

Az Astra HD8-as csőszállítókhoz a Bonatti Allison automata széria 4700 típusú, retarderes sebességváltót kért. Ezt a váltót arra tervezték, hogy a legnehezebb körülmények között működjön, páratlan indíthatóságot és sima váltást lehetővé téve az Allison Continuous Power Technology™ (folyamatos erő-átvitel technológia) alkalmazásával. Minden váltót beépített hidraulikus retarderrel rendeltek, tekintettel a nagyon kemény terepviszonyokra, illetve a csövek nagy súlyára. A könnyebb vezethetőség miatt is kérték ezt a váltót, mert ez a megfelelő sofőrök kiválasztását is könnyebbé tette.

„Az Allison automata váltó elengedhetetlen számunkra” – mondja Gelmi úr. „Nem fordulhat elő, hogy a jármű megáll egy emelkedőn, és a nehéz rakomány megcsúszik akár előre, akár hátra.” Ez a súly komoly veszélyt jelenthet a jármű manuális váltója részére, s ha a baj bekövetkezik, az meghibásodáshoz és kieső munkaidőhöz vezethet.

Arra a kérdésre, hogy milyen szempontok alapján döntöttek a projekthez szükséges járművek beszerzésekor, a Bonatti flotta-managere „a robosztus felépítést és a megbízhatóságot” emelte ki, azokat az értékeket, melyekről az Astra teherautók és az Allison sebességváltók egyaránt ismertek. A Bonatti ugyanakkor azt is tapasztalta, hogy a járművek üzemanyag-fogyasztása is alacsonyabb a többi járművéhez képest.

Gelmi úr hozzátette még: „A Bonattinak olyan járművekre volt szüksége, amelyek alkalmasak arra, hogy azon a sáros, bonyolult terepen dolgozzanak, ahol szükségünk volt rájuk. Az Astra HD8 erős és megbízható terepjármű, tökéletesen megfelel a hatalmas csövek szállítására. Allison váltóval felszerelve nagyszerű manőverezhetőséget, könnyű vezethetőséget és megnövelt biztonságot jelentett a meredek lejtőkön a nehéz rakománnyal együtt is. A választás pedig azért is az Allison váltóra esett, hogy a sofőrjeinknek a legnagyobb komfortot és biztonságot biztosítsuk.”

Minthogy a projektek kivitelezésére különösen rövid időszakok állnak rendelkezésre, egy másik faktor, amivel a Bonattinak számolnia kellett, a jármű-hatékonysága, ami a működési órákat, illetve a hiba miatti kiesések idejét illeti. A járművek karbantartási költségeit alacsonyan kellett tartani, s emellett elkerülni a meghibásodásokat, hiszen az nagyon költséges késésekhez vezethet.

„Amit mindenképpen el kell kerülnünk, az a jármű kiesése, mivel azzal az egész program sikere kerül veszélybe. Ez ugyanis dominó-hatással veszélyezteti a projekt többi fázisát is” – folytatja a flotta-manager. A gázvezetéket sikeresen és időben fejezték be; a Bonatti választása az Astra-Allison kombinációt illetően nyerőnek bizonyult.

Astra HD8
Az Astra HD8-asok erős teherautók, bármilyen nehéz terhet képesek elvinni, bármilyen talajon, akár magas gravitációs középponttal is. A Cursor motorok magas nyomatékot és fékező erőt nyújtanak, melyeket az Allison retardere tovább javít.

Ezeket a járműveket elsősorban az építő- és bányászati szektor számára tervezték, ahol magas hatékonysággal dolgoznak és nagyfokú rugalmassággal alkalmazhatók. Az Astra több mint 250 különböző modellt kínál a 2-tengelyes 4x4-estől a 4-tengelyes 8x8-as konfigurációig. Minden modellt különböző alváz-hosszúsággal is kínálnak és csakúgy, mint a Bonatti részére gyártott cső-szállítókat, egyedi megrendeléshez igazítják. A járműkomfort maximális, 4 rázkódás-elnyelővel (kettő hátul, kettő pedig a kabin elejénél). A keret pedig a nagy erősségű acélból készül, amitől a jármű masszív lesz.

 

Modell

Astra HD8

Max teljesítmény

480 hp

Motor fordulatszám

1,900 rpm

Max nyomaték

2,300 Nm

Sebességváltó

Allison 4700R

Váltó áttételek

R - 4.80

1a 7.63

2a 3.51

3a 1.91

4a 1.41

5a 1.00

6a 0.74

7a 0.64

Terhelhetőség

50,000 kg

hátsó tengely áttétel

1:4,229

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.08
A BMW M GmbH a legendás BMW M3 és BMW M4 portfóliójának újabb különkiadásával kínálja fel....
2024.05.08
- Fokozott ellenőrzést és forgalomkorlátozást rendeltek el a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.08
Kukásautó és kisbusz ütközött frontálisan Pátyodon, a kisbuszba többen beszorultak. ..
2024.05.08
Hamarosan még nagyobb terhelés alá kerülhetnek a dél-pesti régió csomópontjai, amik már így is....
2024.05.08
- Stagnált az új autók piaca Romániában az év első négy hónapjában - közölte a romániai autógyártók....
2024.05.08
Az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként szélerősödés, jégeső....
2024.05.07
Összeütközött két autó az M3-as sztráda és az M0-ás autóút csomópontjában, Csongrádon a Budai Nagy....
2024.05.07
A legendás konstrukció régóta az erő és a presztízs szimbóluma, de egyben a mérnöki szenvedély és a....
2024.05.07
A BMW Group mexikói gyára magasabb fokozatba kapcsolja a Neue Klasse modellgeneráció érkezésére....
2024.05.07
Igazi szerelemes levelet írt a DirtFish magazin annak a cseh tervezőnek, aki elmondásuk szerint a....