globális eladás
William Li egy kínai konferencián vázolta fel ezt a jövőképet. Úgy fogalmazott, nem szeretné, ha a Nio lemaradna a "kiváló kínai társai" mögött, márpedig szerinte sok autógyártó nem fogja túlélni a jelenlegi globális autópiaci zűrzavart. Li úgy véli, hogy 2035-re a világ tíz legnagyobb autógyártója közül öt kínai lesz, és köztük lesz természetesen a Nio is. Becslése szerint az új autók globális értékesítésben a kínai autók negyven százalékos részt fognak kihasítani.
Ami a túlélést illeti, az alig tíz éve alapított sanghaji székhelyű Nio-nak szemlátomást nincs mitől félnie, az idei év nagyon eseménydús és gyümölcsöző volt számára. Egyrészt újfajta félszilárdtest akkumulátort dobott piacra, másrészt két „leánnyal” gazdagította az autóipart: májusban az Onvo, az decemberben pedig a FireFly almárkát mutatta be.
Érdemes felidézni, hogy Li nyilatkozatához hasonló, vagy még ennél is ambiciózusabb kijelentést tett korábban a Xiaomi alapítója, Lej Csun, aki szerint a világ öt legnagyobb autómárkája között lesz a technológiai óriás autós divíziója, amely alig egy éve mutatta be az első autóját, egy sportszedánt, majd néhány hónapra rá egy crosoverrel is meglepte a világot. Jun azt feltételezi, hogy a világ öt legnagyobb márkája fogja uralni teljes újautó-piac nyolcvan százalékát, és a Xiaomi évente több mint tízmillió autó eladására lesz képes.
A meghiúsult nyugati villamosítási tervek, a csökkenő eladások és a tömeges elbocsátások okozta globális iparági megrázkódtatás fényében a kínai autóipari vezetők ambiciózus állításai nem is tűnnek olyan irreálisoknak, ha figyelembe vesszük, hogy a kínai BYD tavaly mekkora tempóval szilárdította meg pozícióit a globális autóiparban. A harmadik negyedév eredményei alapján a BYD a világ hatodik legnagyobb autógyártója lett, története során először több új autót adott el, mint a Ford. A kínai autógyár valószínűleg le is körözi a Fordot, ha kiderül, hogy tavaly négymilliónál több autót adott el (egy évvel korábban „még csak” hárommilliós álomhatárnál tartott). A BYD a harmadik negyedévben – éves összevetésben 24 százalékos növekedést produkálva - 201 milliárd jüan (27,6 milliárd dollár) bevételre tett szerint, megelőzve a Teslát (25,2 milliárd dollár).
A BYD nem az egyetlen kínai vállalat, amelytől bórsódzik a nyugati és távol-keleti, „hagyományos” autógyártók háta. A Geely eladásai 14 százalékkal ugrottak meg a harmadik negyedévben, a vállalat 820 ezer autót adott el. Ezzel a kilencedik helyet szerezte meg a Nissan és a Honda között. Kína harmadik legnagyobb autógyártója, a Chery a 12. helyre emelkedett a globális rangsorban, 27 százalékos növekedésről, 550 ezer jármű eladásáról számolt be.
A Nikkei Asia adatai szerint a japán, európai és egyesült államokbeli márkák eladásai eközben jelentősen visszaestek a tavalyi harmadik negyedévben. A Toyota eladásai például négy százalékkal, 2,73 millióra estek vissza, bár továbbra is világelső. A második a sorban a Volkswagen csoport, amely hétszázalékos csökkenésről számolt be, s 2,17 millió eladott autóról. A Hyundai megtartotta a harmadik helyet, de eladásai ugyancsak csökkenték, három százalékkal, 1,77 millió darabra. A Stellantisnál még rosszabb volt a helyzet: az eladások húsz százalékkal zuhantak, a tizennégy márkát számláló vállalatcsoport összesen 1,14 millió autót tudott eladni a tavalyi év harmadik negyedévében.