Allison
Az első - 1960-ban gyártott - C50-es mozdony átépíttetését a Zalaerdő Zrt. még 2013-ban kezdte meg. A mintegy 200 órás tesztüzem során az Alpokalja erdei útjain üzemelő keskeny nyomtávon közlekedő mozdonynak változatos terepviszonyok között kellett megállni helyét. Miután a teszteket sikerrel teljesítette, a kiránduló-szezon kezdetéig a teherfuvarozásban használták a mozdonyokat, majd a szükséges átalakítások után, a felújított gépek a kirándulók utazását tették kényelmesebbé a nyári turistaszezonban.
„Nagyon jól bevált az automata sebességváltó. Egyszerűen lehet működtetni, a mozdony vezetőjének nem kell foglalkozni a váltásokkal, szabadabban figyelhet a rakományra és az egyéb körülményekre, ami biztonságosabb vonatvezetést eredményez.” - mondta Gál Károly a Zalaerdő Zrt vagyongazdálkodási osztályvezetője. „Az Allison folyamatos erőátviteli technológiája (Continuous Power TechnologyTM) pedig jó szolgálatot tesz a nehéz farakománnyal való induláskor és a nagy súlyú kocsik fékezésekor is”.
A Zalaerdő Zrt. elégedettségét tükrözi, hogy a cég még az első mozdony tesztüzeme alatt megrendelte az Allison automata váltóval történő átépítést a második, majd hamarosan a harmadik mozdony részére is. Mivel időközben az Allison bevezette a FuelSense®, üzemanyag megtakarítást célzó csomagját, a megrendeléseket már a FuelSense-szel teljesítették. Mindhárom mozdony 5. generációs vezérléssel működik, amelynek EcoCal eleme automatikusan alacsonyabb váltási pontokat ad. A Dinamikus Terhelés Érzékelési funkció szintén működik, mely váltási pontjaival folyamatosan alkalmazkodik a terhelési viszonyokhoz és a pálya dőlésszögéhez.
Az Allison folyamatos erőátviteli technológiája (Continuous Power TechnologyTM), illetve a FuelSense® csomag is jól alkalmazható a vasúti hajtás jellegzetességeihez, a hidraulikus nyomatékváltó pedig finom indulást tesz lehetővé az alkalmanként akár 60 tonnás tömeggel. A megszakítás nélküli folyamatos váltás minden pillanatban elérhető, így biztosítja a folyamatos erőátvitelt a kerekekre, a haladási fázisban pedig finom váltásokat tesz lehetővé. Ezek az Allison által szabadalmaztatott technológiák biztosítják a nehéz teherrel történő egyenletes gyorsítást a meredek domboldalakon, valamint a nagyon hatékony motorféket lassításkor. E tényezők az üzembiztonság szempontjából is fontosak, legyen szó akár nagy súlyú farakomány, vagy a személyszállítás megvalósításáról.
Átépített mozdony, a kor igényeinek megfelelően
A hajdani Csepel motoros C50-es típusú gépek teljes remotorizációjára sor került, mivel az alkatrészek kopása miatt a hajtáslánc gazdaságosan már nem volt javítható. A modernizáció során a környezetvédelmi és gazdaságos üzemeltetési szempontok mellett fontos volt a kor színvonalának megfelelő modern megoldások alkalmazása. A főegységek kiválasztásánál pedig - ahol elérhető volt -, hazai gyártású főegységek beépítésére törekedtek.
A Zalaerdő Zrt. a szentgotthárdi gyártású Allison automata sebességváltó mellé az új Cummins QSB4,5 típusú motorokat választotta. A 3000 SP típusú váltót az adott beépítési környezethez igazították. A munkákat az Allison magyarországi képviselete a Liberatus Kft szakemberei az Erdőgép 95 Kft. munkatársaival együttműködve végezték el.
A mozdonyok vezérlését is teljesen átépítették. Sok változtatás történt a vezetőfülke vezérlő felületén. Új, modern és színes LCD monitoros kijelzőket építettek be, amelyek a hajtáslánc működési adatainak megjelenítése mellett biztosítják az adatcserét a hagyományos elektromos rendszer és a CAN hálózat között.
„Az Allison Transmission speciális meghajtások széles skálájához értékesít automata sebességváltót. A városi buszoktól a speciális alkalmazásokon át akár az olajfúró tornyok üzemeltetéséig, a legkülönbözőbb cégekkel dolgozik az Allison, s számos elégedett vásárlót tudhat ügyfelei között” – mondja Lovász György – az Allison Transmission magyarországi forgalmazó vállalatának ügyvezetője. „Ugyanakkor minden egyes speciális megoldás izgalmas kihívást jelent mérnökeink számára”.